Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning

Hej,
Här är en separat tråd för min packning. Jag skrev ett inlägg i en annan tråd, jag klistrar in det nedan som trådstart.
"
Hej!
Dags att banka liv i den här tråden igen.

Förutsättningar:
Man 185 cm
80 kg
Vandring i Norrbottensfjällen, aldrig ensam, 2-3 vuxna.

Listan är inte komplett, alla saker är ej heller vägda, men jag tänkte ändå göra ett inlägg för att få tips på saker att byta ut/köpa in.

Listan: https://lighterpack.com/r/wqmvr9

Vi behöver inte diskutera varför vissa saker köpts in genom åren, utan vi fokuserar framåt utifrån dagens läge.

Jag har ganska nyligen börjat reflektera över min utrustning och tanken på att banta vikten.

Ryggsäck
Jag har en Bergans Trollhetta 95 L, jag väger den till 2 770 gram.
Bytesförslag Sierra Designs Flex Capacitor 60-75 L
Rimlig peng, ryggsäcken verkar få ganska bra recensioner. Jag skulle spara ca 1 580 g här.
Andra bra alternativ? Budget kring 2 000 kr.

Liggunderlag
Jag har idag en Thermarest Neoair All Season SV Long Wide, 810 gram.
Jag tänker sälja den och köpa en Exped Synmat HL LW, ca 450 gram.

Viktbesparing 360 g.

Sovsäck
Marmoth Sawtooth Long, 1250 g.
Jag är nöjd med den, men, jag skulle gärna byta den mot tex Marmot Phase 20 Long (770 g), alternativt Marmot Hydrogen Long (810 g).

Sawtoothen är lite väl varm för det mesta, men eftersom att sovsäckar är dyrt så prioriterar jag annat just nu. (det behöver dock inte bli så dyrt om jag säljer Sawtooth, men då "måste" jag köpa en varmare vintersäck. Sawtoothen är en ganska bra kompromiss just nu).

Tält
Saknas i dagsläget. Vandringskompisarna har tält så vi får fördela den vikten. På sikt kommer jag köpa något tält, i bästa fall ett "familjetält" och ett lättare vandringstält.

Regnbyxor
Har ett par 10 år gamla som inte håller tätt för 5 öre.
Behöver nya. Gärna några som inte är supertunna och sköra, men det behöver inte vara gallonställ-tjockt heller.
Förslag?

Regnjacka
500 gram är inte lättast, sen är jag inte så nöjd med den i övrigt. Håller dåligt för regn trots ny impregnering(gore-tex).
The OMM Halo ?
Haglöfs LIM?

LIM är lite tyngre än Halo men har 28 000 mmVP mot för 10 000 mmVP på Halo.
Andra förslag?

Viktbesparing ca 270-400 g

Vindjacka/vandringsjacka
Jag har en Helly Hansen med membran som jag är relativt nöjd med. Den är slitstark och skön. Den väger dock 810 gram och tar ganska stor plats i packningen. Jag blir ganska varm när jag går och den är för det mesta för varm.

Övrigt
Stekpannan kan lämnas hemma, används just nu oftast som lock till kastrullen. Bör finnas lättare alternativ.
Fleecetröjan på 334 g kanske kan lämnas hemma, beroende på temperatur.


Räknat på ny ryggsäck (-1580 g), nytt liggunderlag (-360 g) och ny regnjacka (-270 g eller mer) så är jag uppe på - 2 210 g.

Tips och tankar mottages gärna. :D "

Som svar på din fråga @joanna :
Bra poäng. Jag har inga problem att lämna HHn hemma. Skjortor har jag, dock inga ultralätta men jag börjar gärna med det jag har och lägger pengarna där dom gör störst nytta. Jag ska väga min skjorta vid tillfälle.

Förslag på vettig regnjacka? Jag kollade i tråden du länkade till och det låter inte som att någon av jackorna som diskuteras där får en rekommendation.
 
För det första så förstår jag att det är tillfredsställande att tänka på hur många gram du "sparar" och jag gör det själv men det riskerar att låta dina tidigare val påverka dina nya val. Bättre att fokusera på ny vikt och funktion.

Ryggsäck
Vänta till sist med den. 75L låter mycket för en lättviktspackning. Du har ju även kvar din gamla ryggsäck som du kan ta till när du behöver utrymme så satsa på en som är så lätt som möjligt när det väl är dags. Du kan också välja ett lättare regnskydd. Mitt är overkill och väger 100g.

