Vandringskängor till Camino de Santiago

Hej!

Jag ska vandra Camino de Santiago i sommar och skulle behöva råd kring lämpliga kängor. Förutsättningarna är drygt 30 dagar vandring a 2-3 mil per dag i Spanien i juni-juli. Lätt packning (max 8 kg) och lätt terräng, mestadels asfalt eller grusväg. Hemma har jag ett par väl ingångna Försvarets M90 som funkat bra att vandra i (som mest en vecka) förut. Funderar dock på om det vore bra med en lite lättare känga pga värmen.

Har varit inne i diverse friluftsbutiker och fått alla möjliga råd: ”ta kängor - nej du behöver inte kängor, ta gore tex - nej ta absolut inte gore tex i den där spanska värmen, köp Lundhags Vandra mid II - nej köp inte några som är så lika de M90-kängor du redan har!”

Ja, ni hör ju. Det är lätt att gå vilse i alla råd. Ändå ber jag nu om några fler: vad skulle ni vana vandrare rekommendera för kängor på en sådan här vandring?

Mycket tacksam för svar!
 
Nu har jag ingen erfarenhet av någon liknande vandring, men jag hade valt en lite robustare och dämpad trailrunning sko utan GTX för ändamålet, ex Salomon XA Pro 3D V8 (OBS! välj modellen utan GTX som är bättre ventilerad i varmt klimat). Den skon är skön att gå längre sträckor med även på hårt underlag och tillräckligt slitstark för att klara hela vandringen.
 
Nej jag tror inte det, den är dämpad men inte för mjuk utan faktiskt ganska stabil. Jag använder liknande skor dagligen för längre promenader på grus och asfalt.
Kängor använder jag för längre och tyngre vandringar i obanad terräng bortom väg (fjäll och skog). Tror förr att du kommer att bli trött i både fötter och leder av tunga kängor på en sådan vandring som du planerar. Jag tycker även kängorna oftast är för hårda och stumma i sulorna för vandring på grusväg och asfalt, utan du behöver något som är mer lämpat för det underlaget. Finns ju heller inget som kräver skor över vristen på den turen, tvärtom.
 
Jag har inte heller erfarenhet från just den vandringen, men väl andra turer i värme i övervägande lätt terräng med rimlig packning. Jag hade också satsat på en sko istället för en känga. Jag använder själv Merrell Moab Ventilator som skulle kunna vara ett tips om Salomon inte passar (jag har svårt att få Salomon att sitta bra).
 
Har du funderat på sandaler? Så mycket skönare när det är varmt, och vilsammare när tårna får spreta och foten därmed arbeta naturligt. Hur mycket stöd och dämpning under fotvalv/fotsula man ändå behöver är otroligt individuellt; själv går jag helst i helt platta remsandaler av läder, men inser att det är extremt, och även jag blir trött i fotsulan om det är långa sträckor på asfalt.

Men det finns ju många mer och mindre "stödjande" vandringsvarianter med en vilsamt formad/stödjande/dämpande fotbädd.

Merrell brukar IMHO vara bra på sköna läster i kombination med i övrigt skönt minimalistiska/lätta modeller, men nu hittar jag inte längre någon med fotbädd av läder - och det vill åtminstone jag ha när det är riktigt varmt, annars riskerar jag blåsor under fötterna.

Har själv vandrat långa sträckor i Nordafrika och Mellanöstern, oftast i platta "jesussandaler" men på asfalt helst i sådana här Source-sandaler med läderfotbädd.
 
Tack för alla svar hörni! Jag satsar nog på trekkingskor snarare än sandaler, men häftigt att det funkat för er!
 
Har gått hela Santiago de Compostelaleden, från Saint-Jean-Pied-de-Port. I etapper, olika år. Alltid i maj då det är svalare (men inte alltid). Hade lättare vandringskängor, det funkade för mig. Och vandringssandaler för att lufta fötterna på kvällarna. Själv skulle jag inte ha klarat mig på bara sandaler. Vissa morgnar i maj var det svinkallt. Delar av leden går precis som du skriver i riktig terräng och där skulle jag vilja ha något slag av skor. Förslaget trekkingskor (och någon typ av sandaler för kvällarna) blir säkert bra.
 
Vid vandringar i varmare klimat har jag använt lätta, luftiga kängor (Lowa Zephyr Mid TF) och plastpåsar (3-5 l) att sätta över (de dubbla) sockorna vid regn. Det har funkat väldigt bra.

Jag är inte så förtjust i GTX o.d. eftersom membranen inte håller mer än ett par tre år men däremot ger varma, svettiga fötter under hela sin "livstid". Tyvärr är utbudet av icke-GTX-kängor begränsat (i Sverige iaf), så för användning i de skandinaviska fjällen och Alperna har jag stadigare GTX-kängor i läder (men efter ett par år så följer plastpåsar med för säkerhets skull :) ).
Jag har haft ett par syntetkängor med GTX (Salomon). Det var en ren katastrof; de läckte som ett såll redan som nya, så aldrig mer den kombon!
Men med detta sagt, så gick jag i somras från Kristianstad till Ystad i lätta läder-GTX-kängor (Lowa Renegade) och det funkade suveränt. Hoppas bara GTX:en håller några år till, för den typen av känga är perfekt för lättare vandringar, om det inte är allt för varmt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
US64 Vandringskängor Utrustning allmänt 2
Hamplan Trailrunning skor istället för vandringskängor Utrustning allmänt 62
Johan123 Salomon vandringskängor? Utrustning allmänt 6
palacona Meindl vandringskängor Utrustning allmänt 13
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
annacorderfeldt Crispi vandringskängor Utrustning allmänt 2
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
FJS Vandringskängor Utrustning allmänt 1
Palmertz Impregnering av vandringskängor? Utrustning allmänt 1
dg Rockport vandringskängor säljes... Utrustning allmänt 2
leonsson Mögel i vandringskängor Utrustning allmänt 6
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.