Turskidåkning Jämtland, snöläge

Jag planerar för, ev, turskidåkning i Jämtlandsfjällen (Vålådalen o
Anarkis) vecka 14/15, innan påskhelgen. Jag har tidigare bara åkt runt nyår så vill få en bättre förståelse för vad jag kan förvänta mig.

Hur ser det ut med snömängd i år? Brukar vädret vara väldigt omväxlande? Lavinrisk, hur förbereder jag mig på det?

Jag är sugen på att prova att tälta men kanske i anslutning till stugorna. Har vintertältat m sällskap tidigare men aldrig själv. Brukar man kunna förutspå vädret i undvika farliga situationer.
 
Kolla in väderprognoser, och stanna i skogen om det verkar dåligt. Ta en tur & övernattning på kalfjället bara om prognosen visar fint väder och svaga vindar i flera dar. Om man är osäker.
Man kan se snödjupskartor på SMHI.
Börja med att tälta i skogen, inte så långt från någon stuga.
Undvik branta sluttningar på kalfjället, och dalen nedanför.
 
Jag har tillbringat de senaste helgerna i Bydalsfjällen resp. Ottsjö, området strax norr om Vålådalen. Det är ganska tunt med snö uppe på fjället. Mycket är bortblåst och så har det varit uppe på höjd under nästan hela vintern. Det är fortfarande helt okej för turskidåkning men temperaturen ligger nu på plussidan så hur det ser ut om 4-5 veckor beror väldigt mycket på vädret. Håll koll på det, men det tipset har du ju redan fått.
Jag tror det är ett bättre snöläge längre västerut men jag har inte själv varit där i vinter.
För lavinrisk är Naturvårdsverkets prognoser utförliga och bra:

Kombinationen Anaris, lite snö och storm är en välkänd riskfaktor så läs prognoserna noggrant.
 
Hejsan,

Vad det gäller snö så är det ganska gott om det i år, framför allt i de västra fjällen. Vill man ha lite mera koll på hur det ser ut just nu så finns det en hel del webb-kameror i närområdet.
Helags: https://meac.se/sub_2/helags/wind.asp
Ramundberget: http://www.webbkameror.se/skidkameror/ramundberget/index.php
Bydalen: http://www.webbkameror.se/skidkameror/bydalsfjallen/index.php
Trillevallen: https://trillevallen.com/webbkamera/

Så även om det bitvis är ganska tunt med snö uppe på kalfjället är min gissning att det kommer gå fint att gå på tur ända fram till påsk. Visserligen kan de bli genomslagssnö nere i skogen om det blir riktigt varmt (dvs även plusgrader på nätterna), men så länge man håller sig längs lederna där skotrar har åkt brukar det vara lugnt.

Vad det gäller vädret är April för det mesta en trevlig tid uppe i fjällen. Naturligtvis kan man alltid råka ut för snöstorm, men jämfört med tiden runt nyår är det för det mesta betydligt bättre väder. För att inte tala om mycket längre dagar!

Samma sak gäller i normalfallet även lavinrisken. Väl framme i påsk har man ofta haft perioder (som just nu) med plusgrader på dagarna och kallt på nätterna, så snön sätter sig och blir fast och fin. Naturligtvis kan det fortfarande gå laviner, men så länge som man inte går på topptur och medvetet väljer att åka utför i branta sluttningar är risken att råka ut för en lavin som går spontant ovanför sig oerhört liten.

/ Stefan
 
Kanske kan någon vara intresserad av att det i Norge varnas det nu för risk för stora flaklaviner i Tröndelag och Helgeland p g a stora snömängder tidigare i vinter.

Stefans rader ovan är förstås helt korrekta och en utmärkt sammanfattning om fördelarna med april..

Thure
 
Hej

Jag kan bekräfta det som skrivits tidigare att det bitvis är tunt med snö uppe på kalfjället. Jag gjorde idag turen, Valbo - Issjödalen - toppen Storanahögen - Stallovielekåtan - Valbo. Bra med snö upp till Issjödalen, men där var det riktigt tunt snötäcke. Upp mot Storanahögen ännu mindre med snö. Jag turar ofta i området och rycker det brukar vara bättre med snö. Men i andra områden är det gott om snö, exempelvis i skogen runt Trillevallen är det mkt snö.

