Rundtur från Kvikkjokk

En tur som påminner något om en blandning av
och

Svart kryss innebär ungefärlig tältplats dvs dagsetapperna går grovt sett mellan kryssen. Turen beskrivs bäst genom att kolla på kartbilderna.

Några funderingar markerade på kartan (andra bilden) med ringar:
*Svart ring - Hur/var tar man sig enklast upp till platån Luohttolahko från Njoatsosvagge
**Blå ring - hur tar man sig ner i Noajdevagge på västra sidan jåkken nerför Nåite bergsslänten?, Upp i Lullihavagge på östra sidan jåkken? Ser brant ut?
***Lila ring - Går man norrsidan av Gådokjåhkås förgreningar, vadar Skaidejågåsj och passera Gådokjåhkåbron? Eller kan man likväl vada där uppe och strunta i bron och gå söderut så fort det går?

Övrig feedback mottages tacksamt. Grovt sett kanske 6-7 nätter.
 

Bilagor

  • 1のコピー.png
    1のコピー.png
    7.4 MB · Visningar: 238
  • 2のコピー.png
    2のコピー.png
    7.7 MB · Visningar: 226
Jag har skruvat lite på färdplanen sedan igår, så eftersom ingen kom med synpunkter på den får ni gärna komma med synpunkter på den nya.

Nu utgår den från Kvikkjokk, - en rundtur in i Sarek via Pårek, Möjlighet till förlängning ner till Kungsleden/Aktse, en tur till Skierffe och sen vidare till Saltoluokta. Alternativt (blått streck)går man via Pårek tillbaks till Kvikkjokk igen beroende vad man känner för. T = potentiella tältplatser

Jag tror inte det ska vara några större svårigheter längs denna väg. Det som oroar mig mest är nog vadet Ruopsokjåhkå. Denna kan vadas "nedströms biflödet" enligt Grundsten - Vad innebär det? Alltså nedanför där de två jokkarna flyter samman? Oftast är det väl bättre uppströms innan 2 jokkar blir till 1? Dessutom verkar det tämligen brant på båda sidor ravinen ner mot jokken - är denna en passage att oroa sig för?

*Är det ungefär här han menar att man ska vada den?

Alternativet är ju att gå ända ner till deltat nere i dalen men det blir en väldigt omväg ner och upp.

*Kan Skaidejågåsj eller Sähkokjåhkkå vara problematiska? Eller finns något annat?

*Tänkte gå medurs av logistiska skäl. Någon anledning att gå moturs?
 

Bilagor

  • Overview 2.png
    Overview 2.png
    7.5 MB · Visningar: 195
Senast ändrad:
Ruopsokjåhkå ska vadas där de två vattenarmarna blivit en.Du kommer att se att det är ett helt logiskt flackt bra vadställe. Enkelt vid liten vattenmängd,högvatten är nog en annan sak,men det är det sällan i augusti.
Det är brant ner i ravinen på båda sidor,men själva övergången är bra.
 
Inte heller jag tror att du möter några avgörande svårigheter längs din planerade rutt. Kanske lite brant skrågång nere i Nåitevagge, men bör vara framkomligt. Kan dock vara bra att veta att det är möjligt att gena ner i Lullihavagge genom att runda toppen 1550 på nordsidan och nå passpunkten 400 m sydost om toppen. Därefter går man mot ostnordost ner i Lullihavagge, brant i nedre delen dock. Jag tror att vägvalet förutsätter klar sikt. Själv har jag bara gått upp den här vägen, dock i dimma den gången. Skaidejokken vadar du tidigt, sedan Jiegnajokken och nyttjar sen självfallet bron över Gådokjokken, ett av Sareks större och farligaste vattendrag. Lycka till med din tur!

Tack brigas för beskrivningen av vadstället över Ruopsojokken, jag ska själv gå här om ett par veckor! Jag tycker man ser platsen bra i flygbilden, även om det är skugga nere i ravinen.
 
