Slipade, sportiga solglasögon?

Så har man gått och blivit gubbe då, som fått skaffa glasögon för att ta sig fram. Det gör mig inget, men hur gör man om man vill ha ett par vettiga, polariserande solglasögon slipade till rätt styrka, och i någorlunda friluftsanpassad modell som känns ok i bergen och på havet? (jag snöade in på dessa innan jag kom ihåg att jag är halvblind..)

Finns det nåt företag som pysslar med sånt? Eller är man tvungen att skaffa linser, vill helst slippa det?
 
Jag blir regelbundet bombarderad med reklam från optikerkedjor om solglasögon med korrektion för synfel. Om de har bågar som passar låter jag vara osagt.
 
Även de större solglasögonmärkena kan leverera en del modeller med slipade glas. Surfa runt på nätet och sök på solglasögon för friluftsliv och fiske. Hos de mer seriösa märkena erbjuds slipade glas, även för mer avancerade synfel som progressiva och multifokala linser.

Som tidigare nämndes i tråden kan de flesta optikerkedjor leverera solglasögon med styrka. Jag har köpt många par så. Även med polariserade glas.
 
Jo, jag vet att optikerna fixar det, men det är inte riktigt Rayban pilotbågar jag är ute efter..
 
Sen var det det där med polariserande. Hittade inga sådana i länken (eller måste man klicka på dem en och en?) Min optiker påstår att jag behöver distansglasögon men den enda skillnad jag kan se med dem är att jag ser teckningen på fåglar skarpare. Det kändes som bortkastade pengar. När jag frågade om solglasögon tyckte de att det är bättre att satsa på sådana man hänger ovanpå sina vanliga glasögon. Det känns varken snyggt eller smidigt. Och jag är hellre utan glasögon helt än missar effekten av polariserande glas. Funkar det att få sådana i styrka också? Någon som vet?
 
Ja man kan få polariserande med slipade glas.
Jag har två par sportglasögon:
Polariserande spegelglas, klass 3.
Fotokromatiska spegelglas, klass 0-3.

De polariserande använder jag mest till vardags, de fotokromatiska när jag är på vandring och dylikt, de blir så pass genomskinliga, minimum 3% ljusblockering pga spegeleffekten, men de funkar dygnet runt på sommaren.
 
Det går att få satt styrkeglas inne sportglasögonen, riktiga optiker kan, Jag behövde svetslasögon så jag fick med skvättskydd utanpå, Har även i dykarmasken. Det mesta går om man bara frågar en som kan.
Kostnad, jo det blir hantverk och dyligt kostar.
 
En bra optiker ser till att fixa just det du behöver och trivs med.

Troligen är det inte samma behov som jag har själv. Fyra olika par är minimum för att jag skall klara mina preferenser.

Thure
 
Kombinationen av flera olika specialkrav går alldeles utmärkt att få
varenda riktig optiker kan bygga sådana glasögon åt dig, det är ett hantverk...
Var beredd med den djupa pluskan - tror du väl kommer in i 5-siffrigt. Det gjorde jag...
/Odd
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.