Regnkläder
Tipsar om Marmot Percip. Jackan väger ca 280g och den går att hitta för under 800kr. Min jacka har hållit mig torr i flera år utan tecken på slitage. Vp 10.000 men som sagt funkar det fint. (Jag går inte i ösregn i mer än 3-4 timmar och har galonjacka om jag ska ut på havet). Bättre att välja en något billigare lösning här då även de bästa lätta regnjackorna slits ut efter några få år. Satsa dina kulor på saker som rygga och sovsäck istället.
Finns även som regnbyxor.

Mat
Har ni något gemensamt kök/gemensamma kastruller?

Så här kunde du gjort:
Brännare 80g
Kastrull 120g (Stora kastrullen ur biltemas billiga kastrullset med ett handtag borttaget)
Lock <10g (gör själv)
Vindskydd <15g (gör själv)
Bestick 20g (Långskaftad tesked kanske? Kanske kan mat som absolut måste ätas med gaffel lämnas hemma också?)
Matkåsa 0g (ät ur kastrullen) eller <60g för en tuppawareburk med lock.
En lätt lösning är en matförpackning som tål både frys och micro men de slits fort så det kan vara värt att skaffa en ordentlig lunchlåda. Locket kan användas som skärbräda, matförvaring, underlätta vid disk (sätt på lock och skaka) samt lämnas hemma när man inte vill ha det.
Kaffekåsa: 25g
Vattenflaska: En lätt billig lösning är jucieflaska, de brukar ha vid öppning och en bra kant att fästa ett snöre under. Ca 30g
Gas: Räknas vanligtvis inte in i basvikten så du kan markera den som consumable i lighterpack för att kunna jämföra dina vikter bättre med andra.

Sen så saknar jag grytmysare i din packning men kanske finns det i det gemensamma köks-kitet? Väger ca 30g.
Ser inte heller något för att underlätta disk. Skönt att du tycks skippa diskmedel men en tunn trasa för att torka disken är väldigt fräscht. Trasan kan även användas till att diska den gången du inte hittar lämpligt material i naturen.

Kökskitet ovan blir 350-400g.


Hygien
80g duschcreme? Passerar ni ställen med dusch ofta eller besudlar du vattendragen med duschcremen? Eller har du nån speciell metod för att använda den på fjället? Om du inte har speciella hudproblem borde en bit hårdtvål duga fint, och väger max 10g inklusive förpackning.

Handduk: Behöver du skyla dig med handduken, välj en väldigt tunn. Annars kan du ta en liten högabsorberande, som en disktrasa. 70g är onödigt mycket och den tar troligtvis onödigt mycket plats. På många turer använder jag min tunna skjorta som handduk. Den torkar snabbt på kroppen ändå.

Deo: Om du absolut måste ha deo på fjället, välj en stift-deo och ta med en bit som är så liten som möjligt. Förvara i zip-påse. Om du tänker tvätta dig med vatten eller bada på fjället, välj en deo utan skadliga ämnen!
Är du rädd för att lukta illa för dina kamrater, sluta använda deo redan ett par veckor innan vandringen så får kroppen en chans att rensa ur den värsta illaluktande slaggen ur svettporerna innan turen.

Myggmedel: Ska du bada eller doppa dina kläder i känsligt fjällvatten, undvik DEET och annat som är skadligt för vattenlevande organismer! Tänk över förpackningen. MyggA rollon i glas är vansinnigt, stift är rimligare (bryt av lagom stor bit) och i känsligare miljöer är det bäst att hålla sig till bäckolja eller eucalyptus. Jag har gjort ett eget MyggA-stift av en solskydds-stift-förpackning, väger totalt 14g. Bäckolja kan man ha i en liten plastflaska men välj en av god kvalitet då det är tråkigt om det läcker i packningen!
Ser inget myggnät på din lista..?

Sen kanske toapapper skulle flyttas till denna kategori?

Vindjacka: Som vindjacka kan du ta en skjorta eller en sån där sport-vindjacka. De hittas lätt på 2d hand (ta med egen våg eller be om hjälp i kassan). Borde väga ca 200g och inte 800.. Här finns så många bra billiga alternativ att det är bättre att hitta något billigt och satsa det du sparar in här på ryggsäck/sovsäck/liggunderlag eller ngt annat där pengarna gör större skillnad.

Kniv: Använder du kniven på fjället? Till vad då? Har alla i gruppen varsin kniv? Kanske räcker det med ett rakblad? Jag har en gammal mora, ngt mindre än en standard, som väger 50g. Den lämnar jag hemma om jag inte ska elda.

Bo & sova: Du har inte listat kudden i denna kategorin. Jag förstår att man vill ha en bra kudde, men experimentera gärna med din övriga utrustning och se om du kan skapa en riktigt skön mysig kudde av det du redan har. Måste den vara uppblåsbar så har Sidenselma en kudde på 60g för 80kr. Där kan du också hitta en riktigt lätt och smidig handduk.

