Byxfunderingar

Jag har alltid trivts ute i naturen men aldrig ägnat mig åt längre turer. Nu ska jag till Grövelsjön och gå dagsturer en vecka i slutet av september och anar att det kräver en översyn av garderoben.
Utan djupare insikter om vädret där och då utgår jag från att det kan komma att spänna över allt från milt sensommarväder till slaskstorm så jag vill gärna ha riktigt bra regnskydd i form av överdragsbyxor (och bra komfort när det inte regnar) och tittar då på t ex Haglöfs LIM. Och där dyker första frågetecknet upp, väljer man LIM eller den billigare LIM Proof? Marmot PreCip verkar prisvärd men kanske inte lika regntät?

Grundbyxorna känns som en snårigare djungel att hitta rätt i. Hemmavid går jag gärna i M90 eftersom jag gillar ffa rymligheten och fickorna, men de har ju sina nackdelar också och känns inte aktuella.
Jag vill ha bälteshällor, benfickor, bra vindtålighet, anständig regntålighet och bra mekanisk tålighet. Nu vacklar jag mellan Haglöfs rugged mountain pant, Fjällräven Vidda pro och Lundhags Lockne. Revolution Race Silence finns med som snik-bubblare men jag vill egentligen inte ha riktigt så tight passform och så saknar de benfickor.
Har jag missat något uppenbart alternativ?
 
För mig är normalt pengafrågan inte den avgörande numer men har ändå svårt att svälja priserna på utrustning och kläder.
Jag har numer inte många plagg från övre halvan av prisskalan men ett antal från den nedre.
Så länge jag inte tänkt mig ut på långa expeditioner behöver jag inte kläder för en månadslön.
Byxor i blandmaterial som uppfyller mina, och sannolikt dina, till ett lågt pris går att finna till exempel från Engelsons.
Ett plagg för 600 kommer naturligtvis inte ha samma kvalitéer som ett för 2600 (även om motsatsen ibland nog kunnat visas).
Till vardags och dagsturer skulle jag nog vilja påstå att i det närmaste allt duger.
Utrustningshysterin verkar ibland vara den viktiga inte att komma ut i naturen.
 
För mig är normalt pengafrågan inte den avgörande numer men har ändå svårt att svälja priserna på utrustning och kläder.
Jag har numer inte många plagg från övre halvan av prisskalan men ett antal från den nedre.
Så länge jag inte tänkt mig ut på långa expeditioner behöver jag inte kläder för en månadslön.
Byxor i blandmaterial som uppfyller mina, och sannolikt dina, till ett lågt pris går att finna till exempel från Engelsons.
Ett plagg för 600 kommer naturligtvis inte ha samma kvalitéer som ett för 2600 (även om motsatsen ibland nog kunnat visas).
Till vardags och dagsturer skulle jag nog vilja påstå att i det närmaste allt duger.
Utrustningshysterin verkar ibland vara den viktiga inte att komma ut i naturen.
Jag förstår vad du menar och håller med i stort.
Just i det här fallet prioriterar jag regn- och vindegenskaperna rätt högt eftersom de faktorerna ju potentiellt förstör hela veckan. Är det skitväder hemma så spelar det mindre roll.
Engelsons har jag mycket kläder från sedan länge, jag bor inte långt från butiken. Mycket är otroligt prisvärt precis som du säger, men man behöver veta vad man gärna - och mindre gärna - köper där.
 
Regnjacka och byxholkar i polyuretan är oslagbara. Alltid vattentäta/vindtäta, låg vikt och byxholkarna gör att det ventilerar bra. Prisvärt. Finna många olika märken. Abeko har bra jackor och holkar. Har själv försvarets jacka och holkar, tillverkade av Abeko. Köpt på öveskottslager. Har kompletterat med sydväst, då jag är glasögonbärare, och vill slippa regn på glasögonen.
 
Marmot PreClips jacka fungar jättebra och har hållt mig torr i flera år! Så byxorna är nog också bra tror jag.
Revolution Race har en väldigt plastig känsla jämfört med de vanliga kvalitetsmärkena som Lundhags och Fjällräven. Så de går bort för mig.

Men för att göra det jobbigare för dig tänkte jag erbjuda en helt annan vinkel..

Däremot så går jag aldrig i regnbyxor numer. Sååå svettigt och äckligt tycker jag. Jag går i polycottonbyxor (Just nu underbart sköna Lundhags Makke) med förstärkningar och så underställ under. Regnar det blir de ändå blöta tillslut så de får bli blöta. De torkar snabbt ändå.

Jag har med ett par väldigt lätta regnbyxor utan dragkedjor och andra obekväma detaljer. När jag slår läger byter jag till torrt underställ (sovunderstället) och har regnbyxorna över för att hålla mig varm samt hålla understället torrt ifall jag går ut en snabbis i regn eller blött gräs. Passar bäst med lätta sköna regnbyxor.