Generellt skulle jag säga att det inte brukar vara något problem med snö vid den tiden. Planerar själv en tälttur v.14 och är själv inte orolig för att snötäcket kommer ställa till det.
 
Hej igen.

Vill bara påpeka att om vädret är fint kan det vara värt att överväga att starta i Storulvån istället om de nu skulle vara lite dåligt med snö runt Vålådalen.

/ Stefan
 
Tack för alla svar!

jag borde kanske ta mig till Storlien o börja där istället.Har läst kartan (på svenska sidan iaf), men har ni tips på bra turer därifrån?
 
Hejsan,

Beror ju lite på vad du är ute efter. Den mest klassiska turen är ju Jämt-triangeln (Storulvån-Blåhammaren-Sylarna), men där får du räkna att dela spåret med en stor mängd andra turåkare om vädret är hyggligt.

Vill man vara lite mer ensam är det bättre att skida söderut till Gåsen och sen kanske Vålåstugorna - Stensdalsstugan och tillbaka. Här är det betydligt färre som skidar, men det finns ju ledmarkeringar att följa hela vägen. Tar man sig bort från lederna, till exempel in i Bunnerfjällen är man dock för det mesta helt ensam.

Sen så beror det ju även på hur länge du tänkt vara ute? En trevlig förlängning är att ta sig ner till Helags och sen upp igen.

/ Stefan
 
Tack för svar!
Jag tänker mig start fredag morgon (nattåg upp), o sen behöver jag va i Göteborg eller Hallsberg på torsdag. Fast troligen vill jag inte va ute hela tiden utan snarare 4-5 dagar.

lite folk är trevligt, men mycket folk är mest jobbigt. det var därför den initiala tanken var Lunndörren o Anaris.

Har skidat ”fyrkanten” ett par gånger, o vandrat olika sträckor däromkring.
Funderar lite på att skida till Ljungdalen o åka hem därifrån. Men finns det bra övernattningsmöjligheter för det?
 
Jag planerar för, ev, turskidåkning i Jämtlandsfjällen (Vålådalen o
Anarkis) vecka 14/15, innan påskhelgen. Jag har tidigare bara åkt runt nyår så vill få en bättre förståelse för vad jag kan förvänta mig.

Hur ser det ut med snömängd i år? Brukar vädret vara väldigt omväxlande? Lavinrisk, hur förbereder jag mig på det?

Jag är sugen på att prova att tälta men kanske i anslutning till stugorna. Har vintertältat m sällskap tidigare men aldrig själv. Brukar man kunna förutspå vädret i undvika farliga situationer.
Hej 10/3 skadade jag och min dotter från Storulvån kl 09, mot Gåsen , vidare, Helags ,Sylarna , Blåhammaren, Storulvån, kom till Storulvån igår kl 14. Snötillgång helt ok, av och till isigt, men inte inte allt för mkt. Förvånansvärt lite skidåkare som vi mötte på turen. Övernattade på angivna stugor. Fem underbara skiddagar. Med bra snötillgång. Vi har gjort denna runda ett antal ggr, denna var en av dom bättre.
 
Vad skulle ni rekommendera för komfort temp på sovsäcken? Har tidigare lånat en större säck av en kompis o haft min "sommar"säck (komfort temp -1 grad) inuti. Men nu är det nog dags att köpa en varmare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
mindful Jämtland, början av mars vs början av april Turskidåkning 2
majjen Jämtland igen? Turskidåkning 13
thureb Tips för hundtur Dalarna Jämtland Turskidåkning 1
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
adventure_transport Silverfallet - Storsnasen, Jämtland Turskidåkning 9
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
i4lean Söker turföslag i jämtland tillgängligt från tåget Turskidåkning 8
Tips om stugturer i Jämtland????? Turskidåkning 2
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
seon Snöläge västra jämtlandsfjällen? Turskidåkning 7
helmutlotti Snöläge vålådalen/lunndörrstugan/vålåstugan Turskidåkning 4
royo Snöläge Oviksfjällen? Turskidåkning 0
Crimper Snöläge Tändalen Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.