Övrigt:
Du kanske har fler saker som borde vara på listan? Kanske delar ni på vissa saker i gruppen så att det blir överflödigt? Du har inte listat några packpåsar alls, har du några borde du räkna med dem.

Jag har med exempelvis: Pincett, solstift, myggnät, tandpetare, extra lina, nål+tråd, värktabletter, hudsalva, skavsårstejp, tvättkompresser, några alcosevetter, pengar/bankkort, keps, trasa (till blöta prylar), pannlampa + kanske tältlampa (beroende på årstid), handsprit (om jag vandrar med andra), liten blyertspenna. Inget av detta tillför dock speciellt mycket vikt.

Lycka till.
 
Mycket bra råd från Kimkim här ovan. Jag vill ytterligare poängtera att du har massor av vikt att spara på att byta ut din vindjacka som väger nästan ett kilo. En riktigt tunn vindjacka behöver inte väga betydligt över 100 g, och de är mycket billigare än skaljackor också. Många andra på detta forum förespråkar polyester/bomullsskjorta istället, inte riktigt lika lätt men resulterar ändå i en stor viktminskning för dig.
 
+1 på Kimkims alla synpunkter, så bara lite påfyllning utifrån helt personliga preferenser (som inte passar alla).

"Vindplagg"
Jag gick och vägde mina tre alternativlösningar och fick fram följande:
1. farsans supertunna men tätvävda polycottonskjorta från (tror jag) 70-talet, med bortsprättad krage: 130 g (står 150 i min packlista, men det var kanske före moddningen ;) .
2. en likaså kraglös och supertunn sidenskjorta, av den helmatta, mjuka sortens sidenväv: 85 g. Perfekt i varma länder, men inte lika myggsäker och robust i fjällen som nr 1.
3. ett färskt loppisfynd till vindjacka (Abacus), jfr PS nedan: 80 g. Inte lika skön på en svettig kropp som skjortorna, men lättast och troligen (ännu) mer snabbtorkande.

Regnjacka
Jag är alldeles för frusen för att riskera blöta kläder på tältturer, dvs turer utan säker utsikt om att få torka något över naten. Därför behöver jag regnplagg som håller för horisontellt ösregn i en hel dag, och har (av bitter erfarenhet) satt gränsen till minst 20000 mm VP. Har nu i många år hållit mig till Montane Minimus välskurna och genomtänkta 2,5-lagersjacka i Pertex Shield, trots problem med de två första (som dock blixtsnabbt och utan minsta knyst blev garanti-ersatta av tillverkaren). Den tredje (!) är faktiskt bättre än originalet (Montane har fångat upp ett par designmissar) och har funkat klanderfritt i tre år, trots rätt intensiv användning inkl. alpina turer, utförsåkning och långfärdsskridsko. Kanske för att Montane bytt från Pertex Shield+ till "gamla" Pertex Shield?
Jag är ju medveten om att det inte är det mest slitstarka man kan skaffa, och rimligheten i detta val vilar helt på att jackan bara används när det verkligen regnar och/eller blåser småspik (alternativt på frånvaron av tung nötande ryggsäck vid utförsåkning).

Jag spanar ändå på de lite mer robusta men ändå förvånansvärt lätta trelagers membrantyger, som verkar börja dyka upp. Jag har provat Stellar Equipments Ultralight-jacka och själva tyget var en uppenbarelse. Tyvärr inte den mindre funktionella designen (brist på vitalreglage, kass huva). Vi får se om Stellar (eller t ex Bergans, som också använder Dermizax) hittar på något bättre lagom till min Montane är ohjälpligt utsliten.

Regnbyxor
Större krav på slitstyrka än jackan, särskilt som jag använder dem vid vadning och ofta i knepigare scrambling-terräng. Tunna/billiga från Engelssons höll inte för det (och inte heller för heldags ösregn). Montane Minimus höll för regn, men kändes för ömtåliga. Då ryckte detta forums medlemmar ut till handfast och delvis självuppoffrande hjälp, och sen dess är jag helt nöjd :). Hydroshell är, i likhet med Dermizax, ett hydrofilt membran, vilket bekräftar mina (amatörmässiga) teorier om att det borde vara mer hållbart på sikt än mokroporösa sådana. Dragkedjorna håller för hyfsat snabb vadning (jag vadar alltså med "urtagna" Lundhagare + regnbyxor med hårt åtdragna benslut). Byxorna köptes 2016, men modellen finns tydligen kvar - förhoppningsvis utan försämringar i senare versioner.

