Klinken - Skars via Tvärån?

Hejsan!

Jag har planer på att vandra tillsammans med min son (snart 11 år) med utgångspunkt i Ramundberget i sommar (juli). Vi kommer att vara ute ca tre nätter. Ett alternativ som verkar fint är att gå via Klinken upp mot Skars. Jag har läst en del trådar här på forumet om personer som har gått där, och det rekommenderas som en guldtur av Funäsfjällen.se.
På mina kartor kan jag inte se någon stig längs Tvärån. Finns det en stig där, och hur vältrampad är den? Hur långt upp mot Skars går den?

Om vädret tillåter gör vi nog en tur upp på toppen av Skars (antingen 1594 eller 1484, eller båda). Troligen kommer vi söderifrån upp mot 1594, och där ser den ganska brant ut. Är det smidigast att gå runt lite åt öster, via Serviesgealta, eller finns det någon annan bra väg upp? Och om orken finns och det är skapligt väder vore det ju kul att gå vidare till 1488 - behöver man gå långt västerut på den högre toppen innan man går ner, eller går det att gå rakt mot 1484?

Vi vill helst inte gå samma väg tillbaka till Ramund. Hur är det att gå oledat från sjöarna under Skars bort mot leden söder om Svaaletjahke?

Vi tar tacksamt emot andra tips om området. Kanske läge att ta med sig fiskeutrustning, tex?

/Pellonen
 
Stigen utefter Tvärån är mycket bra. Går mycket fint i björkskogen med utsikt över fina vattenfall med en del ”bubbelpooler” där man kan passa på och ta ett dopp om man är lagd åt det hållet. Stigen blir mindre ju längre upp ni kommer men den går att följa nästan ända fram till Skars. Går bra att gå mot Svaaletjahke, gå inte för långt ner så ni hamnar ner mot Giertebåvne. Dvärgbjörken växer hög på sydsluttningen. Om ni väljer att gå leden mot Ramis eller Klinken beror på var ni har bilen. Finns en parkering vid Ströms som man kan använda mot en mindre summa pengar. Angående fiske vet jag ingenting.
God tur önskar LasseÅ som gått där många gånger, bl a med min dotter på hennes första fjällvandring.
 
Tack LasseÅ för tipsen! Tänker nog att det ska badas i Tvärån, vare sig det behövs eller ej (men lämnar en brasklapp för min del om temperaturen är låg - sonen bryr sig dock inte lika mycket om sådana världsliga aspekter).

Du kanske även har rört dig i området mellan Svaaletjahke och Djupdalsvallen, tex mellan Stor- och Lill-Mittåkläpparna resp längs Mittån? Är det framkomligt där? Ser ut att vara en del renstängsel, bör man hålla sig borta från det området?

Vet du något om hur det ser ut om man istället vill gå från Skars (sjön i grytan mellan Serviesgealta och 1484) och Hyddsjön, för att sedan ta sig tillbaka till Ramundberget via antingen Grönvålen/Gröndalen/Klasberget eller närmaste vägen norr om Ljusnan med anslutning till stigen mot Klinken? Jag läste någonstans om att det var lite stökigt att röra sig i terrängen öster om Grönvålen pga buskvegetation?

/Pellonen
 
Skars är riktigt fint område, har gått genom där ett par gånger. Speciellt den västra sluttningen och mot Norge. Den sidan är det inte heller fullt så brant om man vill upp på toppen.
När jag har utgått från Ramundberget har jag gått upp antingen längs leden, eller en stig som går upp parallellt nån km senare. Och sen NV mot Dåeriesbaektie, sedan rakt västerut - Söder om branten mot 1594, över grytan är det en hylla som är ganska intressant. Och då kommer ni sen runt på västra sidan som är mindre brant upp.
Kan sedan fortsätta upp mot Bullfjället och sedan igenom österut- det är över lag lättgånget hela vägen mot Fältjägaren med undantag för något sunkigare parti där det är som lägst.
Bra med en rundslinga här är att om man kroknar är det enkelt att korta ner sträckan
Hittade f.ö. en markerd pilgrimsled utan tillhörande stig. Kan tro att det numera är lite mer uppgånget, men var en rolig händelse. Går i nordlig riktning mellan Rååsengealta och Mittåstöten.

