Kebnekaise östra leden solo

Har planer på att bestiga Kebnekaise via östra leden utan guide. Skulle vilja tälta uppe vid Björlings glaciär för att korta ned toppbestigningen. Har varit där med guide innan men kommer inte ihåg det om det går att tälta där, någon som vet?
 
Har för mig att det finns gott om plana ytor på glaciären, så det bör väl inte vara något problem om du vill det. Om du är hyfsad form skulle jag dock rekommendera trevligare tältplatser med tillgång till vatten längre ned - det kommer inte vara några problem att hinna med turen på än dag även om du tar det makligt.

Disclaimer: glaciärer/berg kan vara farliga om man inte vet vad man sysslar med, och en glaciärspricka är inte lämplig att använda som toa ;)
 
Har en gammal Info från KEB STF Till Sydtoppen ca 7350 m,Björlings glaciär ligger från 1600-1730m med 3-S Tält och footprint och extra stormlinor ev förankrade i iskruvar så kan man väl tänka sig detta.
Jag ska vara i området från 28/7 och några dagar,vet ej om jag ska gå upp.
Enl.T Abrahamsson bok från 1987 uppl så ska det finnas 10 till sydtoppen och 8 st leder till Nordtoppen.
Ska du gå från S t N topp SKA du ha stegjärn och Isya och ev en stav med stor truga.
Står att normaltid upp 5h till S.t.
Vid all glaciär vanding BÖR man vara 2 med rep i mellan och stegjärn och yxa och ha tränat sprick räddning(kallare än vad pga st.isvatten som rinner ner i sprickan om snö på ovan GL.och solen skiner)
Som det ser ut nu ca -5 gr på dagarna,då kan det ligga snö på BJ. GL. upp till några dm nysnö och tältning bör undvikas då du ej ser sprickorna då.(30m kan det vara om du har otur,även vid GL kant mot sten block bör man vara obervant och även där kan det vara sprickor)
Ring el E-post till Keb STF och kolla läget någon dag före pl.bestigning.
 
Har man koll på läget dvs hästarna i stallet går det väl bra att tälta över allt.
Av bild verkar det vara fler ev din packning att fästa tältet/bivacksäck med Isyxa eller skruvar som här visar ju på gott omdömme.
Men på sommaren med bra väder hinner alla med normal kondition gå från Keb stn och åter.
Jag hade ev tagit med vindsäck om man går på försommar eller på hösten då vindsäck och extra kläder gör att du har en möjlighet att klara lite oväntat väder.
Vad hade du för isolering mot Glaciären?
 
Har man koll på läget dvs hästarna i stallet går det väl bra att tälta över allt.
Av bild verkar det vara fler ev din packning att fästa tältet/bivacksäck med Isyxa eller skruvar som här visar ju på gott omdömme.
Men på sommaren med bra väder hinner alla med normal kondition gå från Keb stn och åter.
Jag hade ev tagit med vindsäck om man går på försommar eller på hösten då vindsäck och extra kläder gör att du har en möjlighet att klara lite oväntat väder.
Vad hade du för isolering mot Glaciären?


Jag hade ett exped downmat . Så varmt mjukt och skönt👍
 
Finns det några sprickor där då och hur djup är det där man går och när hände svår olycka senast?
Kanske bara STF som håller myten levande så de kan sälja guidade turer :)

En glaciär är inte statisk, sprickor kan både uppkomma och slutas igen. Med rätt kunskap kan man bedöma var det är mer eller mindre troligt att sprickor uppkommer, men det finns aldrig någon 100% garanti. Säkrast är det självklart när snön har smält av från glaciären, då ser man alla sprickor. Är glaciären snötäckt kan sprickor döljas under snön.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.