Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2?

Det närmar sig nu tältköp, och jag väljer mellan Big agnes copper spur HV UL2 och MSR hubba hubba NX2.
Jag vill gärna ta del av andras erfarenheter av att använda dessa tält (inte specifikationer om tälten).
Exempelvis upplevelser av:
-Stark vind och kraftigt regn?
-Tålighet i material? Duk, bågar, dragkedjor, sömmar?
-Upplevda för- och nackdelar?
-Upplevelser över tid?

Alla reflektioner tas tacksamt emot!
 
Hej!

Jag har erfarenhet av bikepackingversionen av Big agnes copper spur HV UL2. Äger det inte själv men har har sovit 6-10 nätter i en bekants tält. Det är jättefint! Prisvärt. Bra detaljer, robust och välbyggt för tänkt användningsområde. Rätt bra sitthöjd och många förvaringsalternativ. Sen är det ju relativt lätt också. Cirka 700 gram per person fullvikt. Har ingen erfarenhet av extremt busväder i det aktuella tältet. Men normalt regn och blåst vintertid i södra Sverige, klarar det galant. Mycket tält för den vikten och det priset.

Hubba hubba har jag ingen erfarenhet av. Äger dock ett MSR Carbon Reflex 1. Ett fint tält som dock är mer snävt i sitt användningsområde. Det är väl ok. Inte lika förtjust i det som i Copper spur. Men det är svårt att jämföra, med tunnare material, annat användningsområde osv.

Hur tänker du primärt använda tältet?
 
Senast ändrad:
Främst tänker jag fjällvandring 1-3 veckor, men även någon helg eller liknande i mellersta och södra Sverige.
Det är utifrån detta jag tänker på tålighet för utmanande väder och mark, samtidigt som vikten såklart är en stor faktor.
 
Hmm, 3 veckor i fjällen är en rätt lång tid. Inte minst nu när vi närmar oss mitten av augusti... Oöverskådlig, rent vädermässigt. Big Agnes-tältet är säkert tåligt nog att klara lättare oväder. Inga problem. Men några dagar med stormvindar och slagregn eller varför inte snö, kan bli tufft. Det är ju inget vintertält. Tämligen luftigt på gott och ont. Med ultralätta tält som detta ändå får sägas vara är val av tältplats och placering extra viktigt. Om du köper Big Agnes-tältet rekommenderar jag starkt att du inte snålar och skippar markduken. På bikepackingmodellen täcker det hela markytan i bägge vestibulerna. Gör mycket för att skydda tältet och ger samtidigt fin extra komfort.
 
Vi har gått kungsleden två gånger tidigare med aktuellt tält (jack wolfskin gossamer 2), både innan snön smält i Juni och sent i Augusti, tack för gott råd - instämmer till fullo.
Jag önskar därför alla erfarenheter utifrån dessa två jag kan få. De flesta verkar ha använt B-A under helt andra omständigheter, och en del lyfter att det är skört utan att ge exempel på upplevda svårigheter. Jag tror som du, att marktäckare krävs vid köp av B-A.
 
I USA verkar BA-tält vara populära vid så kallade thru hikes. Då är de ofta ute veckovis, ibland flera månader i tuff terräng och skiftande väderförhållande. Antar att du letat på tex Youtube efter recensioner och vloggar där folk vandrar på liknande sätt med de aktuella tälten. Det borde kunna ge en fingervisning. Förutsatt att man vet vad man håller på på med så tror jag egentligen att båda tälten du funderar på funkar för en välplanerad fjällvandring. Men vi är väl lite ”säkerhetsknarkare” av tradition i det här landet. Själv hade jag tagit mitt Hilleberg Anjan 3 gt för en fjällvandring nu. :)
 
Den här har du säkert redan sett!?
Bra exempel på hur tält med dylik konstruktion beter sig i lite hårdare vind. Tycker ändå han verkar ha bra koll, den danska mannen. 👍 Själv hade jag nog iofs sökt mig bort från stranden.
 
Senast ändrad:
I USA verkar BA-tält vara populära vid så kallade thru hikes. Då är de ofta ute veckovis, ibland flera månader i tuff terräng och skiftande väderförhållande. Antar att du letat på tex Youtube efter recensioner och vloggar där folk vandrar på liknande sätt med de aktuella tälten. Det borde kunna ge en fingervisning. Förutsatt att man vet vad man håller på på med så tror jag egentligen att båda tälten du funderar på funkar för en välplanerad fjällvandring. Men vi är väl lite ”säkerhetsknarkare” av tradition i det här landet. Själv hade jag tagit mitt Hilleberg Anjan 3 gt för en fjällvandring nu. :)
Ja, jag har sett flera amerikanska videos och reviews. Big agnes är väl lite som amerikanarnas Hilleberg?! Hoppades på en del svenska reflektioner, med möjlighet att följa upp med eventuella frågor. Du har definitivt en poäng i att erfarenheten spelar stor roll, och (något mer motvilligt) i att vi nog kan benämnas som något av "säkerhetsknarkare" i Sverige. Jag kikade faktiskt på HB:s Anjan som första val, men det föll på priset (även om jag velade länge).
 
Jfr du BA MSR och HB HS så är det ej samma anv omr på dessa USA mod.. med resning av inner tält först är ingen höjdare i blåst och regn
Vill du ha ett lätt tält så köp HB Niak för sommar h,v bruk och Unna för längre turer eller om du orkar bära tyngre tält
Jag har provat nästan alla märken och olika modeller var väldigt emot HB som man kan se i äldre inlägg av marknads skäl och pris men efter provat ett 1 v beg och nu 3v så är jag av en annan uppfattning.
Ska du ändå välja BA el MSR välj exp modeller för att få aceptabel säkerhet och lång livsläng.
WP_20210614_17_09_10_Pro.jpg

I liknande väder i öppen terräng i Abisko nära Alessjaure genomblöt och i regn och blåst reste jag mitt HB Unna under 2 min och kunde sedan torka alla kläderna i Absid och laga mat inne.
skulle dock varit ok med ett Niak och 1.7 kg dock med 1 Absid sämre förvaring.
WP_20210526_08_42_42_Pro.jpg

Man bör ha reserv alt.vid USA tält som vindskydd,WP_20210614_17_09_10_Pro.jpgWP_20210526_08_42_42_Pro.jpg bra myggskydd och rymlighet och lite varmare än ute i vindskyddet (regnkläder på tork och tarp på tork utanför bild)
De som hävdar att dessa typer av tält är ok i fjällen har haft tur med vädret och ej varit ute i år då det var svalt och regn men vid tex Kungsleden med några undantag ok om man väljer att slå upp i skyddad terräng el nära stugor som säkerhet men då kan även tarp med myggskydd vara ett alternativ och du kan komma under 1 kg och under 1000 kr vid budget val och direkt imp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
Avslutatmedlemskapx Erfarenheter av Sjangeli III? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.