Kök
Hur "mycket" kök (och bränsle) ni behöver beror såklart på vilken sorts mat ni vill äta - folk väljer ju allt från "koka upp vatten till frystorkat" till att steka fisk, baka bröd och grädda pannkakor. Vissa kan inte leva utan pastakok, trots att det kräver stor gryta och bränsle till mycket kokvatten, som ändå hälls av. Men det går att "laga" riktigt god, varierad och näringstät mat i en gryta på en toppmonterad brännare, särskilt om man tänkt till lite och torkat/satt ihop matsedeln själv. En hyfsat vid gryta och en bredstrålande brännare som går att finreglera lågan på ner till nästan ingenting är nog en förutsättning. Mitt enpersonskit finns listat här. Som syns blandar låter jag icke-kokningskrävande ingredienser (hummus, torkad fårost m m) svälla i vikkåsan under tiden, så "engryterätt" är inget krav. För två vuxna skulle jag nog bara byta till den lite större trangiagrytan. För fler, eller - av säkerhetsskäl - så fort barn är med, skulle jag dock damma av min gamla Trangia 27 - men skippa stekpannan, byta vanliga tamojen mot Minitrangias och ersätta ena grytan med en lätt plastmatskål (då har jag ät-kärl åt alla tre). En fördel om skålen passar som "lock" över grytan, så man t ex kan svälla/varmhålla couscous m m över som kokar inunder.

Mat/bränsle
Vet inte hur långa turer ni tänkt er, men (förutsatt att ni inte planerar att proviantera på vägen) maten kommer ju att stå för en ökande andel av packvikten, allt eftersom du lyckas lätta allt det övriga. För mig utgör den grovt räknat 60% av startvikten för en tvåveckorstur, trots att jag med tiden lärt mig att effektivisera den till ca 400-500 g/dag. Hur just jag tänker kring maten är nog bäst samlat här (följ länkarna i inlägget), men OBS att det inte passar alla smaker och magar, särskilt de mer sötsugna och "kolhydratdrivna". Lista på lätthanterliga torkade proteinkällor finns här.

Ett högt vindskydd med "bottenreflektor" och en matsedel med korta uppkok + svällning i grytmysare spar mycket bränsle, men utöver det kan det ju vara stor skillnad på hur ofta man faktiskt använder köket. Jag spar mycket bränslevikt på stor andel mat utan kokbehov (också en säkerhetsfråga, ifall köket havererar) och bara laga varm mat en (alltmer sällan två) gång/dag. Samt på att detoxa mig från mitt tein-beroende före avfärden, så jag slipper tvångstankar på te/kaffekokning på turen :p Känns inte som någon uppoffring, snarast tvärtom - jag njuter mer av det goda fjällvattnet.

Hygien, disk, tvätt
Jag har fått hantera personlig hygien under diverse primitiva förhållanden, bl a stekhett ökenklimat med svår vattenbrist. Lärt mycket av fr a kvinnorna där, som ändå kunde konsten att hålla sig och sina barn rena. Fått en del tankeställare om kulturella kropps-tabun, märkt hur huden och svettmönstret anpassar sig i värmen... och vågar knappt skriva i hygientrådarna av oro att bli tagen för värsta lortgrisen :p.

Min enda "hygienprodukt" är en liten bit oparfymerad, brun olivoljetvål (finns som billiga stora kuber i Mellanöstern-affärer), som jag använder till både tvätt (händer, ibland armhålor, allt annat med bara vatten), disk (vid sällsynt uppkommet behov, eftersom jag aldrig steker mat), och klädtvätt (ett par underbyxor att växla om med, det inre strumpparet efter någon vecka). Tvålbiten förvaras i en gammal Compeed-ask, med några smälta droppar från uttjänt tandborsthandtag duttade/fastsmälta som distanser på insidan, så tvålbiten håller sig luftig och torr. Testade att tillverka "tvålstift" i tömda burkar av Försvarets Hudsalva, men det var för pilligt för att vara värt jobbet.

Jag tvättar (vid behov) resten av kroppen med en tvättlapp av chifonet-duk. Eftersom jag inte använder tvål kan jag göra det "i rinnande vatten", men vattenflaska i absiden får duga, om det ösregnar. Separata halvor av chifonet-ark (i olika färger) till resp. fötter, underliv och händer/ansikte. Ytterligare ett par separata till disk- resp. tälttorkning (kondens m m). Alla funkar sen som resp. torkhandduk om man vrider ur dem hårt. Tycker att chifonet funkar betydligt bättre än wettexdukar till allt detta - lättare att skölja rena och vrida ur, torkar snabbare (därmed utgör mindre grund för bakterietilväxt) och tar mindre plats.
Jag (efter)torkar mig ändå helst med en tunn sidenscarf (av den lösa matta sorten). Den är både lättare, behagligare och suger upp mer vatten än diverse "lättvikthanddukar" i konstfiber. Tar ingen plats, torkar blixtsnabbt och går att dubbelanvända som... scarf :).

