Ett hot mot Allemansrätten, igen

I Funäsdalen med omgivningar så försöker nu Funäsfjällens organisation att avgiftsbelägga allemansrätten. Dom vill ta ut en avgift för cykling på gamla grusvägar och stigar som funnits i området under lång tid. Obviously så har dom fel, enligt allemansrätten så får man vandra och cykla i naturen utan att betala. Men dom försöker nu att bluffa/lura folk till att köpa "Cykelkort" osv för att cykla i området. Trist utveckling, och hoppas att alla som åker dit och cyklar vägrar att betala med hänvisning till allemansrätten.
 
I Funäsdalen med omgivningar så försöker nu Funäsfjällens organisation att avgiftsbelägga allemansrätten. Dom vill ta ut en avgift för cykling på gamla grusvägar och stigar som funnits i området under lång tid. Obviously så har dom fel, enligt allemansrätten så får man vandra och cykla i naturen utan att betala. Men dom försöker nu att bluffa/lura folk till att köpa "Cykelkort" osv för att cykla i området. Trist utveckling, och hoppas att alla som åker dit och cyklar vägrar att betala med hänvisning till allemansrätten.

Länk till detta påstående...
 
Vad blir nästa påfund ?

Jag tycker nog att vid allt sådant ska det tydligt framgå att det är helt och hållet frivilligt att betala och inget som krävs.
 
Ja, blir mer och mer sånt där att man försöker profitera på allemansrätten och lura turister på pengar.

Borde stå att det är frivilligt som sagt eftersom de inte har rätt kräva pröjs.
 
Och juridiskt uppstår frågan när naturen övergår till att vara en anlägning som med lagstöd kan avgiftsbeläggas som krav.

Jag kan mycket väl tänka mig för att betala för spångar och en slant till markägare, även om jag inte måste.

/Patrik
 
Med risk för att spåra ur helt så kommer jag osökt in på tanken om hur många sjöar som belagts med fiskekort utan att några som helst investeringar gjorts av de ursprungliga fiskerättsinnehavarna. Nu ingår ju inte det i allemansrätten men jag betalar ogärna för saker som andra inte lagt ner någon form av arbete på. Pengar är för mig en form av "lagrat" arbete.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
aronwidforss Två sätt att se ett fjäll Allmänt om friluftsliv 0
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Kan inte ett skvatt om fiske Allmänt om friluftsliv 6
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
E1 Ett halvår Allmänt om friluftsliv 14
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
fuchs Ett tack! Allmänt om friluftsliv 1
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
Glännman Ett tips om ett drömjobb Allmänt om friluftsliv 2
TROY GARNER Tältutställning i Göteborg med möjligheter att ta med ett gratis Allmänt om friluftsliv 4
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231
graylingman Hot mot myggmedelsförsöjningen? Allmänt om friluftsliv 0
Lewis Skydd mot möss o andra gnagare Allmänt om friluftsliv 12
Skogsstjärnan Den moderna tidens attacker mot våra naturvärden Allmänt om friluftsliv 12
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Polarnatt Naturen - medicin mot stress Allmänt om friluftsliv 15
Hunter98 Byta Iphone mot kniv? Allmänt om friluftsliv 34
dag.lunden_telia.com HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) prövar om skidavgift strider mot allemansrätten Allmänt om friluftsliv 18
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
ödemark Genetiskt övertag mot kyla Allmänt om friluftsliv 45
Ante J Allergimedicin mot myggor. Allmänt om friluftsliv 8
Piranha_paradise Mot mygg Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.