Stormköksbränsle

Tittade på ett litet youtube-klipp om bränsle till stormkök, från en sida som heter "Var redo".
Man mätte tid att koka upp vatten och bränsleåtgång. Ren T röd, T röd med 10 % vatten och Tenol.
Ren T röd var snabbast, följd av "vattenblandningen" och sist Tenolen. Skillnaderna var i och för sig inte jättestora.
T röd sotade lite grann, vattenblandningen nästan ingenting och Tenolen absolut inget.
Åtgången av T röd utan och med vatten var lika stor och åtgången av Tenol var nästan dubbelt så stor.
Och förstås en viss prisskillnad till Tenolens nackdel.
Finns det fler erfarenheter på detta område?
 
Jag har använt Tenol, egenblandad variant med hälften etanol och hälften metanol, samt ren metanol.

Det går ofta åt någon 5-litersdunk med ren metanol till ABU-röken varje sommar. Det är lätt värt prisskillnaden att slippa soten från T-röd.

T-röd (etanols) främsta fördel är att det inte är giftigt. Beroende på hur bränslet används kan det vara nog så viktigt.

Numera använder jag gas eller multibränslekök när jag är ute.
 
Biltema har ju något som kallas Spisbränsle för inomhuskaminer mm.
Tydligen etanolbaserat. Hittar inget om dess energivärde/effektivitet. Någon som provat det?
 
Spisbränsle har fördelen av både t-sprit o tenol.
Sotar inte.
Åtgång, närmare t-sprit.
Spisbränsle är gjord för skorstenslösa innomhuskaminer / mysbrasor, Så förbränningsprodukterna torde vara harmlösa.
Jag har använt Spisbränsle som huvudsakligt bränsle i Trangia i många år.
Kokkärlen får med tiden en beläggning på botten, som kan tvättas bort med sprit.
/John
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...