Använder ej deodorant hemma och skulle inte drömma om att ta med någon på fjället, men väldigt intressant med Kimkims info om "avvänjningskur". Om du ändå är orolig för att störa dina tältgrannar med kroppslukt, så använd ullunderställ och dito strumpor - de håller i minst en vecka - 10 dagar utan att lukta, i motsats till de vidrigt stinkande syntetunderställen. Och tänk på att apokrina svettkörtlar (de som producerar svett som luktar) mest finns i armhålor, ljumskar och håriga delar av underlivet (finns genetiska variationer vad gäller omfattning, vissa folkslag har inga alls). Därav så logiskt med fempunktstvätt :).

Övrigt
Min egen packlista finns här. Lite gammal, men inga större ändringar sen dess - utom att jag numera lyxar mig med en tunn dunjacka. Några klädesplagg har blivit lättare i stället.
 
Senast ändrad:
PS
Köp inte något innan du botaniserat ett tag på dina närliggande loppisar och second hand-affärer. Det är inte klokt vilka fynd som dyker upp, bara man inte har bråttom. Därifrån kommer bl a alla mina mössor och träningskläder, ett av mina ullunderställ, mina annars svindyra "expedition mitts" från Marmot och mina två par Lundhagskängor - från tiden de fortfarande gjordes i Sverige, hade en äkta läderbindsula och inga onödiga foder/stoppning (som ju förtar själva vitsen med en skalkänga). Samt nyligen som sagt en superfin minimalistisk vindjacka på 80 g för 30 spänn :).

Tänkte också på att du var "nästan nöjd" med din sovsäck, och tänker som du att det vore det minst angelägna att byta ut. Dun är lätt och det är inte mycket viktvinst man gör i relation till den avsevärda merkostnaden, även om du får sålt din gamla. Och det kan vara väldigt skönt med den extra värmen.
Att jag inte skriver något om liggunderlag beror på att jag inte har någon erfarenhet alls av de uppblåsbara (jag behöver dem inte av bekvämlighetsskäl, men skulle dessutom inte känna mig trygg med insikten om hur totalt de kan haverera).
 
Senast ändrad:
Har Marmot hydrogen varm på sommaren duger på höst och vår om ej frusen i solitt innertält.
Bytte din 95l mot nya mod v5 som väger ca2100 gr inkl stort regnäverdrag och en liten toppryggsäck utan dessa ca 1700gr.
Jag har skaffat en Halti 55l som vager ca 1200 gr fast mkt fickor med blixtlås men utan regnkydd men betydligt tunnare väv mkt mindre finns 2-300 gr lättare men då flera tusen kr dyrare och sällan rea.
Går spara 1-1.5 kg på att ej ha extra kläder mer än absolut nödv genom att tvätta flera ggr på en tur men kräver torkväder eller torka i tält eller för vissa på kroppen.
Mat är väl den stora viktposten om man ska vara ute över 1v och ej köpa eller hämta upp mat sänt med tex bussgods.
Jag hade ca 1 kg om dagen men kunde skippat grönsaker och då kanske 0.9 kg inkl godis om 2-300 gr om dagen.
Jag kunde även lämnat en 230 gr gas hemma och sparat ca 600 gr och mygg spray på ca 100 gr (flaska ej full)då jag ej anv pga att jag glömde att anv.totalt - 2300 gr och eldat upp plastpåsar med mat nog 3-500 gr pga miljö och att många ej var fel på så fick det vara då - ca 2500 gr av ca 28 kg start vikt för 16 dag
Men då brännaren var ny så vågade jag ej chansa teor ber så behövdes en 450+230 gr gas och hade jag ej haft Trangia 25 med end stora kastrull i nya UL ser med HA kastr och stekpanna utan topp mont kök hade nog hela 230 gr flaskan anv nu ca 50-75 gr men kunde sparats bort då jag stekte 840 gr pankakssmet detta tog nog minst 200 gr gas pga det skedde utanför tältet alla annan matlagning i Absiden med bar veentil i tak öppen för fukt och förbränningsgaser ut i fria.
Sedan kunde smartphone och sollcellsladdare varit kvar hemma då täckningen var borta ca 12 d och då -500 gr till och då nere på 25 kg på 16 d med HB unna och isyxa med härdat stål i blad och stål stegjärn dessa 2 tot +damasker ca 820+575+250 gr som ej anv pga för dåligt väder för topturer och högalpina dalar med branta stigningar.
Då nere på ca 23.5 och mina knän hade mått bättre nu.
Testar nu mindre men klart sämre tält och då ner mellan 0.7-1.5 kg till och mindre säck då helt plötsligt ca 21 kg trots kamer Cannon g 12 ca 4-500 grmed exta batteri och flera mineskort och bubbelplast och liggunderlag på ca 450 gr
2.5 cm dock ingen GPS men karta och kompass och mkt förbandsmtr och lite rep utr och extra tältpinnar och linor och stångrephylsa och lagn tejp.
Med byxholka ist f regnbyxor och med skaljacka ist f regn och vindj ner till 20 kg med mkt mat för drygt 2v tur men utan någon komfort och ev vitaminbrist och utan säkerhet för toppturer.Men - ca 8 kg och kanske helt utan problem med knän någon månad efter hemkomst som det nu verkar bl(lite ont i 1 knä eft 5v hemma)
 
