Vintersim som säkerhetsövning

Testade vintersim för att se vad jag klarar om jag t.ex. skulle behöva simma till land vintertid från kapsejsad/punkterad kajak. Resultatet visar att jag missbedömt sträckan mycket grovt. Gissar att fler gör samma felbedömning, därför statar jag tråden.

Första simturen i en öppning i en isbelagd sjö blev 300 m efter iskanten och den andra 600 m utan att pressa mig hårt. Det hade jag aldrig trott och har svårt att ta in. Nu får jag ”rita om kartan” vad gäller självförtroende, turplanering och strategi när det gäller att lämna kapsejsad båt och simma mot land.

Klädseln vid testet var badshorts och flytväst. Vanliga vinterkläder skulle gissningsvis försämra resultatet och ska kanske tas av i ett skarpt läge?

Mina fysiska förutsättningar är bättre än genomsnittsbefolkningen då jag är stor (långsammare avkylning) och har god arbetsförmåga (stor värmeproduktion). Därför kan inte alla räkna med samma sträckor, det är viktigt att påpeka så att ingen gör en felbedömning.

Diskutera gärna saker som: Verkliga testresultat och hur de skiljer sig från vad testpersonen trodde. Ändrade säkerhetsstrategier utifrån resultatet. Säkra övningar.
 
Jag klassar simning 300 m i iskallt vatten utan torrdräkt som en stor bedrift och verkligen inget jag skulle räkna med som planerat räddnignsalternativ. Paddling i iskallt vatten kräver torrdräkt och hålla sig nära land tycker jag. Torrdräkt kan var och en provismma under kontrollerade former men tänk på att finmotorik snabbt avtar vid stark nedkylning så när man väl är på land ska man kanske kunna byta om och dra upp blixtlås etc och det är inte heller självklart. Iskalla fötter är inte skönt att gå med.
Vinterbadar lite då och då vid brygga, men simmar inte utan mer statiskt bad och brukar maxa på 2-3 minuter (utan bastu) . Väger 90kg/186cm.

/Patrik
 
Skiljer sig från mina erfarenheter vid passage ålande och några meter slmmande vid passage av delvis igenfrusen båtränna vid skridskotur. Mina kroppskrafter avtog relativt hastigt efter ett antal minuters avkylning med blöta kläder. Att ta sig fram bland isflak kan vara synnerligen ansträngande.

Stor individuell variation och förmodligen skiljer sig också hur lång tid man har på sig från gång till gång beroende på hur varm man är från början mm.

Thure
 
Thure: Ja, att t.ex. göra många uppgångar på is i snabb följd och att bryta mycket is tycker jag kan vara jobbigt till skillnad från simturerna som gjordes i måttligt och konternuerligt tempo. Tror arbetet under simningen producerar en hel del värme som hjälper till.



Ett konkret resultat av testet för min del är att jag kommer satsa på att lämna båten och simma iland vid större avstånd än tidigare. Det kan vara ett avgörande beslut att ta.

Önskar att jag gjort det här testet för länge sedan. Situationer som jag trott var aningen riskabla är nu lugna.

Undrar hur många som testat vintersimning i befolkningen och hur längdresultaten ser ut.

En annan fundering är vilka kläder man ska ta av i ett skarpt läge.
 
Thure: Ja, att t.ex. göra många uppgångar på is i snabb följd och att bryta mycket is tycker jag kan vara jobbigt till skillnad från simturerna som gjordes i måttligt och konternuerligt tempo. Tror arbetet under simningen producerar en hel del värme som hjälper till.



Ett konkret resultat av testet för min del är att jag kommer satsa på att lämna båten och simma iland vid större avstånd än tidigare. Det kan vara ett avgörande beslut att ta.

Önskar att jag gjort det här testet för länge sedan. Situationer som jag trott var aningen riskabla är nu lugna.

Undrar hur många som testat vintersimning i befolkningen och hur längdresultaten ser ut.

En annan fundering är vilka kläder man ska ta av i ett skarpt läge.

Du resonerar i flera fall tvärt emot både vad jag lärt och erfarit. Att ta av kläder i kallt vatten låter dumt i mina öron. Flytvästen sitter väl oftast överst och den vill jag verkligen inte ta av i kallt vatten. Kläder som suger upp vatten pch blir tunga vill jag inte ha på mej i vatten - de minskar ju min flytkraft och därför tar jag inte på dem från första början.
Att lämna en båt som flyter låter inte heller rätt - men visst kanske om du är nära land och har en bra flytväst påtagen.
Jag har mycket svårt att tro att du håller dig varm av att simma i iskallt vatten - visst genereras lite mer värme från kroppens simrörelser men samtidigt exponeras du (utan torrdräkt) för kontinuerligt nytt strömmande vatten som du värmer upp med din kroppsvärme och därmed kyls du själv ner.
Principen med våtdräkt är ju att man tar upp vatten en gång och sedan värmer upp det när det är stillastående i dräkten. Så att behålla täta kläder minskar din exponering mot kallt vatten - det är mycket mindre klödchock att plurra med skridskor och kläder på jämfört med att kliva ner i badbyxor från badstegen i kallt vatten. Genom kläder sipprar det kalla vattent in lågnsamt men mot bar hud är det kallvattenet direkt. Täta kläder kan även funka lite som våtdräkt genom att minska cirkulationen av nytt kallt vatten, men se upp så du inte tappar flytkraft av stora mängder innestängt vatten innanför kläderna, t ex i ett par gummistövlar (det brukar man ju iofs inte paddla i men för att förklara principen).

