Mäta gasförbrukning mellan olika kök?

Har just kommit tillbaks från en tur med ett helt nytt Optimus Vega som jag misstänker slurpar lite för mkt gas. Jag gjorde slut på en stor tub 450gr på 10 dagar för 3 mål mat plus 1-2 kåsor kaffe om dagen.
Med mitt andra kök trangia GB-74 brännaren så räcker samma tub och samma mat till nästan 14 dagar.
Har såklart använt vindskydd alla gånger det inte varit helt stilla etc.
Iofs ganska kallt om dagarna på denna tripp ibland neråt 5 plus. Och till kaffet använde jag en kastrull med mindre diameter som kändes som det tog längre tid med kanske pga att botten tar upp mindre värme.

Frågan är hur mäter jag om köket är "defekt" och kommer Optimus byta ut det om jag kan bevisa att det inte lever upp till NGT slags referensvärde?

Jag skulle ju kunna köra full effekt på 1 liter vatten inomhus och därefter väga gastuben med båda brännarna, men jag har för mig att full effekt inte ger det bästa/mest optimala resultatet för gasåtgång? I fält körde jag inte full effekt utan vred tills jag inte hörde någon stegring på lågans ljudnivå. Svårt att hitta samma "optimala effekt" på båda brännarna och jämföra ju.

Brukar det skilja sig nämnvärt mellan olika exemplar av samma brännare när det gäller gasförbrukning? Eller har jag fått ett måndagsexemplar?
 
Få gasolbrännare kan slå Trangia GB74 i effektivitet, så det är säkert inte Vegan i sig som är boven.
Det är helheten...

Att jämföra äpplen och päron är rätt bortkastat i ett fall som detta - jag har byggt om ett Vega för att det
ska kunna användas i ett Trangia (för att åtminstone komma ner till att bara jämföra äpplen) med lika
förutsättningar som GB74:an. Som jag minns testandet så vann GB74 som varande effektivast. Den
enda fördelen var att Vegan kan köra inverterad gas med bibehållen reglerförmåga vilket GB74 i vissa
lägen är rätt kass på... Grejerna finns kvar om du vill testa själv.
/Odd
 
Hej,

Snitt brinntid 160min/220g gas
Snitt tid för att koka 1l 4,5 min

Det är de specifikationer som anges, dvs de anger inte gasförbrukning per liter kokande vatten, sannolikt då det är beroende av så många faktorer. Om ditt kök avviker tydligt från dessa specifikationer så kanske det går att häva ett köp. Jag har ingen av dessa brännare men kan tänka mig att skillnaden kan hänföras till andra delar än brännaren. Om du ska jämföra dem måste alla andra faktorer vara lika om det ska vara enkelt. Trangia är tungt men systemet är sannolikt bättre optimerat för att vara effektivt än det rudimentära vindskyddet som kommer med Vega och som Sannolikt alltid ska användas.
 
Kan väl knappast vara fel på brännaren, men det är såklart möjligt. Ska väl i så fall vara munstycket som är feltillverkat, men då borde brännaren gå dåligt.

Liten kärldiameter, sämre vindskydd, kallare och blåsigare, och för mycket gaspådrag är kanske bidragande till den ökande förbrukningen.
 
Få gasolbrännare kan slå Trangia GB74 i effektivitet, så det är säkert inte Vegan i sig som är boven.
Det är helheten...

Att jämföra äpplen och päron är rätt bortkastat i ett fall som detta - jag har byggt om ett Vega för att det
ska kunna användas i ett Trangia (för att åtminstone komma ner till att bara jämföra äpplen) med lika
förutsättningar som GB74:an. Som jag minns testandet så vann GB74 som varande effektivast. Den
enda fördelen var att Vegan kan köra inverterad gas med bibehållen reglerförmåga vilket GB74 i vissa
lägen är rätt kass på... Grejerna finns kvar om du vill testa själv.
/Odd

Håller med. Gasmängden du förbrukat har du fått värme av och sedan hur du använder den energin är upp till dig. Du kan aldrig skylla på fel på brännaren. Trangia har sina fördela även om man tycker det är en gammal och tung pryl.
 
Det är på en längre tur som den du beskriver som skillnaderna mellan olika kök, vindskydd och kastruller börjar bli tydligare. Många kok per dag drar en hel del bränsle i sig.

Du har helt enkelt eldat en del för kråkorna. Men kanske sparat vikt på totalen ändå? Flera kaffekok per dag tycker jag hör till fjällivets nödvändigheter...

Thure
 
he,he, du jämför med med en kökssystem (Trangia med GB74-brännare) som förmodligen är top notch när det gäller verkningsgrad på plana grytor utan flänsar.

I princip alla alla andra kökssystem med liknande villkor har sämre verkningsgrad.