Hej och tack för ett utförligt svar. Jag ska svara så gott det går nedan.

För det första så förstår jag att det är tillfredsställande att tänka på hur många gram du "sparar" och jag gör det själv men det riskerar att låta dina tidigare val påverka dina nya val. Bättre att fokusera på ny vikt och funktion.

Ryggsäck
Vänta till sist med den. 75L låter mycket för en lättviktspackning. Du har ju även kvar din gamla ryggsäck som du kan ta till när du behöver utrymme så satsa på en som är så lätt som möjligt när det väl är dags. Du kan också välja ett lättare regnskydd. Mitt är overkill och väger 100g.

Ja jo, klokt att vänta med ryggsäcken, det håller jag med om.

Regnkläder
Tipsar om Marmot Percip. Jackan väger ca 280g och den går att hitta för under 800kr. Min jacka har hållit mig torr i flera år utan tecken på slitage. Vp 10.000 men som sagt funkar det fint. (Jag går inte i ösregn i mer än 3-4 timmar och har galonjacka om jag ska ut på havet). Bättre att välja en något billigare lösning här då även de bästa lätta regnjackorna slits ut efter några få år. Satsa dina kulor på saker som rygga och sovsäck istället.
Finns även som regnbyxor.

Tack för tipset!

Mat
Har ni något gemensamt kök/gemensamma kastruller?

Så här kunde du gjort:
Brännare 80g
Kastrull 120g (Stora kastrullen ur biltemas billiga kastrullset med ett handtag borttaget)
Lock <10g (gör själv)
Vindskydd <15g (gör själv)
Bestick 20g (Långskaftad tesked kanske? Kanske kan mat som absolut måste ätas med gaffel lämnas hemma också?)
Matkåsa 0g (ät ur kastrullen) eller <60g för en tuppawareburk med lock.
En lätt lösning är en matförpackning som tål både frys och micro men de slits fort så det kan vara värt att skaffa en ordentlig lunchlåda. Locket kan användas som skärbräda, matförvaring, underlätta vid disk (sätt på lock och skaka) samt lämnas hemma när man inte vill ha det.
Kaffekåsa: 25g
Vattenflaska: En lätt billig lösning är jucieflaska, de brukar ha vid öppning och en bra kant att fästa ett snöre under. Ca 30g
Gas: Räknas vanligtvis inte in i basvikten så du kan markera den som consumable i lighterpack för att kunna jämföra dina vikter bättre med andra.

Jag har ett Trangia 25, den kastrullen är med på listan på 121 gram. Vad tänker du syftet är med att köpa en kastrull på Biltema? Är den större?

Lock och vindskydd har jag tänkt på att göra eget. Vad gör man det bäst av? Hade tänkt alufolie.

Matkåsan kan lämnas hemma om jag skulle vara själv, är man flera så tycker jag det är smidigt med en matkåsa om man måste laga mat i flera omgångar. Men ja, 95 g går att lätta som du säger.


Sen så saknar jag grytmysare i din packning men kanske finns det i det gemensamma köks-kitet? Väger ca 30g.
Ser inte heller något för att underlätta disk. Skönt att du tycks skippa diskmedel men en tunn trasa för att torka disken är väldigt fräscht. Trasan kan även användas till att diska den gången du inte hittar lämpligt material i naturen.

Kökskitet ovan blir 350-400g.

Satt just för någon dag sedan och läste om grytmysare. Det är för mig något helt nytt, jag ska ge mig på att göra en egen.

