Slitstarka polycotton-brallor utan stretch?

Har i praktiken använt ett par t&p vildmarksbyxor från itab varje dag i många år och nu börjar dom sjunga på sista versen och jag behöver ett par nya. Har kollat runt men det verkar inte finnas så många rena polycotton-byxor utan stretch-paneler. Behöver ett par slitstarka som klarar många år i skogen och även går att snickra i och det gissar jag att stretchen inte pallar (men hojta gärna om ni vet modell med superstark stretch).

T&p-brallan verkar iofs finnas kvar några ex av på itab, men vill kolla alternativen. De ska ha benbyxor på sidan av benen, inte fram.

Har egentligen bara hittat två modeller:
-Bobergbyxan
-Vidda pro (ok den har en av fickorna fram på benet, kanske man kan leva med)

Finns det fler? Gärna i någon roligare färg än grå/grön men får kanske leva med att de är enda färgerna
 
Jag har använt denna modell ifrån blåkläder I många år. Fungerar lika bra på jobbet som på fritiden. Överkommliga i pris är de också.
Då har också en modell i tunnare material som är semistretch.

 
Verkar bra, men det var det där med färgen, om det existerar nåt utanför militärens färgskala gråbrungrön 🤔😊
 
Taiga har pollycotton i blått, dock lite osäker på vad de menar med stretchpoplin, materialmixen är 65 polyester 35 bomull som alla andra...
 
Jag är ute efter ungefär samma sak som TS. Är inne på M90 Pro (de där svarta M90-brallorna heter visst så). Har känt och klämt på en kompis byxor, de verkar vara helt godkänd kvalité.
 
Jag har M90(svart) och en Lundhagsbyxa. Gillar båda men Lundhagsbyxan känns som att den har en kraftigare väv och är kanske inte lika bekväm. Osäker på om M90 byxan har samma kvalite som försvarets. M90 byxan är nog lämpligare på sommaren eller hård ansträngning då jag tror den ventilerar bättre än Lundhagsbyxan, Lundhagsbyxan har ficka fram så den går väl bort oavsett.
 
Fickor fram betyder väl alltid(?) att det finns ventilationsdragkedjor på utsidan av låren. Jag gillar definitivt inte fickor fram, men jag gillar verkligen ventilationsdragkedjor, så ....... Det finns byxor med dragkedjan på insidan av låren - men jag är inte 100 på att de då alltid har benfickor på utsidan, för visst är det lite mode oxå med fickor fram.

Men varför inte prova stretch en gång? Tyvärr, enligt min mening, är så himla många fritidskläder numera ganska så slimmade och med stretchtyg i större eller mindre omfattning. Det är inte min melodi precis, men man kan trots allt hitta bekväma och ganska OK byxor av sådant modernt snitt. Och nya, tunna, stretchiga tyger kan vara riktigt hållbara. Så varför inte prova?
 
Har sällan byxorna på sommaren ändå så behöver inte riktigt ventilationen, alltså är fickorna på sidan kung 😊 men tja, man kanske skulle testa stretch om någon har rekommendation på superhållbar stretch som dom provat själva?😊
 
Googla "m90 elite byxa". Den marknadsförs som slitstarkare än den "vanliga" m90 byxan du ser. Bra pris också.

mina Lundhags med fickor fram har inte ventilation även om jag gärna önskat det.
 
Hej. Jag använt en del kläder i polycotton från polska "Helikon Tex". De har bl.a en byxa som jag tror heter "Pilgrim" i sin policotton-blandning (fast de kallar tyget dura-canvas). Det kanske vara något att kolla in?

Jag har själv inte använt byxorna - men äger bl.a. "woodsman" anorak som jag är gravt nöjd med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.