Kan dock vara bra att veta att det är möjligt att gena ner i Lullihavagge genom att runda toppen 1550 på nordsidan och nå passpunkten 400 m sydost om toppen. Därefter går man mot ostnordost ner i Lullihavagge, brant i nedre delen dock. Jag tror att vägvalet förutsätter klar sikt. Själv har jag bara gått upp den här vägen, dock i dimma den gången.

Ah bra tips, det kan nog bespara mig några timmar om jag känner att jag ligger efter i schemat. Du menar man rundar 1550 toppen och går ner i Lullihavagge i ravinen ungefär här?


Hur kallt blir det vanligen förresten om nätterna på Luohttolahko på sådär 1200m höjd (i mitten Augusti)? Riskerar det bli flera minus? eller kan jag räkna med plusgrader åtminstone?
 
Senast ändrad:
Ja, men för att komma till den här sluttande svackan mot Lullihavagge måste man gå så högt man kan, dvs. nära passpunkten. Som framgår av kartans skuggning är det nämligen brant på svackans norra sida, en brant som blir allt lägre mot toppen där den övergår i stenröse.

Temperaturen är omöjlig att förutse. Vid klart och lugnt väder kan det bli flera minusgrader på den här höjden. Mulet och/eller blåsigt väder kan höja temperaturen till kanske tio plusgrader.
 
Ja, men för att komma till den här sluttande svackan mot Lullihavagge måste man gå så högt man kan, dvs. nära passpunkten. Som framgår av kartans skuggning är det nämligen brant på svackans norra sida, en brant som blir allt lägre mot toppen där den övergår i stenröse.

Temperaturen är omöjlig att förutse. Vid klart och lugnt väder kan det bli flera minusgrader på den här höjden. Mulet och/eller blåsigt väder kan höja temperaturen till kanske tio plusgrader.

ok tackar.
Vet du (eller någon) om det finns mobiltäckning (Telia) i Pårte? Tänker om det går att boka/boka om tågbiljetter och annat när man är där, eller om man måste ner till Kvikkjokk innan sånt funkar.
 
På sydsluttningen Pårte/Säkok är det telefonförbindelse.(masten står på Sjnjerak).

ok tack.
Jag menade för övrigt Pårek, men det kanske är täckning där också? Jag blandar alltid ihop Pårek och Pårtestugan! Sen har vi ju Pårteberget men dit ska jag inte upp.

Om man på snabbast/enklast sätt vill gå från kvikkjokk till Lullihavagge, är det då via

1. Kvikkjokk - Pårek - Stuor Jiertta - Gådokjåhkå - Lullihavagge??
Eller
2. Är det snabbare att gå hela vägen Kvikkjokk - Pårtestugan - Ijvvarlahko - Gådokjåhkå - Lullihavagge??


På kartan ser Ijvvarlahko mer lättgånget ut än rutten till Pårek men så kanske inte är fallet? Pårektstigen torde ju vara mer beprövad och upptrampad?
 
Senast ändrad:
Inte heller jag tror att du möter några avgörande svårigheter längs din planerade rutt. Kanske lite brant skrågång nere i Nåitevagge, men bör vara framkomligt. Kan dock vara bra att veta att det är möjligt att gena ner i Lullihavagge genom att runda toppen 1550 på nordsidan och nå passpunkten 400 m sydost om toppen. Därefter går man mot ostnordost ner i Lullihavagge, brant i nedre delen dock. Jag tror att vägvalet förutsätter klar sikt. Själv har jag bara gått upp den här vägen, dock i dimma den gången. Skaidejokken vadar du tidigt, sedan Jiegnajokken och nyttjar sen självfallet bron över Gådokjokken, ett av Sareks större och farligaste vattendrag. Lycka till med din tur!

