Raw filer

Försökte leka proffs men insåg inte problem men mitt handlande. Ställde in kameran på RAW och inser jag inte har något program för att omvandla bilderna till typ jpeg. Om man inte vill köpa ligthroom eller sända filerna till någon suspekt hemsida på nätet. Hur gör man?
 
Det beror lite på vilket fabrikat du har på kameran, då varje fabrikat oftast har sitt eget raw format. Vissa tillverkare ex Olympus tillhandahåller fri mjukvara (ex Olympus Workspace) för editering och konvertering av deras raw filer.
 
Nu är jag inte helt 100 exakt hur det fungerade men ganska säker på att man kan ladda upp till Google photos i raw och när man sedan laddar ner de därifrån så är det i jpeg. Minns jag inte helt fel så har jag gjort något liknande på någon enstaka bild. Kan vara värt att undersöka.
 
Har du bara sparat bilderna i .raw i kameran/minneskortet? eller i både .raw och .jpg? Som Thure säger, i Photoshop elements finns Cameras raw, som kan konvertera bilderna. Jag tror det går att köpa Photoshop elements för nedaddning direkt på dator eller på CD (lite dyrare). O så finns det som nämnts en del gratis .rawkonverterare
 
Googla "free raw editor" så kommer rätt mkt upp. Ofta följer det med mjukvara till kameran och i vissa fall så går det även i själva kameran att "framkalla" raw-filer.
 
Du kan använda Digikam och RAWTherapee, båda är gratis.

Med DK kan du hålla ordning på alla bilder, och med RT omvandlar du bilderna till JPG.
 
Vad har Du för kamera? Tillverkaren har alldeles säkert programvara för omvandling.
T.ex jag har Nikon D5100, plåtar alltid i raw. jag har laddat ner Nikon View NXi från deras hemsida - gratis.
Är säker på att Canon, Lumix m fl har samma service.

Det som dessutom är bra med programmet är att det går att justera exponering, färgbalans och annat om man missat lite i fotograferingen.

Jag har också Photoshop Elements 15 som jag har köpt och det kan jag rekommendera, även tidigare versioner, kolla gärna på Tradera där kan det dyka upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
hhhh Raw läge Fototeknik 5
nikel filer Fototeknik 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.