Oönskade tomrum

När jag kopierar in en egen text i forumet förses den med stora mellanrum som jag sedan får ägna en del tid åt att redigera bort. Varför???
 
När jag kopierar in en egen text i forumet förses den med stora mellanrum som jag sedan får ägna en del tid åt att redigera bort. Varför???

Min gissning: Texten du kopierar innehåller dolda formateringstecken som tolkas olika av visaren av texten du kopierar från resp utsidans forum.
I t ex M$ word kan du visa dessa styrtecken genom att klicka på ikonen som ser ut som ett spegelvänt P (i min engelska version av word finns den i menyn "Paragraph").

Ibland kan du "få bort" dessa styrtecken genom att först klistra in din kopierade text i en ren enkel text-editor (hoppas den ger rätt radbrytningar) och sedan kopiera texten därifrån till utsidan.

Alterntivt kan du se om din dator tillåter olika alternativ att klista in - "paste special" på utrikiska och se om något av dessa alternative format ger dig önskade radbrytningar. "klistra in som ren text" kanske löser dina problem.

/Patrik
 
Använder du windows så brukar Notepad (som heter Anteckningar på svenskt system) funka bra att låta texten mellanlanda i för att ta bort oönskade radbrytningar. Alltså som Patrik beskriver här ovanför.
 
Verkar som du skriver i ett format med ett förinställt styckeavstånd, som är större än radavståndet. Du kan då antingen
- ändra på styckeavståndet (endast i det aktuella dokumentet, alt. redigera formatet generellt)*
- använda radbrytning i st f styckebrytning (shift+enter)*
- ...eller strunta i allt detta, klistra in texten som den är, markera allt och klicka på "ta ta bort formatering" (första "knappen" till vänster i skrivrutans kommandolist).

* i bägge dessa fall är det som Patrik skriver till fördel om man har de typografiska tecknen synliga ("det omvända P:et" på) så man ser vad man sysslar med (själv kan jag ö h t inte skriva utan att ha dem och min formatlista påslagna)
 
Tack för informativa svar. FÖr sådana här dokument använder jag mac:ens TextEdit;andra macancändare som har liknande erfarenheter?
 
Tack för informativa svar. FÖr sådana här dokument använder jag mac:ens TextEdit;andra macancändare som har liknande erfarenheter?

Där har vi nog problemet -din macs formateringstecken tolkas annorlunda av utsidans server, eller eventuellt redan av min webläsare på din mac. Det är bra med standarder - alla kan ha sin egen :)

Kan du i din TextEdit på macen välja format att spara texten i - prova i så fall "ren text, eller ascii eller liknande och prova att klistra in det?

/Patrik, som inte använt mac sedan dess skärm och dator satt ihopa som en stående skokartong, dvs i ett tidigare millenium - inte av ovilja men för de datorer jag tilldelats varit bestyckade med windows, Solaris eller annan unix-dialekt
 
Låter som ett generellt problem mellan mac/ apple och windowsmiljö eller annat systemspråk med andra ord. Såna problem har länge irriterat min fru som under ett antal år skrev minde dokument på apple ipad.

Har du testat att skriva in hela texten utan rad och styckesbrytningar?

Kanske kan Utsidans redaktion ge tips?

Thure
 
Senast ändrad:
Kan inte mac så bra, Men i Windows har jag ofta problem med formatering av t.ex. källkod när det klipps och klistras mellan olika verktyg och exempel som hittas på nätet. Då brukar jag "mellanlanda" i Notepad som tar bort all formatering. Finns det någon motsvarande enkel textredigerare för mac?
 

clindh

Forumvärd
Tipsen om att skriva i Notepad alt. TextEdit är bra, de brukar inte formattera texten såpass att den blir svår att klippa in.

Det finns också en knapp i forumets editor, längst upp til vänster - skall nog föreställa ett suddgummi. Den skall rensa upp tokig formattering, men vet inte hur pass bra den är - prova.
 

Bilagor

  • Screenshot 2021-11-30 at 12.05.35.png
    Screenshot 2021-11-30 at 12.05.35.png
    8.6 KB · Visningar: 67
Låter som ett generellt problem mellan mac/ apple och windowsmiljö eller annat systemspråk med andra ord. Såna problem har länge irriterat min fru som under ett antal år skrev minde dokument på apple ipad.

Har du testat att skriva in hela texten utan rad och styckesbrytningar?

Kanske kan Utsidans redaktion ge tips?

Thure
Och alltså lägga in styckesavstånden i efterhand? Vill helst att texten ska vara läslig även för mig, medan jag skriver.
 
Formatering som hänger kvar är ett gissel. I MacOS är det Option+Shift+Command+V och i Windows är det Ctrl+shift+v för att klistra in oformaterat. Innebär även att formatering för läsbarhet kan skita sig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.