Kanot Vemdalen till Sveg - Veman

Hej! Jag söker personer som har paddlat på Veman från Vemdalen till Sveg, eller som har bra koll på sträckan.

Jag hittar väldigt lite information att läsa och har försökt kontakta en del lokala förmågor men får väldigt blandade rekommendationer.

Vi är ett par som tänk paddla denna strecka i mitten av augusti. En av oss har en del paddlingserfarenhet, kanot och lite forsränning, den andra ingen paddlingserfarenhet.

Förstår att mycket beror på vattenstånd men finns några forsar eller hinder som kräver mer avancerad kanotkunskap längs streckan, som kan vara rent farligt?
Behöver man passera hinder som kräver att bära kanoten längre strecka?
 
Det finns några småforsar en 6-7km efter Vemhån. Bårströmmen. Ta några öl först, och paddla sen rakt ned i mitten.
 
Har du tittat med Vemdalens hemsida för paddling, finns flera uthyrare som har lokalkännedom.
Jag har paddlat kajak ifrån Vemhån och ca 7km söder ut och tillbaka september -20. Då var det lagom strömt, man bånka i någon sten då och då men det gick som sagt att ta sig både med och motströms.
Det är nog inte möjligt att att paddla Vemån i vårfloden om du inte är väldigt van med strömmande vatten.

 

Bilagor

  • 20200922_155918.jpg
    20200922_155918.jpg
    1.2 MB · Visningar: 111

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.