Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan

Hej
Håller på att förbereda sommarens turer och inser att tiden är, i princip, ute. Nu är det slut med att fundera på de bästa lösningarna, nu måste det bli klart!

En av sakerna som måste fixas är en billig, men robust, smart telefon. Min förra från 2014 måste pensioneras nu när bankID itne kommer funka för Android 5 längre. Försökte ha en praktisk, effektiv inställning och bara ta nått som kan funka. Ska ändå vara billigt. Men sen körde jag fast på mållinjen.. så hoppas att ni teknik-nerds här på utsidan kan hjälpa mig lite?

Ulefone Armor X5 Pro
Vikt 235g
Batteri 5000mAh, 19,25Wh
Android 10

Ulefone Armor X7 Pro
Vikt 234g
Batteri 4000 mAh / 15.4Wh
Android 10

Båda ligger inom min budget (Absolut max 2000kr).
X5 ser ut att ha bättre batteri till samma vikt.

Men jag har inte tid att sätta mig in i hur man räknar på mAh och Wh ihop just nu.. Så finns det någon snäll person som kan svara hur mycket batteritiden kan tänkas skilja mellan dessa? För jag antar att X7pro är nyare och bättre än X5pro i övrigt.

Sen går det så klart att tipsa mig om det finns bättre märken att titta på (med risk för att jag drabbas av hjärnblödning när jag måste kolla upp fler tekniska termer och jämföra telefoner :p). Under 2000kr, under 240g (men gärna lättare!!!) och bra batteri! Väger den över 200g ska jag kunna ha den utan vattentät påse, fodral och powerbank (hålla några dagar med minimal användning i flightmode).
 
Utan att veta något om övriga skillnader mellan mobilerna så man på angiven data att X5:an har 25% mer batterikapacitet än X7:an. Om allt annat är lika så bör det ge 25% längre användningstid.

Saker som kan göra att det inte går att jämföra rakt av är om andra tekniska specifikationer skiljer sig åt. Till exempel kan en värstingprocessor eller en högupplöst skärm dra mer energi än en lite långsammare processor och en lågupplöst skärm. Olika typer av skärm kan också dra olika.

Nu tittade jag och ser att X5:an verkar ha en rappare processor i alla fall. Så kanske blir det inte någon större skillnad i reell batteritid...
 
Sen går det så klart att tipsa mig om det finns bättre märken att titta på (med risk för att jag drabbas av hjärnblödning när jag måste kolla upp fler tekniska termer och jämföra telefoner :p). Under 2000kr, under 240g (men gärna lättare!!!) och bra batteri! Väger den över 200g ska jag kunna ha den utan vattentät påse, fodral och powerbank (hålla några dagar med minimal användning i flightmode).
Med risk för att skapa en hjärnblödning så kan du ju kolla här
E-ville

Jag har handlat några gånger av dom och dom är bra att ha att göra med. (Jag har en Oukitel WP 5 liggande i byrålådan om du skulle vara intresserad.)
 
Senast ändrad:
Med risk för att skapa en hjärnblödning så kan du ju kolla här
E-ville

Jag har handlat några gånger av dom och dom är bra att ha att göra med. (Jag har en Oukitel WP 5 liggande i byrålådan om du skulle vara intresserad.)

Tack för erbjudandet. Coolt med en mobil som kan användas som powerbank! Men 370g var lite väl tungt för mig. Inte bara UL-tänk, vill inte tappa byxorna heller :p

Har sett att de har bra priser på e-ville så det var väldigt intressant att höra att de är bra att ha att göra med!

Bättre med en Iphone 12.

Liiite över min budget..
 
Tack för erbjudandet. Coolt med en mobil som kan användas som powerbank! Men 370g var lite väl tungt för mig. Inte bara UL-tänk, vill inte tappa byxorna heller :p

Har sett att de har bra priser på e-ville så det var väldigt intressant att höra att de är bra att ha att göra med!

Det är litet av problemet med dina önskemål - stort batteri ger automatiskt en hög vikt. Batteriet är den del i mobilerna som är svårast att påverka viktmässigt i konstruktionen.
 
Det är litet av problemet med dina önskemål - stort batteri ger automatiskt en hög vikt. Batteriet är den del i mobilerna som är svårast att påverka viktmässigt i konstruktionen.

Jo det är ju sant.

Men min nuvarande gamla samsung får nog räknas som lätt jämfört med de flesta moderna. 180g. Batteritid på ca 5 timmar om man använder spotify..

Motorola e7i finns för nån tusenlapp och har 5000mAh batteri. Väger 200g.

Armor x5 pro har 5000mAh batteri och väger 235g.

Senare Armor-versioner väger typ 270g och sånt med 5000mAh-batteri.

Så lite skillnader finns ju.

Gissar att Motorolan ändå behöver ett skal på typ 30g så då blir de ju rätt lika i vikten ändå. Dock kostar motorolan bara hälften. Jag måste nog sova på saken. Ändå söndag i morgon så borde inte påverka leveranstiden.

Förstår, men grymt skönt att inte behöva oroa sig för vatten på/i telefonen.

Ja absolut. Men man får ju en vattensäker telefon med betydligt bättre batteritid för under 2000kr så om man ska lägga många extra tusenlappar på en iphone så ska man nog uppskatta prestanda på telefoner utöver vattensäkerhet och batteri. Lägre vikt dock, trevligt!
 
Vill man ha en lätt telefon och lång batteritid kan kanske en fet power bank vara ett lämpligt komplement?
Tas fram vid behov och kostar bara några hundralappar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.