//Peter
 
Filmade lite där i somras när jag tog en halvdag utan familj. Inte så bra film kanske men ger en tydlig uppfattning om terrängen från Ramundberget och upp på topparna.

Kul å gå upp med barn fundera själv å ta med min 7- och 5åring dit i sommar om vi får väderprognos. Blir nog 3dagarstur i så fall. Känns som lämplig lite större topp i området för barn, och väldigt fint
 
Tack LasseÅ för tipsen! Tänker nog att det ska badas i Tvärån, vare sig det behövs eller ej (men lämnar en brasklapp för min del om temperaturen är låg - sonen bryr sig dock inte lika mycket om sådana världsliga aspekter).

Du kanske även har rört dig i området mellan Svaaletjahke och Djupdalsvallen, tex mellan Stor- och Lill-Mittåkläpparna resp längs Mittån? Är det framkomligt där? Ser ut att vara en del renstängsel, bör man hålla sig borta från det området?

Vet du något om hur det ser ut om man istället vill gå från Skars (sjön i grytan mellan Serviesgealta och 1484) och Hyddsjön, för att sedan ta sig tillbaka till Ramundberget via antingen Grönvålen/Gröndalen/Klasberget eller närmaste vägen norr om Ljusnan med anslutning till stigen mot Klinken? Jag läste någonstans om att det var lite stökigt att röra sig i terrängen öster om Grönvålen pga buskvegetation?

/Pellonen
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang trakterna från Svaaletjahke och bort mot trakterna runt Mittåkläppen. Däremot har jag gått från Jo-Ersbygget / Klinken upp mot Klasberget och följt leden bort mot Gröndalen och vidare bort till Nordfjälls stuga. Mycket fin utsikt mot Skars! Från Nordfjällsstuga går en liten, och bitvis otydlig, stig väster om Grönvålen till Ljusnetjärnen. Mot Hyddsjön var det lite bökigt har jag för mig men rakt öster om Hyddsjöstugan går det bra att följa den lilla bäcken upp mot sadeln mellan 1484 och Kejsarn. Fin sluttning om man är botaniskt intresserad!
Hälsningar LasseÅ
 
Peter W: Tack för tipsen! Ja, västra sidan av Skars ser mer lättsam ut på kartan. Kanske en rundtur för att besöka fler av topparna (ungefär som jag uppfattar att Karl-Johan beskriver här i tråden) kunde vara trevligt, och då blir det väl till att tampas med den östra sidan också.
 
Karl-Johan: Tack för fin film, ser härligt ut att springa där! Särskilt stigen intill Tvärån ser löpvänlig ut (tom för mina gubbvadiga ben)!

Det ser ut som att du gick upp på östra sidan av 1594-toppen? Hur svårt är det att ta sig upp där? Det sticker upp någon slags bergsklättrar-verktyg ur ryggan på filmen...:)

Ja, det är toppen att få med något av barnen på tur! Vi var till Helags förra sommaren, och sonen röstade för Sylarna i år. Det passar inte riktigt den här gången, men kan nog bli någon kommande sommar. Men jag är väldigt sugen på Skars. Har aldrig varit dit trots att jag har varit i Ramundberget i princip varje sommar och vinter sedan 70-talet...
 
Lasse: Ja, vägen via Klasberget ser ju lockande ut eftersom den går mer över trädgränsen än vägen längs Ljusnan. Den är ju lite längre också. Får se vad de kortare benen säger om det om vi skulle ta oss dit bort...
 
Karl-Johan: Tack för fin film, ser härligt ut att springa där! Särskilt stigen intill Tvärån ser löpvänlig ut (tom för mina gubbvadiga ben)!

