Vem har rätt till fjällen?

Jag funderar.

Det har varit ett antal diskussioner på sistone som alla bottnat i samma grundfråga: Vem har egentligen "rätt" till fjällområden och annan natur?

"Puristen" som är helt självgående, varken behöver leder, stugor eller annan anpassning och lämnar minimala spår i såväl natur som lokalbefolkningens plånböcker?
"Stugvandraren" som olika skäl inte kan eller vill vara lika självgående, men som ändå söker det enkla. Som betalar en slant till STF för enkelheten och tryggheten i led- och stugsystemet, kanske kompletterar maten eller utrustningen med något som glömts, men på det stora hela vandrar enkelt?
"Lyx/Upplevelseturisten" som vill få ut maximalt av ett fåtal lediga dagar. Som vill skippa transportsträckor och istället "göra keb" eller andra lockande utmaningar till fots eller på skidor. Som sliter på miljön lokalt, men också strösslar pengar som i sin tur ger uppehälle åt lokalbefolkningen?
Den renägande samen som genom urminnes hävd betraktar naturen på fjället och i de norra skogslandskapen som betesmark?
Samen utan renar som kan åberopa samma urminnes hävd, men som gärna vill tjäna en peng på att skjutsa "lyxturister" till fiskevatten.
Icke-samen vars familj likväl bott där i generationer och som vill ha ett jobb att leva på?
Miljoner Svenssons (varav de flesta bor i söder) som genom sin röst i riksdagsvalet bestämmer vilka lagar som egentligen gäller?

Även om jag för egen del identifierar mig mer med vissa grupper än andra i uppräkningen ovan så kan jag inte direkt säga att den ena självklart har större "rätt" än den andra. Men deras önskemål kolliderar.
 
Störst rätt till den natur som finns kvar i landet tycker jag att djur och natur har.

Träden, fåglarna, insekterna, däggdjuren, svamparna. Först och främst möjligheten för alla dessa delar (och mer som jag inte nämnt) att fungera som en enhet.

Det finns så lite kvar nu.

På ett sätt skulle det funka bättre om människor inte besökte de största fredade områderna. Men med tanke på hur samhället ser ut och hur lagarna stiftas så tror jag att det måste finnas grupper som gynnas av den "orörda naturen" (som på sätt och vis även den är gamla kulturandskap) för att någon ska föra dess talan.
 
Håller med Kimkim. sedan möjligen de människor som bor i närområdet i första hand,så länge de ej skövlar och tar resurser. privilegiet till "lekarena" är trots allt underordnat.
 
Störst rätt till den natur som finns kvar i landet tycker jag att djur och natur har.

Träden, fåglarna, insekterna, däggdjuren, svamparna. Först och främst möjligheten för alla dessa delar (och mer som jag inte nämnt) att fungera som en enhet.

Det finns så lite kvar nu.

På ett sätt skulle det funka bättre om människor inte besökte de största fredade områderna. Men med tanke på hur samhället ser ut och hur lagarna stiftas så tror jag att det måste finnas grupper som gynnas av den "orörda naturen" (som på sätt och vis även den är gamla kulturandskap) för att någon ska föra dess talan.

Det är ju en sympatisk inställning.
Rent praktiskt innebär det att av de kategorier jag räknade upp så ger du tyngdpunkten till "Miljoner Svenssons" i förhoppningen att det stiftas lagar som skyddar träd, fåglar etc från överdriven mänsklig påverkan.
 
konstig och onödig frågeställning eftersom den går att applicera på allt i samhället. fjällen är inget undantag från resten av naturen. Sveriges natur är svenskarnas natur och vi har alla rätt att va där. fjällen är lika mycket västgötens som samens och skärgården är lika mycket samens som öbons osv
 
konstig och onödig frågeställning eftersom den går att applicera på allt i samhället. fjällen är inget undantag från resten av naturen. Sveriges natur är svenskarnas natur och vi har alla rätt att va där. fjällen är lika mycket västgötens som samens och skärgården är lika mycket samens som öbons osv
Hade frågeställningen verkligen varit onödig så skulle vi inte ha diskussioner om den i ett antal trådar.
Kruxet är ju att när något tillhör "alla" så väger några tusen röster i fjällkommunerna väldigt lätt mot två miljoner röster i stockholm.
 
@GustavOh Suveränt inlägg !! :);):cool: Jag kan utan problem sätta mig in i och argumentera för alla grupper du nämner. Kan lätt tänka att jag är en av dom, och att jag förstår och tycker att alla andra är idioter ---

Det är ju det som är politik och demokrati, att försöka jämka ihop alla till något minst dåligt.
Jag lutar själv åt Puristen, men har stor förståelse för alla andra !! :cool: ;)
 
Jag är lite kluven till frågeställningen. Å ena sidan tycker jag att frågeställningen kan tolkas som extrem då den ställer grupper och till och med folkslag emot varandra. Luktar lite Sydafrikas apartheid. Extrem och kanske olämplig jämförelse men ni förstår säkert.

Å andra sidan är naturen (fjällen i detta fall) något som vi vill bevara och då är det inte optimalt i längden att alla har tillgång till den. Tänk om hela Sveriges befolkning skulle utnyttja den, hur skulle det se ut då? Hur som haver tycker jag att diskussioner om detta kan vara nyttiga.
 
Väldigt bra frågeställning, det finns ju många som vill vara i naturen i vårt land.

Sen är en del är mer gnälliga än andra, och syns mer i media. Det är lätt att få sympati för stressade renar på TV, men lyxturister på fjällstationerna eller husbilar på vildmarksvägen är alltid ett hemskt problem i Media -- Och vem bryr sig om Samer som inte har renar ?

Varför får inte alla ta en fisk eller 2 överallt där man vill om man är ute och campar ??

Jag tycker att alla har en poäng.
 
Frågan är väl snarare hur mycket "Rätt" man har kontra "Skyldigheter" när man vistas där.

På senare tid verkar "Skyldigheterna" blivit ganska små och tillbakabildade samtidigt som "Rätt" verkar ha fått både ADHD och växtvärk på alltför många och på vissa håll.

"Inte störa-Inte förstöra" är väl ett grundfundament i Allemansrätten och bryter man mot det så är "Rätten" i mina ögon förbrukad och därmed även förmånen att att vistas där.
 
Jag tycker nog också att allemansrätten är viktigare än enskilda individer. Alltså att enskilda får anpassa sig.

Kommer det plötsligt 100 turister om dagen på stigen vid ditt hus, och du störs av det, är det långt ifrån självklart för mig att du ska få hindra dem.
Att privat ägande av mark betyder att du har ensamrätt på den har aldrig verkat rimligt för mig.

Så om någon har problem med 100 turister, istället för att jaga dem, eller kaga på allemansrätten, tycker jag man ska fundera över varför de hittat dit.
Och vända sig till den/de som är orsaken och ha en dialog om lösningar.

Att ge sig på den enskildes rätt att gå omkring på marken är nog varken speciellt konstruktivt eller moraliskt rätt (enl min moral asså)

Naturen har ju alltid varit ett samspel av mycket olika saker. Så vår närvaro i naturen kanske skulle se ut på samma sätt. Och ses som ett samspel snarare än regler, skyldigheter och rättigheter. Hur kan allt fungera ihop?

Och vad händer om man inför förbud på ett ställe? Vart tar problemen vägen då?

Dvs, kortfattat: allt är ett.

Eller som Håll Sverige Rent-kanpanjen tjatade om i min barndom: Ingenting försvinner, allting sprider sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.