Gaslågan dör i trangia köket

Jag har ett trangiakök och har köpt en gasbrännare till den.
När jag använt sprit har det inte varit något som helst problem med lågan.

Nu har jag köpt gasbrännare och när jag tänder lågan och sätter i kokkärlet dör lågan. Kilar jag in en sten mellan kärlet och kanten funkar det hur bra som helst. Jag misstänker därför att lågan får för lite syre. Hålen ni ser på bilden på trangiaköket gpr onte hela vägen runt nedtill utan bara runt halva. Upptill går det runt hela vägen.
Nu är min fråga vart det är bäst att göra hål för mer syretillförsel till lågan.
Är på den undre delen så att luften kommer in underifrån eller ska jag ta upp ett hål på den övre delen så att luften kommer ovanifrån?
Jag tänker eftersom det funkar med stt fixa en glipa uppe då jag kilat in en sten så är det där jag bör ta upp hålet?
16274768775873327123717683678620.jpg
 
Gasbrännaren är anpassad för Trangias spritkök och passar inte rakt av i jägarköket.
Sannolikt kommer inte brännaren ner tillräckligt utan blir uppstickandes i köket och med det hamnar själva brännaren och lågan direkt tätt under kokkärlet och kvävs.
En 2 cm "extrakrage" eller nån form av ben under köket skulle gissningsvis göra skillnad tillräckligt.
 
Det är inte ett trangia du har utan troligen ett optimus jägarkök. Bäst är antagligen att du köper ett trangia i stället till din brännare. Att vidga lufttillförseln med större hål nedtill + i den horisontella plattan av undre vindskyddet och upptill i övre vindskyddet skulle möjligen kunna fungera men det skulle jag inte gjort själv.

Thure
 
Som andra redan påpekat, det är inte ett Trangiakök på bilden. Jag kan inte heller se att övre vindskyddet har några kärlstöd som skapar distans mellan brännaren och underkant på grytan.
 
Jag tror inte lågan kvävs rakt av. Om jag kör på låg gas tillförsel så brinner det jämt och bra. Men det blir inte tillräckligt varmt för att vattnet ska börja koka. Tänker därför att det handlar om syretillförsel.
men ni tänker att det är nytt som gäller? Hade tänkt slippa det och få detta att fungera istället
 
Det ser inte ut som att det är en trangiabrännare heller? Men för att bara jobba med vad du säger, så låter det rimligt att det handlar om luft/bränslemixen.
Köket ser ut som ett "no-name" jägarkökskopia från typ clasohlson eller biltema, så jag hade testat att borra upp lufthålen i vindskyddet om jag var du.
Köp ett stegborr för borrning i tunnplåt för någon hundralapp så får du snygga hål, och ett större sug efter mer köksslöjd framöver.
 
Jo, jag tror det är köpt på Clas ohlsson för många år sedan. Så det stämmer att det är ett no name.
Brännaren är köpt e-bay så även den ör no-name. Men den gör vad den ska för det.

Har experimenterat lite. Bygger jag upp det så det står ca fem cm högre upp så får det tillräckligt med luft. Blir sjukt många hål om jag ska kompensera för allt det.
Nästan så jag behöver komma på en enkel o stabil konstruktion för att få upp den lite.

Har inte råd just nu att lägga pengar på nytt kök.
 
OK, det där är ett Optimus 77 (eller en lågpris no-name-klon av annat ursprung). Den är inte,
har aldrig varit - och kommer inte vara, användbar med Trangias GB74 utan stora modifieringar.
Måtten stämmer helt enkelt inte.

Det är inte ett av kronans Jägarkök heller - brännaren skulle fallit igenom det mycket större brännarhålet...
Och hade det varit ett Optimus 85 Loke - så hade du haft den stora klumpiga fotogenbrännaren med
svarta tanken... Så jag kommer till samma slutsats som vännen Pysen78 ovan: Det är en billig lågpris-
klon - så köp en stegborr och börja jobba. Öka alla ventilationshålen till sådär dubbla arean, efter ett
tag når du en tillräcklig luftgenomströmning för att hålla liv i GB74:ans låga även på fullt pådrag. Så
länge du inte försöker modifiera brännaren så har du inte mycket att förlora...

Eller så hamnar du i läget att det inte räcker till, att lågprisklonen är förstörd och du konstaterar - att
man får vad man betalar för - och ett originalTrangia hade varit ett smartare köp redan från början.

Vilken väg du än väljer - Lycka till!
/Odd
 
Den är avsedd för sprit då jag har en spritbrännare som passar. Då funkar köket utmärkt. Fast det tar ganska mycket längre tid än med gas...

Låter kanske som att det bästa är att köpa något som är anpassat för gas istället... några tips på inte allt för dyra sådana? Max till 1-2 pers. Brännare har jag redan...
 
Vad är skillnaden trangia 25 o Trangia 27?

Red: hittade svaret själv 😁
Tack för alla tips och input.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.