Tack brigas för beskrivningen av vadstället över Ruopsojokken, jag ska själv gå här om ett par veckor! Jag tycker man ser platsen bra i flygbilden, även om det är skugga nere i ravinen.

Gick rännan ner mot Lullihavagge via 1550 toppen härom året. Svårighetsgraden är säkert beroende av årstid och väder, men jag hade dålig sikt och väldigt lite snötäcken. Som du säger är det rätt brant sista biten ner mot Lullihavagge och den snö som låg där gled bara undan när jag försökte kliva på den, stenskravlet som var exponerat var istället löst och blött (halt). Det blev lite vansklig scrambling ner i rinnande vatten och av den anledningen är jag lite försiktig att rekommendera denna väg.

Möjligt att den är enklare tidigare på sommaren när snön kanske ligger tjockare. Men i övrigt en häftig plats där iallafall jag fick känslan av att så många inte sätter sin fot!
 
Gick rännan ner mot Lullihavagge via 1550 toppen härom året. Svårighetsgraden är säkert beroende av årstid och väder, men jag hade dålig sikt och väldigt lite snötäcken. Som du säger är det rätt brant sista biten ner mot Lullihavagge och den snö som låg där gled bara undan när jag försökte kliva på den, stenskravlet som var exponerat var istället löst och blött (halt). Det blev lite vansklig scrambling ner i rinnande vatten och av den anledningen är jag lite försiktig att rekommendera denna väg.

Möjligt att den är enklare tidigare på sommaren när snön kanske ligger tjockare. Men i övrigt en häftig plats där iallafall jag fick känslan av att så många inte sätter sin fot!

ok tackar. Går förmodligen moturs istället så då kommer jag börja med den branta stigningen uppför, så då kanske det är lite mer lättbedömt om det är väg att ge sig in på eller inte.
 
Om man på snabbast/enklast sätt vill gå från kvikkjokk till Lullihavagge, är det då via

1. Kvikkjokk - Pårek - Stuor Jiertta - Gådokjåhkå - Lullihavagge??
Eller
2. Är det snabbare att gå hela vägen Kvikkjokk - Pårtestugan - Ijvvarlahko - Gådokjåhkå - Lullihavagge??

På kartan ser Ijvvarlahko mer lättgånget ut än rutten till Pårek men så kanske inte är fallet? Pårektstigen torde ju vara mer beprövad och upptrampad?
En riktigt bra och svår fråga som jag inte vet svaret på. Vägen via Ijvvárláhko har jag prövat och skrivit om här:

Men som du skriver är Pårekstigen snabb och sträcker sig ända upp till Pårtefjällens sluttning. Men Ijvvárláhko är inte direkt svårframkomlig.

Gick rännan ner mot Lullihavagge via 1550 toppen härom året. Svårighetsgraden är säkert beroende av årstid och väder, men jag hade dålig sikt och väldigt lite snötäcken. Som du säger är det rätt brant sista biten ner mot Lullihavagge och den snö som låg där gled bara undan när jag försökte kliva på den, stenskravlet som var exponerat var istället löst och blött (halt). Det blev lite vansklig scrambling ner i rinnande vatten och av den anledningen är jag lite försiktig att rekommendera denna väg.

Möjligt att den är enklare tidigare på sommaren när snön kanske ligger tjockare. Men i övrigt en häftig plats där iallafall jag fick känslan av att så många inte sätter sin fot!
Vi får bilda ett sällskap för dem som gjort det! ;) Jag gick nerför där en gång för många år sedan, när det låg ett stort snöfält hela vägen. I slutet blev det ett av de brantaste snöfält jag dittills gått på. Jag skulle inte rekommendera denna väg för vem som helst, särskilt inte nerför. Och särskilt inte när den är barsmält. Vana krävs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Kvikkjokk - rundtur Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
mr_blue Rundtur med hundar Fjällvandring 5
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
76 Rundtur Abisko Fjällvandring 6
Jossan85 Rundtur med hund Fjällvandring 2
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.