Hej!

Vet inte om jag är inne på lite fel del av forumet, men annars kanske det går att korrigera?

Hur som haver, vi är 3 herrar med hyfsat god vana till fjälls och vad vi söker är att bestiga en topp/ar i Norge som anses vara relativt svår men som ändå inte kräver repkunskaper eller vidare klätterkunskaper. Vi har t.ex. svenska toppar som Ahkka-massivet (2100m) och även andra utländska berg mellan 4k-6km i ryggen, men oftast är det som värst en del scrambling och inget mer avancerat utöver att det.
Tanken är att köra 5-6 dagar med bil från Sthlm och att undvika turistberg, vi trampar gärna vår egna stig i den mån det går. Vi kommer köra 4-5 dagar tält. Vi räknar med en en hyfsad vandring men fokus på topptur.

Har ni några erfarenheter från turer ni gjort? Ställen av intresse som man kan djupsöka på egen hand, typ olika regioner osv? Allmänna tips som kan vara bra att ha i åtanke osv. Alla tips mottages med öppna famnar!

Tusen tack på förhand!
 
Då har ni egentligen alla områden norr om Hardangervidda att ta av :)
Det finns många böcker som är inriktade på fotturer. "Krevende" eller "ekstra krevende" är oftast fina, lite längre eller lite luftiga turer som kan passa er. Jag hade nog först valt ett område och sen köpt en guidebok för det området för att finplanera.
Men för att nämna några så har ni Vestlandet (flera delområden), Jotunheimen, Hurrungane, Börgefjell, Tysfjord/Narvik, Vesterålen, Lofoten, Senja, Kvalöya, Lyngen och listan tar aldrig slut.
 
Då har ni egentligen alla områden norr om Hardangervidda att ta av :)
Det finns många böcker som är inriktade på fotturer. "Krevende" eller "ekstra krevende" är oftast fina, lite längre eller lite luftiga turer som kan passa er. Jag hade nog först valt ett område och sen köpt en guidebok för det området för att finplanera.
Men för att nämna några så har ni Vestlandet (flera delområden), Jotunheimen, Hurrungane, Börgefjell, Tysfjord/Narvik, Vesterålen, Lofoten, Senja, Kvalöya, Lyngen och listan tar aldrig slut.

Även om jag inte är en bergsklättrare så finns det många berg runt Lofoten, Harstad, Senja, m. mfl ställen.
Jag har bara sett topparna när jag har varit där uppe och fiskat och åkt runt mellan olika fjordar, sund och öar.:)
Fin natur och lite med flygfän vid kusten. :)
 
Eftersom Harstad, som jag bor i, blev nämnt kan jag passa på att tipsa extra om Andörja som är en timma med bil härifrån. Norges fjälligaste ö med flera toppar runt 1000-1200 hm rätt upp från havet. Och inga kräver klätter- eller glaciärkunskap!
 
Grymt, supertacksam för svaren. Ju längre söder ut desto bättre!
Dessa böcker låter ju intressanta om de mappar ut bra rutter? Har du några specifika förslag på vad de heter eller gäller det bara att googla med områdesnamnet?

Sen dök en annan fråga upp, om man utgår kring bergen kring Joutunheim, vad anser ni vara för sent på säsongen utan att bli fast i snöstorm? Är det så pass långt söderut så att mitten september fungerar? När brukar snön komma?

Tack för all hjälp!
 
Jag har tyvärr inga förslag på böcker så börja med att googla lite. Jag har alla böcker som finns över mitt närområde och det har inte alltid varit enkelt att hitta dem. Samtidigt så är mina fjäll mindre turistkända än Jotunheimen, Hurrungane och Vestlandet. Jag har iaf hittat böckerna i lokala bokhandlare men de flesta finns nog på Adlibris. Jag skulle tro att varenda fjäll i Norge som är lite fint och är en dagstur från en väg eller fjällstation finns beskrivet i 1-2 böcker.
Jotunheimen är ett stort område med stora fjäll och jag tror att många av nås bäst från en stuga inne i området. Hurrungane är nog lättare att nå från vägen och Vestlandet är absolut lättast från vägen. Där är det ju så brant att det inte är så mycket stugnätverk oavsett (jämfört med andra områden, det är massor av stugor där också).
Vädermässigt så kan jag inte Sörnorge så bra. Det är ju mycket nederbörd och vind, alltid. På höga toppar. Jag gick Galdhöpiggen i -6 och kuling runt midsommar för några år sedan.
 
Dyrehaugsryggen i hurrungane/jotunheimen är en fantastisk fin tur som får anses som mer avancerad vandringstopp. Rekommenderas
 
Var på dyrehaugsryggen för 10 år sen och min kompis filmade lite kom jag på. Vi hade med rep den gången, men använde inte. Behövs inte i bra väder eftersom det inte är klättring. Har varit där ett par gånger senare med, utan rep med, sist mötte jag en norsk skolklass med barn ute på ryggen.


 
Ser riktigt bra ut! Dyrhaugsryggen ser helt klart ut att vara i det "luftigaste" laget då vi egentligen inte har någon som helst erfarenhet av repklättring osv. Vi siktar på en UCPA kurs i Chamonix nästa sommar, men vill ändå ha någon utmaning som är tuff men inte dumdristig. Men detta hjälper mig enormt!

Ska definitivt kika på alla tips på turer! Grymt bra och tack för hjälpen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...