Turskidor för varierande terräng

Hej!

Är lite på jakt efter nya turskidor som helst ska va vallningsfria med sånt "fjäll" under och så pass breda att man kan åka utför tex ett kalhygge med lite lutning och då kunna köra slalom utför :) vilken bredd siktar man isf på? Tittar man mycket på hur mycket midjan är insvängd för hur bra svängradie skidorna har? Dom jag har nu tror jag är ca 55mm i midjan och har nästan ingen midja så dom går som inte att svänga med då man åker utför dock är dom bra att hikea med platt.

Och vilken längd ska man kolla efter då jag är ca 180cm men väger rätt lite typ 63kg, så antar att jag inte ska gå på skidor som e typ över 200cm isf för att inte få bakhalt uppför?

Många frågor men vore fett om nån med koll har lite tips :) jag har dammaugit nätet men tycker inte jag hittar några relativt breda som ser bra ut heller.
 
Jag förstår inte till hundra procent vad det är du ska göra med skidorna, men kanske skulle det funka med en någorlunda lätt randonnée-setup med fiskfjäll. Ett exempel på skidor är dessa som tillverkas av Voilé, men jag har för mig att det finns andra tillverkare som gör liknande (kanske SkiTrab?). Ett alternativ är förstås att sätta telemarksbindning på skidan istället för randonnée.

Skulle jag åka utför ett "kalhygge med lite lutning" skulle en sådan randonnéeskida vara hundra gånger roligare och pålitligare än en vanlig turskida i alla fall.
 
Har du kängor/pjäxor? Skida/bindning/pjäxor och inte minst chauffören skall lira ihop. Tänker du dig plogsväng, parallellsväng eller telemark?

Thure
 
Hej!
Botanisera lite på https://www.asnes.com/ det finns en hel del skidvarianter med varierande egenskaper som man värdesätter olika som person, sen är det "tyvärr" så att man bör söka upp någon som säljer eller hyr ut de skidor man är intresserad av och helt enkelt prova olika skidor och bedömma själv. Det finns tabeller där för skidval med hänsyn till längd/vikt, tänk på att det är sällan man är ute lättklädd på turskidor utan man är snarare välklädd, "tunga" pjäxor samt har med sig en ryggsäck... så det är din färdigpackade vikt som är intressant.

Jag har använt modellen Nansen sedan ca 15år tillbaka och trivs fantastiskt bra med den tillsammans med deras korta stighudar, perfekt fäste och fint glid utför när man väl tagit av stighuden. (Nu för tiden finns även den skidan med "fiskfjäll" om man vill ha det och dessutom så är fästet för stighuden kvar så det är bara att klämma dit hudar när man ledsnat på bakhalt).

Bindningen BC-Magnum som jag rekommenderar är tillräckligt stark för telemarksvängar utför funkar till nöds med klassiska slalomsvängar också men jag tycker att det är krångligare.

På platten och uppför kan du ha vilka pjäxor som helst som sitter bra MEN ska du utför nån längre sträcka i obanad terräng, utför en fjällsida... eller är lite osäker på telemarkstekniken så rekommenderar jag en hög pjäxa med tydligt vriststöd, du ska helt enkelt inte kunna vicka foten i sidledd.

Lycka till och god tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Hyra turskidor i Stockholm? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.