Disk-grejer är inte med (på listan alltså, ska skriva dit).
Jag brukar klippa en disksvamp på mitten, tar liten plats och jag tycker det går bra att diska med. Diskmedel behövs sällan, varmvatten och gnugg brukar räcka långt, så diskar jag ordentligt när jag kommer hem.


Hygien
80g duschcreme? Passerar ni ställen med dusch ofta eller besudlar du vattendragen med duschcremen? Eller har du nån speciell metod för att använda den på fjället? Om du inte har speciella hudproblem borde en bit hårdtvål duga fint, och väger max 10g inklusive förpackning.

Det var kanske lite våldsamt mycket duschcreme. Har inget hemma men tänkte köpa någon "miljövänlig" variant för att använda till tvätt av kropp och händer.
Hårdtvål var ett bra tips. Tackar.

Handduk: Behöver du skyla dig med handduken, välj en väldigt tunn. Annars kan du ta en liten högabsorberande, som en disktrasa. 70g är onödigt mycket och den tar troligtvis onödigt mycket plats. På många turer använder jag min tunna skjorta som handduk. Den torkar snabbt på kroppen ändå.

Skrev upp en vanlig tunn kökshandduk, tänkte mest att det kunde vara lämpligt för att torka sig efter tvätt.
Det finnskanske bättre alternativ.

Deo: Om du absolut måste ha deo på fjället, välj en stift-deo och ta med en bit som är så liten som möjligt. Förvara i zip-påse. Om du tänker tvätta dig med vatten eller bada på fjället, välj en deo utan skadliga ämnen!
Är du rädd för att lukta illa för dina kamrater, sluta använda deo redan ett par veckor innan vandringen så får kroppen en chans att rensa ur den värsta illaluktande slaggen ur svettporerna innan turen.

Ej aktuellt med veckor utan deo. Ska skaffa ett stift.

Myggmedel: Ska du bada eller doppa dina kläder i känsligt fjällvatten, undvik DEET och annat som är skadligt för vattenlevande organismer! Tänk över förpackningen. MyggA rollon i glas är vansinnigt, stift är rimligare (bryt av lagom stor bit) och i känsligare miljöer är det bäst att hålla sig till bäckolja eller eucalyptus. Jag har gjort ett eget MyggA-stift av en solskydds-stift-förpackning, väger totalt 14g. Bäckolja kan man ha i en liten plastflaska men välj en av god kvalitet då det är tråkigt om det läcker i packningen!
Ser inget myggnät på din lista..?

Sen kanske toapapper skulle flyttas till denna kategori?

Brukar använda beckolja. Ej myggnät då jag tycker det är mer irriterande än myggen.

Vindjacka: Som vindjacka kan du ta en skjorta eller en sån där sport-vindjacka. De hittas lätt på 2d hand (ta med egen våg eller be om hjälp i kassan). Borde väga ca 200g och inte 800.. Här finns så många bra billiga alternativ att det är bättre att hitta något billigt och satsa det du sparar in här på ryggsäck/sovsäck/liggunderlag eller ngt annat där pengarna gör större skillnad.
Jao.

Kniv: Använder du kniven på fjället? Till vad då? Har alla i gruppen varsin kniv? Kanske räcker det med ett rakblad? Jag har en gammal mora, ngt mindre än en standard, som väger 50g. Den lämnar jag hemma om jag inte ska elda.

Kniv används för att skära saker (torkat kött, ölkorv osv). Rensa fisk om fiskespöt är med (fiskespö är ej med i listan dock).

Bo & sova: Du har inte listat kudden i denna kategorin. Jag förstår att man vill ha en bra kudde, men experimentera gärna med din övriga utrustning och se om du kan skapa en riktigt skön mysig kudde av det du redan har. Måste den vara uppblåsbar så har Sidenselma en kudde på 60g för 80kr. Där kan du också hitta en riktigt lätt och smidig handduk.

Jag har genom åren provat olika lösningar, sova på kläder osv. Jag har landat i att en uppblåsbar kudde är bra för mig.

Övrigt:
Du kanske har fler saker som borde vara på listan? Kanske delar ni på vissa saker i gruppen så att det blir överflödigt? Du har inte listat några packpåsar alls, har du några borde du räkna med dem.

Jag har med exempelvis: Pincett, solstift, myggnät, tandpetare, extra lina, nål+tråd, värktabletter, hudsalva, skavsårstejp, tvättkompresser, några alcosevetter, pengar/bankkort, keps, trasa (till blöta prylar), pannlampa + kanske tältlampa (beroende på årstid), handsprit (om jag vandrar med andra), liten blyertspenna. Inget av detta tillför dock speciellt mycket vikt.

Lycka till.

Ja, det finns fler saker som ska vara med på listan, tex packpåsar, solstift, värktabletter och lite annat.

