Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise

Hejsan alla bevandrade människor,

Undrar om någon har erfarenhet av att vandra barfota på lederna runt kebnekaise.
Är det mycket vassa stenar eller klarar en obeklädd fot av det?
 
Jag e ganska van då jag går barfota från april-okt. En bra säsong kan jag börja med barfotalöpning i juli - i skog o på grus - en mil på 40-45 min när jag var som snabbast. När jag har skor så e d minimalistiska skor, förutom när jag skejtar eller cyklar mtb då jag måste ha skor som håller för ändamålet.
Jag vandrade ca 20 mil förra sommaren, frånd Padjelanta, genom Sarek, o ända till Abisko, inkl tipptur på Kebnes sydtopp, i VFF.
Jag rekommenderar inte att vandra kring Kebne barfota. Och verkligen inte om du tänker ha rygga på.
Det e inte vassa stenar som e problemet. Problemet e 1) oskyddade lilltår, o 2) den konstant steniga terrängen sliter på musklerna i foten o på trampdynorna.
Det som nästan trasade sönder mina fötter var Kaffedalen, som vi följde till Singivagge o vidare mot Kungsleden. I den dalen finns det ingen stig utan man går i blockstensterräng i km ftr km. Att vi därefter vandrade till Abisko på 2,5 dagar hjälpte inte heller.
 
Skodon har bl a till uppgift att skydda fötterna.

Det handlar ju om en kompromiss mellan rörelseglädje och skydd. Fötterna är helt klart skyddade i den gamla sortens alpina storskor i plast, men det är betydligt trevligare att vandra i följsamma lågskor, eller ännu bättre barfota :)

Jag instämmer dock med @Kogoyo - även på sensommaren/hösten då mina fotsulor är som tåligast skulle jag behöva ha något på fötterna för vandring i stenig terräng i fjällen. Om stegjärn ska användas mer extensivt (mer än att knalla upp sista biten på Kebnekaise sydtopp t ex) skulle jag dessutom vilja ha något styvare än minimalistiska skor.
 
Skodon har bl a till uppgift att skydda fötterna.

För du menar att några års skodonsutveckling slår miljoner års evolution?

Skodon skyddar moderna västerländska fötter som varit beklädda sen bebis-åldern. Det tar tid för foten att återfå sin naturliga muskulatur och rörelseförmåga när man väl tagit beslutet att låta foten återgå till sitt naturliga tillstånd. Ju äldre man är desto sämre förutsättningar att återgå till barfotaliv har man.
 
Om gud velat ha oss nakna och barfota hade han gett oss hovar och päls 🙂

Vilken tur att han inte har något att säga till om då ;) Jag behåller gärna mina fötter för att ta mig fram på all sorts underlag, gärna utan skor. Därtill har kläder (och skor) som uppfunnits av människan sin användning i olika situationer, särskilt så här långt norrifrån människans vagga i Afrika. Naken är betydligt mer praktiskt än päls en sommardag som denna.
 
Nu bor vi inte i Afrika...

Skodon är nödvändiga under delar av året i större delen av landet. I vissa delar är de i mitt tycke nödvändiga hela året.

När människan flyttade ut från Afrika uppkom ett behov av skor och kläder för de som begav sig norrut. :)
 
Om vi tittar på avstånd från ekvatorn så bodde Yaghan-folket i område som är närmare ekvatorn än någon del av Sverige är, och Sverige är ett avlång land.

Jag har inte sett någon same kring Kebnekaise gå omkring utomhus utan skor. :) :whistle:
 
För att samer oxå är moderna människor Malmstroem 🙄 och därmed förmodligen använder kängor eller barfotaskor i samma proportion som övriga befolkningen. Så många snudd på rasistiska/exotifierande kommentarer om samer på detta forum. Och många inte ens snudd på.

Förr i tiden hade alla som bodde i detta land följsamma skor med (i bästa fall) läder/pälssula anpassade efter väder och årstid och jag gissar att de gick barfota när vädret tillät oxå. Hur de gjorde på Keb om de ens gick upp där vet vi inte. Det här med toppbestigning fyllde ju inte någon funktion förr.

För att belysa attityden till skor så finns det ju nån gammal historia om arbetare som gick till fots från Dalarna till sydligare trakter för att jobba, och förvarade sina näverskor i ryggsäcken för att inte slita på dem i onödan.

Jag har oxå varit uppe på Keb i barfotaskor, dock inte VFF, och jag fjällvandrar gärna i dem. Helt barfota skulle jag nog bara gå på dagsturer eller på bra sträckor under vandring med packning.
 
Moga -- Du kanske skulle prova på en barfotapromenad i januari kring Nikkaloukta / Keb. Jag är hyfsat övertygad om du då skulle förstå varför skor och kläder är relativt väsentliga på vår breddgrad... :rolleyes:

Jag hade en same som vuxit upp i Nikkaloukta i min pluton på jägarskolan. Bästa skotterföraren jag sett. På en av våra övningar gick vi upp till toppen på Keb. Jag fick mer eller mindre tvinga upp honom. Jag kommer fortfarande ihåg hans kommentar "Nå jo, nog har jag sett det där berget i hela mitt liv. Men jag har aldrig känt något behov av att gå upp på det."

Det är intressant hur olika människor kan tolka inte rasism i precis allting. Det får stå för dig, jag ger mig inte in i en sådan diskussion.

Faktum kvarstår. I norra delen av vårt land kan du klara dig utan skor endast några få månader om året. Om det gör dig lycklig att gå barfota -- fortsätt med det. Under större delen av året kommer avsaknad av lämpliga skor göra att du förfryser fötterna om du ska tillbringa någon längre tid utomhus.

Jag kommer att fortsätta med skor -- under hela året.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.