Varför inte en snuskburk

Finns som du vet två varianter en i Rf och en i Aluminium, avsevärd viktskillnad. Kokkärlet är avsett för två portioner.
Lite svårdiskat i fält därav smeknamnet. Utmärkt upphängningsanordning. Pröva laga mat i en Trangiaugn det går utmärkt likaså i en järn eller aluminum Dutch Ovn.

go tur
 
Rent generellt fungerar nog den rostfria snuskburken riktigt bra som ugn. Bättre än Zebra Pot som man ofta ser i den rollen. Den tar en bredare "ugnspanna" och har en bra låsmekanism som håller locket på plats i tippat läge.
Riskerar inte att rulla pg a den ovala formen.
/John
 
Senast ändrad:
Finns som du vet två varianter en i Rf och en i Aluminium, avsevärd viktskillnad. Kokkärlet är avsett för två portioner.
Lite svårdiskat i fält därav smeknamnet. Utmärkt upphängningsanordning. Pröva laga mat i en Trangiaugn det går utmärkt likaså i en järn eller aluminum Dutch Ovn.

go tur

Storleken på snuskburken har jag funderat på och det är ett tvåmanskök enl dig?
Själv har jag spekulerat typ maten var ofta soppa och ett bra sätt att få i soldaten vätska.
 
Den mesta maten i fält i svenska Gröntjänsten tillagades av koktrossen och serverades i matkö i terrängen. Den utspisade hade grytan hakad i bältet och "stekpannan"/locket i handen. Smör, bröd, frukt, leverpastej etc hamnar i grytan. Den varma maten hamnar i locket.

Vid endast ett tillfälle i min gröntjänst ombads vi laga mat (frukost) i snuskburken.(Jag misstänker att det var för att spaning skulle få tillfälle att titta på oss med ljusförstärkare.)

Jag tror att storleken på grytan är anpassad till koktrossens servering.

Jägare, spanare och andra som behövde laga mat själva i större utsträckning hade nog annan utrustning.

/John
 
Jag gjorde lumpen som s.k. "pansarspanare" i Strängnäs (P10) och Kristianstad (P6) 1981/82. Vi hade den vanliga "snuskburken". Vi blev både serverade av trossen (relativt sällan) och värmde mat själva (relativt ofta).

/Birger
 
De förband som på 80-90talet värmde egen mat oftare hade det som kallas jägarkök. Det ser ut som ett modern trangiakopia (avsmalnande grytor) men med en bra brännare, tror det var trangia som levererade, åtminstone inledningsvis, före lagen om offentlig upphandling, då man blev helt säker på att lägstbjudande tillverkare fick ordern och vissa myndigheter lärde sig kravställning den hårda vägen.

Får se om vi får alla detaljer av utsidans egna fyrstjärnige friluftsköks-förvaltare Odd, eller någon annan.

/Patrik, som använt båda och tycker det är lätt att bränna mat i snuskburken då det är svårt att komma åt att röra ända ner i botten.
 
... Jägare, spanare och andra som behövde laga mat själva i större utsträckning hade nog annan utrustning. /John
Hej Patrik. :)

De rena jägarförbanden på min tid (mitten av 70-talet) hade det så kallade Jägarköket (Enmanskök
jägare m/57), alla vi andra hade snuskburken (Enmanskök m/40RFR), oftast i tungt rostfritt. Alu-ver-
sionen tror jag aldrig jag såg under min aktiva tid i armén. Jägarköket tillverkades av flera olika till-
verkare under åren; Svea, Optimus, Sievert m.fl. --- men konstigt nog aldrig av Trangia av vad som
kommit fram så här långt. De gjorde dock militärbrännaren under en period...

Optimus kallade modellen, med den stora militärbrännaren, för Optimus 88A. Med den mindre Trangia-
lika brännaren blev det visst Optimus '91 Purple flame' för den sena civila versionen - och det var 77A
för den tidiga militärlika versionen. Till detta kommer sedan, den numera löjligt dyra, versionen 85 Loke
(Enmanskök m/87) med sin tunga svarta ståltank under en på tanken direktmonterad reglerbar fotogen-
brännare. Möjligen att vissa på I22 fick ut dessa (jag killgissar lite här) och tror att de var ungefär lika
(o-)vanliga som KAP-Arctic bland befälen på Jägarskolan... 85 Loke är rätt ball, men på intet sätt ens
i närheten av värt alla de tusenlappar de numera omsätts för på Tradera etc. Speciellt när fartblinda
utlänningar ger sig in i budstriden...

Skarpt / Fältmässigt hade fordonsburna och helt avskiljda förband av grupp till halvplutons storlek, som
verkade utan kontakt med kompanifältkök e.dyl, ett par gröna lådor med KOKUTRUSTNING 10 /S och
KANTIN 10 /S (de senare och lite modernare versionerna hette KOKUTRUSTNING 10B /S och KANTIN
10B /S) vilka tillsammans innehöll allt som behövdes för att tillreda för och servera 10 till 12 personer i
en omgång. Detta var alltså utöver den enskilda rent personliga kok- och ät-utrustningen...
/Odd

Lite info jag har sparat någonstans ifrån om de civila (Optimustillverkade) Jägarköken:
77A (= alcohol) - similar to the original military stove, large burner, flat burner support,
strictly conical shape of windshield and saucepans.
88 - updated windshield with a higher mounted burner support - early with descended
large burner, later with a small burner in a flat support.
91 - updated pressing of pans, slightly different stepping and slightly curved saucepans
similar to some other stoves, small burner.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.