Listan är som sagt inte komplett utan jag kommer ägna vintern åt att jobba fram den.

Återigen, tack för alla tips!
 
Det blir lätt övermäktigt att gå in och debattera en hel packning.

När jag för ett par år sedan gjorde en översyn med avseende på att minska packvikten hade jag stor hjälp av att titta på andras listor.
Vad väger mina kläder och vad väger lättpackarnas kläder? Vad väger mitt kök, och så vidare.
Därefter försökte jag hitta produkter/lösningar/kombinationer som ledde mig till den målvikt jag satt upp.
Jag länkar min lista nedan så har du något att titta på.



För övrigt vill jag bara skicka med följande:
1. Reservsaker är utav ondo. Har man bara, t.ex., bara en sked så tappar man inte bort den.
2. Behövs det inte, då lämnar du det hemma.
3. Strunta i faktisk vikt. Kan du minska vikten på en viss detalj med 50 %, då gör du det oavsett hur många gram det ger. De stora utrustningsdetaljerna räntar såklart bäst att angripa, men det betyder ju inte att man kan vara vårdslös med småpryttlarna =)
4. Köp ryggsäck efter hur mycket du ska bära, vilket innebär att du bör köpa den när du är klar med din utrustning.
 
(...) Lock och vindskydd har jag tänkt på att göra eget. Vad gör man det bäst av? Hade tänkt alufolie. (...)
Jag har gjort mina av engångs-ugnsformar, de är lagom stadiga och lätta att jobba med. Två varianter av vindskydd/reflektor för toppmonterad brännare finns närmare beskrivna i denna tråd (inlägg #9 resp #10 ). Jag kavlar de rynkade formsidorna platta med brödkavel, skär med modellkniv och skarvar (vid behov) med hakfals och/eller aluminiumtejp. För rimlig stadga och hållbarhet är det lämpligt att göra omvik på alla kanter och 45 graders omvik på hörnen ("spåra" efter linjal med mycket slö bordskniv, vik, kavla slätt).
Hela nedre delen av det skålformade vindskyddet/reflektorn för montering ovanpå gaspatronen är format av en enda rund pajform, med den upp-och nervända Trangiagrytan som "form".
Matkåsan kan lämnas hemma om jag skulle vara själv, är man flera så tycker jag det är smidigt med en matkåsa om man måste laga mat i flera omgångar. Men ja, 95 g går att lätta som du säger.
Jag tycker det är väldigt praktiskt och månganvändbart med en vikkåsa - den får lätt plats i höftbältes- eller benfickan för att dricka vatten direkt ur bäckarna på vägen, och är lagom stor som det extra tillagnings/blötläggnings/ätkärlet i lägret. Och ja, den väger bara ca 25 g :).
Ah, ser nu att du redan har en sådan på din lista, då som "kaffekåsa", och den vill man kanske inte blanda med matdofter. Men då kan kanske ta en extra vikkåsa, alternativt ersätta den tyngre "matkåsan" med någon tunn matförvaringsskål - den här skulle rentav med lite tur kunna passa i den större Trangiagrytan? Jag råkade för länge sen springa på dess lillebror, som väger 13 g och passar perfekt i/över min Trangia 27-gryta. Du ser locket som "förstyvning" av pajformslocket på en av de bägge köksbilderna
Jag har genom åren provat olika lösningar, sova på kläder osv. Jag har landat i att en uppblåsbar kudde är bra för mig.
OK, men den behöver kanske inte väga 110 g. Här en lång lista på flera betydligt lättare varianter (efter brexit får man ju köpa dem någon annanstans).
 
Senast ändrad:
Tack till alla som svarat, nu har jag tillräckligt på fötterna för att påbörja min resa. Jag kommer försöka uppdatera här i takt med att jag byter ut saker/införskaffar något som jag saknar.
 
Vad väger mina kläder och vad väger lättpackarnas kläder? Vad väger mitt kök, och så vidare.

Ja, det var exakt så jag började. Och så började väga olika saker jag redan hade hemma, eller kunde hitta hos mina föräldrar (70-talets syntetskjortor funkar rätt bra för friluftsliv om man inte bryr sig om utseendet :) ).

För vissa kläder jag hade så vägde faktiskt tunnare plagg mer än tjocka (de tjocka plaggen hade alltså mer luft i sig). En gammal fiberpälströja jag hade vägde nog hälften av fleecetröjan, men var mycket varmare. Och min varmaste toppluva visade sig vara den lättaste!

Slår också ett slag för att kolla på second hand, framförallt så är grejer därifrån så billiga att man inte drar sig för att klippa sönder för modifieringar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.