När jag gjorde en maraton-test och räknade hur många 0.5 liters uppkok man kunde göra på en 100 grams flaska med trangia 27 och GB74-brännare så var det drygt 14 sådana och lite över 7 Liter vatten och det ger ca 6.5 gram per halvlitersuppkok eller 13 gr/l. nu var det 'ideal' situation med kav lungt väder i det fallet.

Många toppmonterade gasskök och med duch-munstycken ligger ofta kring 8-10 gram per uppkok även helt vindstilla och även kök med koppbrännare är nära omöjligt att komma under 9-10 gram/0.5 liter.

Till detta så är pådraget viktig och inte max gas om man skall maximera verkningsgrad - på trangia 27 skall det vara ca 0.5 cm 'svart' - dvs utan blå låga efter kanten på grytan innan det böjer upp sig om man ställer grytan lätt på förgasarröret om man skall optimera verkningsgraden - eller om man vill man skall man dra ned tills att inte se några lågspetsar som slickar utanför grytkanten och något lite till om man i kvällningen kikar mellan trangiaskyddet och grytan under eldningen.


Det är bara fåtal kökstillverkare, främst de med kylflänsade grytor som Jetboil som ibland anger gasmängd per 0.5l och brukar då vara kring 5.5 gram/0.5l gas medans nästan alla andra redovisar uppvärmningstid med så mycket pådrag det går att köra då man tävlar i kortaast möjliga tid - inte bränsleeffektivitet.
 
Håller helt med Thure och andra som är inne på samma spår. Har bägge köken själv och flera andra och det är framför allt så att det är Trangias system som sticker ut som varande väldigt effektivt.

På längre vinterturer (+2 veckor) har vi alltid med Trangiat med bensinbrännare för att spara vikt. Trots att köket är tungt sparar man in vikten i minskad bensinförbrukning.

/ Stefan
 
Tack för intressant information, detta var verkligen nyheter för mig! Jag sparade ca 300 gram på att ta Vega istället för Trangia 27. På en ca 14 dagars tripp skulle det då jämna ut sig inom att jag skulle behöva ta med en extra 230gr gas till Vegan.
Som ni nämner så finns det ju även andra faktorer. Trangiat är ju grymt stabilt men Vegan är bra mycket smidigare att ställa upp. Man blir lite trött på att montera Trangiat femtielva gånger. Det var även anledningen till att jag lämnade Trangia Triangel hemma, den är fruktansvärt meckigt (och gissar att den ändå inte skulle ge samma effektivitet trots GB-74 pga sämre vindskydd etc).

Hänger inte riktigt med på hur man hittar optimalt läge på brännarna, räcker det med att inga lågor slår ut under kastrullen? Eller ska man inte ens se små blå lågor om man kikar direkt på brännaren? Alla mina brännare (Gb-74, toppmonterad Soto Windmaster och Vega) har t o m olika nivåer av gula lågor ibland, mest i början innan den värmt upp.

Har det ingen betydelse hur brännaren låter? Soto windmaster låter "effektivast" med ett dån som från en liten jet-motor, medan gb-74 och Vega växlar mellan att låta effektiva och ha ett annat ljusare ljud som låter lite som att lågan blåsit bort (även när det är vindstilla men oftare när det blåser. Lite svårt att förklara i text)
 
Räkna och tag med extra gas. När allt skiter sig och det regnat i tre dagar är en extra gastub trevlig.
Tänk att koka vatten och hälla i vattenflaskan som kompis i sovsäcken som är lite blöt.
 
Kör på 50-75% gaspådrag så hamnar du i ett ganska energieffektivt läge, utan att du behöver förkovra dig så mycket.

Sen är det bara att inse att om du vill laga mat på samma typ av plats med något annat än Trangia så kommer det gå åt mer bränsle.
Uppsök en ordentligt vindskyddad plats (det är tämligen lätt även på kalfjäll) så kommer förbrukningen att närma sig trangias (om du inte ägnar dig åt långkok).
Offra den där mysiga lunchkullen till förmån för en vindstilla och "otrevlig", men vindskyddad, plats.
Och undvik kokkärl med liten bottendiameter, speciellt om du har en brännare som Vega som är ganska bredstrålande.
 
En faktor som också påverkar är vattentemperaturen. Vid kallare väder är starttemperaturen på vattnet lägre. Det påverkar såklart gasförbrukningen. Man kan spara gas genom att bära vattnet nära kroppen.

Jag har både trangia 27 o 25 gas kök o Optimus Vega. Jag tycker att din upplevelse stämmer bra med mina erfarenheter. Alltså inte fel på köket.
Trangia 25 o 27 styr gasfödet kring kastrullen och även lufttillströmningen.
Om man ställer gaspådraget så man ser maximalt blått när man tittar mellan kokkärlet och vindskyddet så är köket mycket snålt.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.