Det ser ut som att du gick upp på östra sidan av 1594-toppen? Hur svårt är det att ta sig upp där? Det sticker upp någon slags bergsklättrar-verktyg ur ryggan på filmen...:)

Ja, det är toppen att få med något av barnen på tur! Vi var till Helags förra sommaren, och sonen röstade för Sylarna i år. Det passar inte riktigt den här gången, men kan nog bli någon kommande sommar. Men jag är väldigt sugen på Skars. Har aldrig varit dit trots att jag har varit i Ramundberget i princip varje sommar och vinter sedan 70-talet...
Jag hade yxa med ifalljag skulle gå på branta snöfält, hade inte koll hur det skulle se ut där innan turen, därför den var ned. Nu var det branta snöfält på östra sidan. Skulle inte ta den vägen med barn, möjligen om det va snöfritt skulle jag gissa att det går att runda de brantaste partierna
 
Jag hade yxa med ifalljag skulle gå på branta snöfält, hade inte koll hur det skulle se ut där innan turen, därför den var ned. Nu var det branta snöfält på östra sidan. Skulle inte ta den vägen med barn, möjligen om det va snöfritt skulle jag gissa att det går att runda de brantaste partierna
Ah, bra att veta, tack! Då blir det till att göra en kringgående rörelse och gå upp från västsidan.
 
Nu har jag och sonen gjort vår lilla vandring, som av familjelogistiska anledningar blev förkortad till tre dagar och två nätter.

Jag vill tacka er som kom med svar och synpunkter i tråden! Här kommer några reflektioner och erfarenheter:

- Tvärån är en underbar liten å, med många härliga forsar, några fina fall och flera inbjudande pooler.
- Stigen längs Tvärån är väl upptrampad ändå upp till Skars (grytan vid sjön 1162). Den är även välbesökt av vandrare (kan ju möjligen ha ett samband...).
- Det finns gott om tältplatser längs Tvärån, hela vägen upp mot Skars.
- När vi satt och åt vid sjön 1162 kom ett gäng människor i blandade åldrar och påbörjade en bestigning av Rååsengealta 1594 rakt nerifrån sjön (dvs från söder, den brantaste sidan av toppen). De såg ut att ta sig upp, och när vi hade ätit klart och klättrat upp till hyllan mellan sjön och toppen kunde vi konstatera att det låg ett brant snöfält där. Jag tog då det dåliga beslutet att testa att gå samma väg som de andra tagit, dvs rakt upp för branten, för att slippa gå runt snöfält och gå vis den lättare lutningen på västra sidan. Efter en liten bit avbröt vi vårt försök - det hade säkert gått, men det kändes alldeles för riskfyllt. Note to self: lyssna på de som vet.
- Istället gick vi ner i i passet och upp på toppen 1488 (den södra). Magiska vyer väster- och söderut!
- Vår mellandag då vi gick upp till Skars blev lång, både i tid och i km och höjdmeter. En tältplats lite närmare Skars hade varit bra, samtidigt som vi var ganska nöjda med den vi hade (bra skydd mot vind och sol mm).
- Sonen var besviken över att vi inte kom upp på den högsta toppen, men blev väldigt nöjd över att vi kunde gå upp på 1488 istället.
- Skars är ett riktigt fint fjäll, med flera toppar och grytor. Vyerna magnifika från flera platser, både på vägen fram och under klättringen upp.
- Det var ganska många sällskap som gick fram till berget (sjön 1162) samma dag som vi, och åtminstone fyra sällskap som gick upp på någon av topparna. Är man folkskygg bör man alltså välja annan tidpunkt än juli, eller annat berg.

/Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jörgen Åhgren Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
Fretek Ljungan-Gåsån via Holkendurrie Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Erixolen Singidalen - Kebnekaise via Sinnibakti/Vierranvarri Fjällvandring 7
qy Kebnekaise via Guobircohkka Fjällvandring 3
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Peran71 Bunnerfjällen via Handöl Fjällvandring 8
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
Lindeman Tossåsen-Anarisstugan via Dörrsjön ? Fjällvandring 4
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
SirSnejk Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen Fjällvandring 15
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
johanm01 Nikkaluokta-Kaitumjaure via Larkincohkka Fjällvandring 4
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.