/Patrik
 
Tango: Jag väcker frågan om man ska ta av kläder, har inget svar.

Att lämna båten går emot många svenska rekommendationer, därför är det intressant. Ett eget beslut grundar sig lämpligen på vilka odds de två alternativen ger. Då är det bra om man vet hur långt man kan simma.

Simturen på drygt 600 m tog drygt 19 minuter. Jag fungerade bra efteråt och hade god cirklaton i hud och extremiteter. Har svårt att tänka mig att jag skulle vara i ett så bra skick om jag varit stilla. Men jag har inte provat, så jag vet inte.

Tror inte kläder drar ner en särskilt mycket om man tänker på fibrernas volym och densitet i förhållande till vatten. Vatten i eller inanför kläder påvekar inte flytkraften. Däremot kan kläder bromsa simningen. De isolerar säkert hyfsat om man är stilla, men om man simmar byts vattnet ständigt ut. Undantaget skulle möjligen vara om man har några täta kläder.
 
Jag vinterbadar men skulle aldrig komma på tanken att vintersimma. När jag doppar mig håller jag händerna över ytan, det är kallt nog ändå, och jag tappar känseln i fötterna efter en minut eller två. Man kanske inte fryser ihjäl men jag har svårt att tänka mig att min kropp skulle fungera för att simma omkring i 19 minuter (eller ens 9) även om jag är en god simmare. Det här bidrar förstås inte med någonting men min poäng är att det knappast är många som ser detta som ett alternativ. Jag kan förstås ha fel.
 
Ålänning: Jag trodde ungefär som du för några dagar sedan. Testresultatet förvånar mig väldigt mycket! Misstänker att fler går ovetandes om sin förmåga att simma i iskallt vatten om det skulle behövas. Därför tar jag upp frågan.

Simningen var inte obehaglig. Den drog igång betydligt mer ämnesomsättning än vinterbad. Så om man har motiv och kan gör det på ett säkert sätt kan det kanske vara någonting att fundera över.
 
Den här diskussionen påminner mig lite om traderna som handlar om firning från höga hus när det brinner.
Jag tvivlar inte att du klarar att simma den sträckan i kall vatten, men om man ska se det som en lämplig räddningsmetod är jag tveksam till. Att lära sig en stabil självräddning med kajaken är inte direkt rocket science. Om man kör cowboy eller med flottör spelar ingen roll. Du ligger endast kort tid i vatten och är exponerat för riktig påtaglig kyla. Dessutom syns kajaken på ganska långt håll av eventuell räddningspersonal, medan en simmare kan bli rätt svårt att upptäcka. Vi har kört dessa simma i land övningar i våra kurser och de flesta är förvånade hur jobbig det är. Har du lite frånlandsvind och kanske lite strömt vatten, då är du rökt.
Dessutom, även om du kommer i land, är du helt nerkyld och utan skydd. Om du inte har civilisationen runt knuten, finns det risk att du fryser ihjäl på land.

Sen tycker jag att vinterbad och kallvattensimning är väldigt bra ur ett säkerhetsperspektiv. Vana med kall vatten och få bort den där initiala chock känslan är väldigt bra för att hantera eventuella incidenter i kall vatten utan att få panik.
 
Senast ändrad:
DDeninger: Jag ser metoden att simma iland som ett pålitligt verktyg i en verktygslåda. Att använda om man inte kommer upp i båten eller inte kan använda den. Att ta sig upp i fungerande båt är förstavalet så som du förslår.

Kraftig frånlandsvind eller strömmar mot stor vattenytor är starka varningssignaler där andra åtgärder än simning behövs om man väljer att ger sig ut då.
 
Det är klart att man kanske klarar mer än man tror om man hamnar i extremsituationer men personligen försöker jag alltid tänka på säkerheten först, dvs se till att jag inte hamnar i nödläge överhuvudtaget. Dessutom vet jag inte om jag tror att det går att "öva" på alla situationer. Du kan inte lura kroppen att det är skarpt läge om det inte är det och du vet inte heller hur du kommer att reagera förrän du verkligen är i nöd. Men visst, det är väl bra att veta att man inte fryser ihjäl de första minuterna om man trillar i. Det påverkar dock inte mitt säkerhetstänk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Säkerhetsövning Angered/Vättlefjäll Säkerhet och räddning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.