Gaiters är f.ö. super!! Har du knähöga gaiters och regnjacka så blir vandringsbyxorna bara blöta på låren och de blir de i princip oavsett om du har regnbyxa över eller ej.
 
Regnbyxor är bra när man går i högt gräs eller vide. I snöglopp /snöblandat regn funkar regnkläder också bra. Annars håller jag med Kimkim i föregående inlägg. Bergans har bra lätta och elastiska vandringsbyxor som står emot lättare regn bra utan att kännas väl täta eller plastiga. Lika bra byxor har jag inte hittat på Engelsons. Engelsons plagg är prisvärda men passformen är sådär i varje fall på mina ben. I och för sig enkelt att sy in de vida benen på t ex Helagsbyxorna lite.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag har provat lite olika byxor under de senaste åren, men i år går jag tillbaka till mina gamla väl ingångna och lappade Fjällräven grönlandsbyxor från förra seklet. Just för sommarvandring i fjällen är de bland det skönare jag testat, torkar snabbt vid en urrskur och myggsäkra. De senaste åren har jag använt Haglöfs Rugged Mountain pants, och visst är det otroligt slitstarka (mycket mer än Fjällrävens G1000 väv som är ganska nötningskänslig) men samtidigt upplever jag den som väl tunga och varma sommartid. För höst och vår vandringar är Haglöfsbyxorna perfekta.
Har även ett par Fjällräven Vidda Pro som även de är sköna byxor, men relativt nya och används för vardagsbruk hemmavid och ännu inte förpassade till fjällvandringsstadiet. Andra bekväma byxor för sommarbruk är Haglöfs Mid Fjell Pants, mjuka och flexibla men inte så myggsäkra. Har även ett par Lundhags Traverse, men gillar inte flexpanelerna som det det drar genom, regnar in genom och myggen sticker genom.

Regnkläder är lite olika, just nu en lätt regnjacka från OR Helium och billiga vanliga regnbyxor från Haglöfs med full Zip. Marmot PreCip funkar också bra som regnställ. Just regnkläder slits ganska bra så bättre att inte köpa för dyra utan ha råd att ersätta dem när de blir slitna och inte håller tätt längre. Vill slå ett slag för Full Zip eller half Zip på byxorna så man snabbt kan få av/på dem utanpå vandringsbyxorna utan att behöva kliva ur kängorna.
 
Jag använder året runt ett par tunna byxor som andas väl (fn Bergans Utne pants, tidigare Houdini Thrill Twill) och som bara bryter vinden lite. Blir det för kallt så har jag ett par ullfrottebyxor under. Blir det ändå för kallt så har jag regnbyxor (haglöfs LIM) med hellång dragkedja. Ventilation uppnås genom att gå med gylfen nere, samt öppna bendragkedjorna uppifrån höften så långt ner som du behagar.

Det fina med tunna byxor är att de är lagom ventilerande när vädret är som bäst ända tills det är snålblåst eller regn. Tar man på sig skalbyxor utanpå så bygger de istället volym och luftlager, och bidrar därför till värmen. Därtill torkar de otroligt fort vilket inte är oviktigt!
Viktigt att ha byxor som är ganska säckiga och tillåter att man bygger upp med tjocka underställ undertill. För de riktigt kalla dagarna så har jag både ullbrynja och ullfrotte för att bygga ännu mer volym.
 
Jag gör ungefär som Ludvig, men de tunna säckiga brallorna är dessutom bara 3/4 långa; vid behov använder jag hellre lösa gaiters längst ner.
Lösa/säckiga byxor skyddar dessutom mycket bättre mot mygg än åtsittande och kan därför vara (ännu) tunnare.
 
Jag tackar för alla initierade tips och resonemang, både specifika och mer generella. (y)
Historiskt trivs jag klart bäst med litet lösa och rymliga byxor, med bekväm plats för underställ, och regnställ över. Ungefär som Ludvig beskriver, och som jag själv beskrev i trådstarten. I just det här läget vill jag optimera för höstklimat och anar att litet tjockare byxor inte kommer att bli för varma. Därav tankarna på de tre byxor jag nämnde i trådstarten.
 
Lös passform som flera skriver, absolut. Både för att kunna röra sig obehindrat och även ta höga kliv, men även för att hålla stickande insekter borta från huden.
 
Jag tänkte åt andra hållet när jag köpte byxor sist. För höstvandringar struntar jag i den vanliga byxan, kör med skalbyxa från Lundhags av kraftig modell.
Blir det för varmt blir det shorts, annars ventilerar jag ut värmen via dragkedjor.
En annan fördel med det är att regnbyxan är på redan...
/P
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.