Armhävningar

Hej,
Varannan dag sedan en månad tillbaka gör jag så många armhävningar jag orkar i 3 etapper med vila emellan. Med ökad styrka har det blivit träligt många. Har därför ökat belastningen genom att dels kränga en 4 liters vattensäck på ryggen och också placerat fötterna på en 12cm hög aluminiumväska.
Det känns effektivt och faktiskt ganska komfortabelt. Säcken lägger sig stadigt i nacken och svalkar lite lagom :)
Nu vill jag öka belastningen ytterligare och undrar om någon har ett tips. Jag vill helst undvika att köpa en tyngdväst. Är det tillrådligt att höja fötterna ytterligare? Tacksam för råd,
/Rune
 

Bilagor

  • Säck.jpeg
    Säck.jpeg
    171.8 KB · Visningar: 77
Sänk tempot och/eller lägg in pauser.
Ex
2 s ner och 1 upp.
1 s ner till halvvägs, 1 s resten av vägen, 1 s paus, 1 s upp.
Eller någon annan variant.

Gummiband över ryggen funkar om man har någonstans att fästa dem.

Att ha händerna på upphöjningar funkar också men öka höjden långsamt. En ovan belastning i ett läge där axlarna kan vara utsatta.
 
Jag såg ett gäng från ett Jägarförband på bron i Storulvån. Dom gjorde armhävningar med packad ryggsäck på ryggen.
Kanske något att ta efter. :unsure:
Tack alla för goda råd. Jättebra tips med ryggsäck. Jag grävde fram en gammal DaKine 30-literssäck på vinden som jag packar med hantelvikter invirade i gamla kläder. När jag börjar orka fler än 20 repetitioner lastar jag i mera vikt.
Kan med viss tillfredsställelse konstatera att jag klarar fler repetitioner nu med lastad ryggsäck än jag gjorde utan för 2 månader sedan :)
 

Bilagor

  • Ryggsäck.jpg
    Ryggsäck.jpg
    83.2 KB · Visningar: 75
Senast ändrad:
Armhävningar på knogarnat. Höja benen (sätt fötterna på en stol eller ett trappsteg eller så). Långsammare. Tätare ihop med händerna. Långsammare armhävningar. Är man stark nog kan man göra armhävningar på en arm.
 
Fråga.
Om man skall bli stark oavsett muskel är det då verklige bara att maxa alla övningar man gör att muskeln växer? Jag skulle vilka gissa att det kan vara bättre att göra övningar många gånger och ofta utan maxbelastning.
Finns säker massor av litteratur om detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peon Armhävningar Träning och hälsa 7
RT armhävningar Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.