Jag tar helikoptern istället

Snart kanske det finns elektriska helikoptrar? Problemet blir väl att ordna laddning.

Thure
Inga problem - bara starta oljekraftverket i Karlshamn. :giggle:

Allvarligt- det finns nog ingen tekniskt bra lösning på energiproblemet. Det enda som verkar ge en verklig effekt är att vi minskar vår energiförbrukning. Därför packar jag nu ryggsäcken och vandrar -med start från hemmet- ut på en "minihike".
 
Inga problem - bara starta oljekraftverket i Karlshamn. :giggle:

Allvarligt- det finns nog ingen tekniskt bra lösning på energiproblemet. Det enda som verkar ge en verklig effekt är att vi minskar vår energiförbrukning. Därför packar jag nu ryggsäcken och vandrar -med start från hemmet- ut på en "minihike".

Bortsett från allting annat med helikoptrar i fjällen så löser inte Karlshamnsverket någon direkt energi- eller effektbrist i norra Sverige eftersom överföringskapaciteten i nord-sydlig riktning är för begränsad, det är ju därför södra Sverige tvingas köpa in el från andra länder i norra europa samtidigt som vi exporterar från norrland till Finland och Norge. Möjligen kan Karlshamn leverera mer till södra Sverige och därmed indirekt avlasta nätet i norra Sverige. Se andra trådar här på utsidan för mer detaljer. Vi har en "el-getingmidja" nu också, getingmidjor gäller inte bara tåg i kungliga huvudsaken.

/Patrik, cirka 6 mil från nämnda kraftverk
 
Tycker det är ok med hkptrp till avlägsna ställen, tex Staloloukta. Eller fisketurer till avlägsna sjöar. Men korta turer och sightseeing är ett otyg, och borde förbjudas -> tex Nikka - Keb och sightseeing runt Kebnekaises topp.

Det kan ju oxå vara väldigt störande för vanliga fjällvandrare att ha helikoptrar surrande över huvudet, inte direkt någon vildmarkskänsla.
 
Var utsatt för detta ´otyg´i Abiskofjällen i år ett par i 60-års ålder flög in till övre Hogiavagge från Abisko turist hellekopter företag och de skulle utan tvekan klarat gå in dit då de kom förbi mig i godform och med ca 1 st ca 50l packning och div elektroniska navigeings utr+vanlig karta och var Universitets antällda från slovakien.
Hellikoptern flög runt ett bra tag för att se ut en bra landningsplats och troligen hitta ledmarkeringen gick ned förlandning och upp igen flera gånger och äve upp för bergskammenoch åter och jag trode det hämtade/ flyttade utrustning el dyligt som tur var hade jag vaknat tidigt och var ifärd med att packa ihop och gå.
Sedan ned på kungsleden längs med Alesjaure och bort mot Nallo så flögs det mkt men i det området hade jag dock förväntat mig detta och det började ju på 70-80 talet och utanför nationalparkerna är det ju lagligt och enda ursäkten är väl att vid ev olycksttillbud så förväntar jag mig att de anlitas då ev polis eller miitär helikoptrar har betydligt längre flygtid om man ej anlitar från Narvik.
Först antog jad det var arbetsflyg för ev ledunderhåll eller stugor el för rennäringen Men icke.(men paret var trevliga och troligen vana från dagsturer i hemma bergen,verkade även vara en mindre militär hel.mot Nallo övriga röda)
Unna i Hogiavagge wer 1 web.jpg
 
Ska vi prata om elproduktion eller helikoptertrafik i fjällen?

Vi kan ta en annan grej då: Att stora mossar är kolsänkor (på tal om utsläpp).

Nä, vi ska inte prata om elproduktion.

Jag anser att den för är frisk och kry gott och väl kan vandra. Det finns ju stugor, så ryggsäcken blir inte tung, dvs man slipper släpa tält mm, så det går at uppleva fjällen utan tung ryggsäck, men man måste orka vandra.
 
Kunde vara vettigt med specifika zoner, så att de enbart får flygas på vissa sträckor/områden. Jag kan exempelvis tycka det är rimligare med fjällflyg till en avlägsen sjö för fiskecamp eller återtransport med kanot, än vad det är med sightseeing kring keb. Men det behöver ske utifrån lokala förutsättningar.
 
Man får gå i Nationalpark för att undvika nöjesflyg eller i ej populära områden och ej i långa dalgångar där de oftast lägger sina flygrutter pga egen säkerhet vid ev problem med hellikoptern går man på en led som går upp och ner över pass så får man minst störningar som tex jag i år såg endast hel.i de lägre dalgångarna
 
Säger bara en sak: Heliskiing!
Finns det något mer najs än att heliskia en ospårad pudersida under några timmar
En öde utförslöpa som dom underlåtit att bygga en lift uppför... ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.