Zandstra Blade samt Crispi Stetind / Alpina Alaska

Verkar som att aktiviteten är låg på forumet men försöker ändå. Beställde hem Zandstra Blade i längden 45cm samt Alpina Alaska BC och Crispi Stetind. Båda i storlek 43. Håller tummarna att jag kan behålla något av paren. Lyckades hitta Alpina Alaska i stl 42 i en närliggande butik och den var för liten (iofs med 2 par strumpor).

Någon som har erfarenhet av Zandstra Blade. Kan de rekommenderas för en allround-åkare. Både rundbana på IP och naturis i varierad kvalitet.

Någon med erfarenhet av Steitind och Alaska senaste åren? Antar att modellerna ändras lite...
 
Jag har åkt lite på Zandstra. Funkar men lite tunn skena och de rostar lite (kanske efter saltis? ). Inte enkelt att sidojustera.

Skyllermarks tycker jag är bättre.

Thure
 
Jag har åkt lite på Zandstra. Funkar men lite tunn skena och de rostar lite (kanske efter saltis? ). Inte enkelt att sidojustera.

Skyllermarks tycker jag är bättre.

Thure
Zandstra verkar ha 1,25 mm tjock skena. Skyllermarks går inte att köpa just nu men jag hittade en siffra på 1,3. Har du testat pikmakarens svarta? Den kanske är alldeles för tunn? Om jag inte mins fel låg den på 1mm eller 1,1mm?
 
Skyllermarks är 1,4 mm om jag minns rätt. Förvånande stor skillnad på 1,4 mm och 1,25 jag har både flera par Skyllermarks och ett par Zandstra. På varierande isar är 1,4 mkt bättre sjunker inte ned och spårar på samma sätt. 1,25 mm fungerar bara bra på riktigt hård is med min 80+ kilon och ryggsäck..

Skyllermarks gör comeback i år och kommer att ha flera olika modeller.

Pikmakarns skridskor har jag inte åkt på så där får andra recensera.

Thure
 
Senast ändrad:
skyllermarks är 1,4 mm. Förvånande stor skillnad på 1,4 mm och 1,25. På varierande isar är 1,4 mkt bättre sjunker inte ned och spårar på samma sätt. 1,25 mm fungerar bara bra på riktigt hård is.

Skyllermarks gör comeback i år och kommer att ha flera olika modeller.

Pikmakarns skridskor har jag inte åkt på så där får andra recensera.

Thure
Tack för info!
 
Mittåt. Kontrollmätte Skyllermarks och Zandstra med två olika skjutmått. Zandstras skenbredd knappt 1,2 mm och Skyllermarks 1,3 mm. Ytrosten som är kosmetisk framgår av bilder nedan.

Thure
20211111_074424.jpg

20211111_074839.jpg
 
Senast ändrad:
Mittåt. Kontrollmätte Skyllermarks och Zandstra med två olika skjutmått. Zandstras skenbredd knappt 1,2 mm och Skyllermarks 1,3 mm. Ytrosten som är kosmetisk framgår av bilder nedan.

Thure
Visa bilaga 37589
Visa bilaga 37588
Studerar man en rostig egg i mikroskop brukar det finnas små defekter i eggen. Även efter slipning. Defekter i mikrostrukturen. Det kanske inte spelar så stor roll men lite irriterande. Man kanske kan minska problemet genom att spraya på rostskydd efter användning men det känns inte så lockande. Det blir nog en retur på skridskon. Stort tack Thure!
 
Mina Zandstra rostar inte, åker dock bra på sjöis och försöker torka av innan jag läger den bak i bilen.
Jag har fått intrycket att nästa alla skridskotillverkare använder samma stållegering av Sandvik, möjligtvis skiljer värmebehandlingen lite och därmed hårdheten på skenan. Men det tror jag är av akademisk betydelse för oss motionärer.
Om det är samma så borde korrosionsegenskaperna också vara samma, värmebehandlingen kan ha marginell effekt men är återigen akademisk.
 
Thure ,du får nog skaffa ett exaktare skutmått
Skyllermarks är 1,4mm och Pikmakarn Svart och Zandstra är 1.25mm

Zandstra har märklig nog ingen möjlighet till sidojustering av bindningarna vilket en bra skridsko ska ha
Det har Skyllermarks och Pikmakarns

Jag tycker mina Pikmakarn Svart går bra på all is utom mjuk våris då de skär igenom men sån is är inte så rolig i alla fall Man ser ju Zandstras skridskor ofta ute på isarna så 1.25mm verkar i alla fall funka bra för de flesta
Fördelen med smalare skena är att det blir mindre friktion så de blir snabbare
 
Thure ,du får nog skaffa ett exaktare skutmått
Skyllermarks är 1,4mm och Pikmakarn Svart och Zandstra är 1.25mm

Zandstra har märklig nog ingen möjlighet till sidojustering av bindningarna vilket en bra skridsko ska ha
Det har Skyllermarks och Pikmakarns

Jag tycker mina Pikmakarn Svart går bra på all is utom mjuk våris då de skär igenom men sån is är inte så rolig i alla fall Man ser ju Zandstras skridskor ofta ute på isarna så 1.25mm verkar i alla fall funka bra för de flesta
Fördelen med smalare skena är att det blir mindre friktion så de blir snabbare
Det finns relativt billiga instrument för att mäta godstjocklek med noggrannhet på 0,01mm. Mitt skjutmått har en tolerans på 0,1mm men visar fler decimaler. Använder man samma instrument och om man har ett momentstopp (terminologi?) så blir mätningen i alla fall en bra jämförelsemätning. På jobbet har vi kontrollmätt många plåtar både själva och kontrollmätning hos företag som har ännu mer noggrann mätutrustning. Plåtarna har alltid en tolerans på godstjockleken. Om jag mins rätt så brukar toleransen ligga på ca +-0,05 för ca 1,2-1,5mm plåt. Inget konstigt om skenor från samma fabrikat och batch mäter 1,3-1,4mm.
 
Intressant Knall.

Jag får mäta lite mera. Jag har rätt många olika skridskopar att jämföra med hemma i garaget. Har du någon uppfattning om olika skjutmått i plast resp metall är mer eller mindre exakta? För istjocklekar räcker plastskjutmått bra och även när jag väljer borr etc. Metallskjutmåttet vi har hemma har kortare nonieskala än mina plastskjutmått.

Thure
 
Intressant Knall.

Jag får mäta lite mera. Jag har rätt många olika skridskopar att jämföra med hemma i garaget. Har du någon uppfattning om olika skjutmått i plast resp metall är mer eller mindre exakta? För istjocklekar räcker plastskjutmått bra och även när jag väljer borr etc. Metallskjutmåttet vi har hemma har kortare nonieskala än mina plastskjutmått.

Thure
Det finns mätverktyg som är lite bättre för plåt. Brukar se ut som ett öppet D. Sen skruvar man på en skruv. När momentet blir tillräckligt högt slirar skruven. Om noggrannheten är 0,01 så känns det tillräckligt. Ska kolla om jag hittar något på nätet när jag har tillgång till dator.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.