EBC och höjdskräck

Planerar en vandring till Everest base camp i höst. Utan porter eller guide, känner att jag har koll på det mesta förutom hur jobbig min höjdskräck kommer att bli... Som jag ser det är det broarna jag kommer få jobbigt med, vill inte stå vid Hillary bridge och vara tvungen att vända...
Å andra sidan tänker jag mig att om jag kisar, fokuserar på andra sidan och håller i "räcket" så bör det funka.
Annars får jag väl vända, men jag känner min höjdrädsla rätt väl och jag fastnar aldrig som jag ibland sett andra göra.

Men min fundering är om det finns andra exponerade ställen där jag kommer få det jobbigt. Svårt för någon annan att veta, men där stigen går bredvid ett stup utan något att hålla sig i. Och med stup så menar jag stup, att det är oerhört brant funkar...

Numera finns ju det mesta av leden på google street view och där har jag bara hittat broarna som jag oroar mig över men det kanske finns något jag missat?

Funderar lite över om jag ska starta i Jiri trakten eller Lukla men det ger sig nog när det är dags.

Höjdsjuka vet jag hur det känns och jag är inte rädd att vända om/när det blir aktuellt.

Tänker att det här är det perfekta året för en sådan här upplevelse. Innan den stora turistinvasionen kommit igång efter pandemin och innan jag blir för gammal...

All input är välkommen!

//A
 
Låter som en bra plan, skulle också vilja göra den.
Men går nog inte i år.

Alltså, du får nog helt ta enkelt ta med extra par underkläder och bita ihop.
(samt typ hoppas på att du inte möter ett dussintal jakar på vägen över)

Utöver Hillary Bridge lär/bör du inte ha några större problem.
 
Om jag skulle åka dit så skulle jag se till att alla fobier och andra problem var lösta före avresan.
Om du tror att du fixar en bro med den teknik du beskrev så är det ju bara att hitta lämpliga ställen att träna på hemma.
 
Vi gick Lukla - Kumjung innan min sambo, med höjdskräck, gav upp.. Bron ”Hillary bridge” tog hon bara genom att vira jackan över huvudet och bli ledd över :)
Jag åker tillbaka och går hela EBC rundan i höst, med guide/sherpa, mest för att det är såpass billigt/lätt och att dom behöver arbetstillfällena…
 
Att dra jackan över huvudet och bli ledd är ju en ide! Men kanske inte den bästa om man är ensam :) Jag är ändå ganska övertygad om att jag fixar broarna, speciellt om jag måste. Det jag egentligen är mest orolig över är om det är långa sträckor med smala stigar och riktiga stup i kanten av stigen, eller stup på båda sidor om stigen. Jag har kollat en massa videos, bilder och kartor utan att hitta något som skrämmer slag på mig.
Jag har nog egentligen redan bestämt mig...

Att gå utan guide/bärare är inte för att spara pengar, det är bara så jag fungerar.
 
En jättefin vandring. Från Lukla till EBC finns ingen passage med stup på båda sidor, och vad jag minns inget svindlande stup heller. Tips att vara uppmärksam framåt så man kan stanna på ”insidan” vid möte med större grupper eller jak-tåg - vid jak-möte håll alltid insidan.
 
jag ska också vandra EBC via Gyoko sjöarna. Har hittat en lokal guide och bärare. Har dock inte bestämt datumet, omkring slutet av Oktober tror jag. Har du bokat redan din resa?
Andra halvan av september har jag bokat flyg, har lite luft i planerna... Gyokosjöarna hade varit trevligt men verkar vara lite för "luftigt" för mig...
Tänker att jag freestylar lite när jag landar i Katmandu. Bokar flyg till Lukla på plats är min plan, och att det inte ska vara alltför mycket folk längs leden. Men jag vet också att mina planer sällan överlever dag 1...
Och att jag går utan guide/bärare lär jag väl ångra hela dagarna 🤣 men det känns som enda alternativet hemma i soffan.

//Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.