Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda

Kolla på NH cloud wing 2p min test på fjellforum.no eller bild här på detta forum i annan tråd
endast testat i lungt väder max 5-10 ms bra takhöjd och pris kompl med extra golv markpinnar med spetsar som kan lossa vid stenkontakt största nackdel kan ju fixas med en tång innan resan
 
Gossamer II är prisvärt (går att hitta för 1000 spänn) och hållbart. Tål vind bättre än man skulle kunna tro, jag gissar att det beror på den låga profilen.

Nackdelarna är att det inte är sitthöjd, innertältet reses först (även om det regnar) och att du inte kan öppna yttertältet i regn utan att det regnar in på badkarsgolvet.

Det som är positivt, förutom priset och hållbarheten är att ventilationen är mycket god, eventuellt för bra, beroende på väder. Det går inte att stänga ventilationen. Förutom höjden så känns tältet rätt rymligt. Det är också lätt att hantera jämfört med tält i silnylon, duken töjer sig inte, är inte hal osv.

För vandring i skog hade jag kollat efter lite större tält. De behöver inte vara bomb proof för användning i skogen så jag hade kollat mer på pris och utrymme än på stormfasthet. Ser ingen anledning att ha ett tält som inte går att sitta i om det ändå väger 2kg.

När det regnar är det skönt att kunna sitta inne i tältet och titta ut genom dörren tycker jag så då behövs både sitthöjd och ett yttertält som går att öppna utan att hela tältet blir blött.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Cremytos Jack Wolfskin Gossamer Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Lavskrikan Jack Wolfskin Skyrocket III Dome Bo och sova 1
Ingle Stabilt campingtält - Coleman, Jack Wolfskin, McQuinley eller Outwell? Bo och sova 7
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
jakkemalm jack wolfskin exolight Bo och sova 2
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
atta Marmot, Bergans, Jack Wolfskin, North Face? Bo och sova 6
Laura Weight Watcher RT - Jack Wolfskin Bo och sova 4
Jonte Myra Butik som saluför Jack Wolfskin i Göteborg? Bo och sova 4
Run Jack Wolfskin Tundra 2 Bo och sova 0
rogero Jack Wolfskin, chinook Bo och sova 0
Andersols Jack Wolfskin tält? Bo och sova 2
Lundell Jack Wolfskin tält...?! Bo och sova 2
tiddelipom Jack Wolfskin Bo och sova 4
nature4you.nu Tält Jack Wolfskin Tundra III Bo och sova 0
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
Jock Scott fjällräven eller jack wolfskin Bo och sova 2
Jack Wolfskin-tält Bo och sova 2
Jack Wolfskin-tält Bo och sova 1
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
martin1g Khyam och Royal vs. Wolfskin tält?? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.