Mer tips än tur, Sarek 2022

Jag vill dela med mig av min senaste vintertur I Sarek.
Jag hade lite otur i år p ga väldigt mycket snö de första 8-9 dagarna. Men sedan kom stormen och packade allt.
Otrolig skillnad, först i djupsnö endast några kilometer per dag. Sedan när föret blev bra gick det plötsligt att skida ett par mil på en dag.
Filmen är fullproppad med vintertips.
 
Fin film, kul att se hur olika det kan bli. Ser inte kul ut med pulka och 40cm nysnö, tur att det hände i början och inte i mitten, antar att planen var en mkt längre tur. Bra tips !!

Slava Ukraini! Heroiam slava!
 
Hej igen,

Trevlig film som vanligt och jösses vad det där pulka-slitet i början av turen såg bekant ut :). Om man uppskattar känslan av att tuffa fram i "makligt" tempo i djup mjuk snö kan jag rekommendera en tur genom Muddus och/eller Sjaunja på vintern. Helt makalös natur och den vackraste skogen vi har kvar i landet!

Ett litet tips som kan vara värt att pröva (funkar i alla fall bra för mig) är att flytta över en 20-25 kg från pulkan till en ryggsäck när snön ligger djup. Blir framför allt lättare i uppförsbackarna. Men risken är förstås att man istället sjunker djuuuupt ner med skidorna istället om man nu inte gör som jag och kör på ett par 2.55 meter långa Tegsnässkidor.

Men det som underlättar mest, vilket du är inne på i filmen, är förstås om man är fler på turen. Har vid vissa tillfällen flyttat över typ 60% av min frus packning till min pulka och hon fått gått först och spåra.

Blev typ nästan oändligt sugen på en ny vintertur i Sarek, eller ännu hellre västra Padjelanta.....får väl se när det går att få till nästa gång :)

/ Stefan
 
Tackar verkligen för tipsen @undvall . Jag ska absolut titta närmare på Muddus och/eller Sjaunja på vintern.
Jag längtar extremt mycket efter att få uppleva vinterfjället igen 🙂
 
Ett annat litet tips från en gammal vintertursnörd är att starta någonstans "vid" Fauske i Norge och skida nordöst till exempelvis Saltoloukta. Den kanske bästa vinterturen jag gjort var när vi startade i Rago, korsade hela Padjelanta och avslutade med att gå genom Sarek till just Saltoloukta. Blir sådana härliga kontraster med många olika naturtyper :)

God lycka på alla framtida turer!!

/ Stefan
 
Ett annat litet tips från en gammal vintertursnörd är att starta någonstans "vid" Fauske i Norge och skida nordöst till exempelvis Saltoloukta. Den kanske bästa vinterturen jag gjort var när vi startade i Rago, korsade hela Padjelanta och avslutade med att gå genom Sarek till just Saltoloukta. Blir sådana härliga kontraster med många olika naturtyper :)

God lycka på alla framtida turer!!

/ Stefan
Tackar🙂 kollade just på kartan, det verkar vara en riktigt lång tur du gjorde.
Den från Rago till Saltoluokta, vet du ungefär hur lång den var?
Låter ju riktigt häftigt, förstår verkligen att kontrasterna gör något med en. Ett riktigt äventyr, en resa där man ser omgivningen förändras dag till dag🙂 Jag blir verkligen sugen. Vet du om det går att ta sig till Rago på något smidigt sätt?
 
Hej igen,

Vi var ute i dryga 2 veckor på den turen. 15 dagar på skidor och runt 20-22 mil om jag inte missminner mig. Men då gick vi också i sista halvan av April när dagarna är längre, vädret stabilare och risken/chansen för knädjupt puder är väldigt mycket lägre än t.ex i början av Mars. Så vi kunde snitta dryga 15 km per dag inklusive vilo/stormdagar.

På den här tiden bodde vi i Trollhättan och åkte då tåg via Oslo - Trondheim - Fauske. I Fauske hade vi beställt en taxi som körde ut oss till startpunkten nere vid Nordfjordselva, se bilden nedan. Och om du vill göra detta på vintern är det definitivt mitt tips att gå upp samma väg. Som synes går det en skogsväg upp där lokalbefolkningen har rätt att åka skoter, något som annars är förbjudet i Norge. Att gå uppför i ospårad terräng genom skogen hade varit näst intill omöjligt.

Har även gått in via Nordskaret på sommaren, vilket nog kan gå även på vintern. Men det var bitvis väldigt stenigt med enorma block den vägen, så det kan vara bitvis lurigt.

start_Rago.GIF


Vi tog oss vidare in till Padjelanta den "höga" vägen via Litlerivasshamran/Flatkjölen, vilket jag skulle gissa är en enklare väg in jämfört med att korsa centrala Rago, vilket kan kännas naturligt om man kollar på kartan. Är massor av spännande/irriterande längsgående klipphällar inne i centrala Rago. Man kommer helt enkelt med jämna mellanrum fram till km-långa 2-3 meters stup som man får gå längs till man hittar en lämplig väg ner.....men det är klart att landskapet kan ju jämnats ut på vintern :)

/ Stefan
 
Om man uppskattar känslan av att tuffa fram i "makligt" tempo i djup mjuk snö kan jag rekommendera en tur genom Muddus och/eller Sjaunja på vintern. Helt makalös natur och den vackraste skogen vi har kvar i landet!
/ Stefan
Muddus...ja, så härligt där. Har varit där 2 ggr, sept 2019 och sept 2022. Simmade över Muddusälven med ryggsäck i släp...vilket man kan läsa i min blogg här.

Vinter i Muddus? Ja, kanske det...

Sjaunja...ja, det lockar...får se när det blir av...ska vara myggfritt, så kanske september.
 
Hej igen,

Vi var ute i dryga 2 veckor på den turen. 15 dagar på skidor och runt 20-22 mil om jag inte missminner mig. Men då gick vi också i sista halvan av April när dagarna är längre, vädret stabilare och risken/chansen för knädjupt puder är väldigt mycket lägre än t.ex i början av Mars. Så vi kunde snitta dryga 15 km per dag inklusive vilo/stormdagar.

På den här tiden bodde vi i Trollhättan och åkte då tåg via Oslo - Trondheim - Fauske. I Fauske hade vi beställt en taxi som körde ut oss till startpunkten nere vid Nordfjordselva, se bilden nedan. Och om du vill göra detta på vintern är det definitivt mitt tips att gå upp samma väg. Som synes går det en skogsväg upp där lokalbefolkningen har rätt att åka skoter, något som annars är förbjudet i Norge. Att gå uppför i ospårad terräng genom skogen hade varit näst intill omöjligt.

Har även gått in via Nordskaret på sommaren, vilket nog kan gå även på vintern. Men det var bitvis väldigt stenigt med enorma block den vägen, så det kan vara bitvis lurigt.

Visa bilaga 40174

Vi tog oss vidare in till Padjelanta den "höga" vägen via Litlerivasshamran/Flatkjölen, vilket jag skulle gissa är en enklare väg in jämfört med att korsa centrala Rago, vilket kan kännas naturligt om man kollar på kartan. Är massor av spännande/irriterande längsgående klipphällar inne i centrala Rago. Man kommer helt enkelt med jämna mellanrum fram till km-långa 2-3 meters stup som man får gå längs till man hittar en lämplig väg ner.....men det är klart att landskapet kan ju jämnats ut på vintern :)

/ Stefan
Tackar verkligen för ett långt utförligt svar. Låter som en underbar tur. Något att sätta upp på Bucketlist. 😀👍
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.