Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck!

Hej! Plockade fram min gamla Etrex 20.
Var frustrerande att den markerade waypoints så fort man "nuddade" joystick knappen.
Sist jag använde den var 8-9 år sen i Jämtlands triangeln. Hade hur många waypoints som helst, utan att markerat några. Räckte med att " snudda" knappen. Kom inte på någon lösning då, så använt karta/kompass.
Någon som fortfarande använder etrex och har tips!
Mvh Roger
 
Hej! Plockade fram min gamla Etrex 20.
Var frustrerande att den markerade waypoints så fort man "nuddade" joystick knappen.
Sist jag använde den var 8-9 år sen i Jämtlands triangeln. Hade hur många waypoints som helst, utan att markerat några. Räckte med att " snudda" knappen. Kom inte på någon lösning då, så använt karta/kompass.
Någon som fortfarande använder etrex och har tips!
Mvh Roger
Det finns reservdelar att köpa. En ny knapp eller joystick kostar ett par tior att beställa. Sök på youtube eller liknande så hittar du säkert instruktioner kring hur du lagar. Modellen är känd för undermåliga knappar.
 
Tror du missförstod mig.
Är inget trasigt, bara det att har man gps,n i tex byxfickan så markerar den waypoints väldigt ofta. "Knappen" är så känslig så det räcker med bara lätt press så markerar den.
Var inne ett tag på att hitta en typ av självhäftande gummi. Tillräckligt hög så knappen kommer under kant och skära till.
Så min fråga var om någon har bättre lösning. Har någon samma erfarenhet och löst det på något sätt.

Mvh
 
Tror du missförstod mig.
Är inget trasigt, bara det att har man gps,n i tex byxfickan så markerar den waypoints väldigt ofta. "Knappen" är så känslig så det räcker med bara lätt press så markerar den.
Var inne ett tag på att hitta en typ av självhäftande gummi. Tillräckligt hög så knappen kommer under kant och skära till.
Så min fråga var om någon har bättre lösning. Har någon samma erfarenhet och löst det på något sätt.

Mvh
Min tanke var att joysticken är trasig eftersom den registrerar allt för lätt. Under själva ”knappen” sitter fyra små tryckkänsliga områden. Dessa registrerar tryck i olika grad när du för joysticken i olika riktning. När samtliga trycks ner registreras det som en tryckning på joysticken. Om själva joysticken är trasig, dvs det material som gör att knappen sviktar är slitet eller trasigt (ofta en bit skumgummi, en fjäder eller en plastbit), registrerar den allt för lätt en tryckning. Etrex skapar waypoints när joysticken hålls in. Därav skapas nya waypoints när du har den nerpackad och tryck sker mot ”knappen”.

Förslag på lösning: Om du inte vill byta joysticken så kanske någon form av fastlimmad ram runt den skulle funka. Skär ut en bit plast med skalpell, som passar runt joysticken, och se till att den når högre än själva knappen.
 
Du skulle också kunna bygga upp någon form av skumgummikant eller liknande runt hela skalet, som gör att joysticken inte kan tryckas ner när den är packad eller i fickan.
 
Min tanke var att joysticken är trasig eftersom den registrerar allt för lätt. Under själva ”knappen” sitter fyra små tryckkänsliga områden. Dessa registrerar tryck i olika grad när du för joysticken i olika riktning. När samtliga trycks ner registreras det som en tryckning på joysticken. Om själva joysticken är trasig, dvs det material som gör att knappen sviktar är slitet eller trasigt (ofta en bit skumgummi, en fjäder eller en plastbit), registrerar den allt för lätt en tryckning. Etrex skapar waypoints när joysticken hålls in. Därav skapas nya waypoints när du har den nerpackad och tryck sker mot ”knappen”.

Förslag på lösning: Om du inte vill byta joysticken så kanske någon form av fastlimmad ram runt den skulle funka. Skär ut en bit plast med skalpell, som passar runt joysticken, och se till att den når högre än själva knappen.

Just någon sådan lösning är min tanke. Den har varit lika känslig sen ny. Kommer ihåg att flera efterfrågade om det inte fanns knapplås, flera hade samma problem som jag.
MVH
 
Upptäckte samma problem med min etrex30x, gick inte att ha den i fickan eller ryggan utan att få en massa ofrivilliga waypoints.
Har gjort en "skålla" som passar i hållaren på baksidan och skyddar joysticken så att den inte påverkas så lätt men ändå går att manövrera med fingerspetsen. Funkar perfekt! 3D-printad plast.(har inte för avsikt att leverera skållor utan bara för att visa på en lösning)
 

Bilagor

  • Skålla1.jpg
    Skålla1.jpg
    287.2 KB · Visningar: 75
  • Skålla2.jpg
    Skålla2.jpg
    399.9 KB · Visningar: 78
  • Skålla3.jpg
    Skålla3.jpg
    226.4 KB · Visningar: 63
Upptäckte samma problem med min etrex30x, gick inte att ha den i fickan eller ryggan utan att få en massa ofrivilliga waypoints.
Har gjort en "skålla" som passar i hållaren på baksidan och skyddar joysticken så att den inte påverkas så lätt men ändå går att manövrera med fingerspetsen. Funkar perfekt! 3D-printad plast.(har inte för avsikt att leverera skållor utan bara för att visa på en lösning)

Det var en lösning med klass. 3 D skrivare verkar kunna lösa det mesta :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
catswed Föra över rutter till Garmin etrex Venture Navigering 3
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
peter1955 garmin etrex linjal Navigering 3
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Säljes: Garmin eTrex Legend Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.