Matlagning till 6pers på gaskök

Hej,

Behöver ett gaskök som klarar ett pastakok 6pers. Dvs en gryta på ca 5l (mindre blir tajt till 6pers). Turen är på en vecka i sjölandskap så att bära lite extra vikt för mindre gasåtgång är sannolikt klokt.

I normalfallet hade jag tagit mitt stora vedeldade kök men nu ska vi till ett reservat som har eldningförbud med dessa (har kollat med länstyrelsen och även vedeldade kök var otillåtna om än att de kanske inte fanns med i tankarna vid beslutet om eldningsförbud).

Jag har redan ett trangia 25 och kastrull på 5l samt en toppmonterad brännare.

I Teorin kan jag såklart ställa detta på trangian i "stekpanne läge". Alla som testat, vet att det är snudd på värdelöst i vind. Vågar inte balansera 5l på mitt toppmonterade.

Så vad gör man? Modifierar trangiat, skaffar en spindelbrännare och vindskydd?

Mina alternativ:

  1. Löst vindskydd till trangia och 3 skruvar som stöd (lämnar övre vindskyddet hemma)
  2. Ca 350g och 120mm hög för brännare/stöd
  3. Löst Vindskydd 200g

  4. Trangia triangel (Ser ut att bli vingligt?)
  5. Ca 290g
  6. Löst vindskydd
  7. 110g

  8. Billig spindel (omdömen?)
  9. 210g/90mm hög
  10. Löst vindskydd
  11. 110g

Då trangia blir relativt hög så behöver jag nog ett högre vindskydd, vilket ställer till både för packvolym och vikt. Dock inte så lockad av att köpa mig ett fjärde kök (eller det vill jag såklart men kanske inte min fru). Toppmonterade åker med för att få 2 plattor samt lite backup. Är inte så lockad av att dela upp matlagningen eller leva på torrfoder.

Någon som har en elgant lösning eller tips på vägen?
 
Vad ska ni göra? Vandra, paddla? Behöver ni bära långt?
Det var ett intressant problem, på mina turer räcker det oftast att ta med yxa, tändstickor och stekpanna så är köksbiten löst. Och kaffepannan förstås😀
 
Vad ska ni göra? Vandra, paddla? Behöver ni bära långt?
Det var ett intressant problem, på mina turer räcker det oftast att ta med yxa, tändstickor och stekpanna så är köksbiten löst. Och kaffepannan förstås😀
Paddla, men med några ordentliga lyft och en 5åring i släptåg. Dessutom lär denna konstelation återkomma så en lätt lösning är prioriterad.

Hade föredragit ved jag med men får snällt följa reglerna :)
 
Det är inte lätt, en 5 liters gryta full både väger och kräver energi för att koka. Rent spontant skulle jag vilja dela ner det på två kök, ex två Trangia 25 - varje för 3 personer.
För att köket skall bära denna tunga gryta, inte bli för vingligt och samtidigt ha tillräcklig effekt för att koka så mycket vatten behöver du en rejält stadigt kök med bra vindskydd, snudd på tvålågigt campingkök. Av de brännare du räknat upp är jag tveksam till att någon blir speciellt bra med en så stor och tung gryta, möjligen skulle en stadig multifuelbrännare typ Primus OmniFuel eller Optimus Polaris funka.
(Koka ren pasta i vatten är inte optimalt för turer pga så stor vattenåtgång som sedan skall hällas av = slöseri med bränsle man skall bära med sig, men kanske inte lika viktigt på en paddeltur)
 
Jag hade kanske satsat på ett större campingkök till en sådan tur. Kanske detta?


Då kan du ha vilka kokkärl du vill.

Testade fö just en alu kastrull i mitt Trangia 27. Den rymde 2,5 l och stod rätt stadigt i köket. Men då behöver du 2 kök och drar mer gas.
 
Det är inte lätt, en 5 liters gryta full både väger och kräver energi för att koka. Rent spontant skulle jag vilja dela ner det på två kök, ex två Trangia 25 - varje för 3 personer.
För att köket skall bära denna tunga gryta, inte bli för vingligt och samtidigt ha tillräcklig effekt för att koka så mycket vatten behöver du en rejält stadigt kök med bra vindskydd, snudd på tvålågigt campingkök. Av de brännare du räknat upp är jag tveksam till att någon blir speciellt bra med en så stor och tung gryta, möjligen skulle en stadig multifuelbrännare typ Primus OmniFuel eller Optimus Polaris funka.
(Koka ren pasta i vatten är inte optimalt för turer pga så stor vattenåtgång som sedan skall hällas av = slöseri med bränsle man skall bära med sig, men kanske inte lika viktigt på en paddeltur)

Håller med om två kök, då har du dessutom redundans.

/Patrik
 
Lagar ofta mat för flera och med Trangia femliters och en större frilufts stekpanna. Då gäller Primus Omnifuel och bensin (inte gas) till grytan samt en ytterligare spindel men med gas till stekningen. Varför jag använder bensin är bara för det blir billigare på långkok.

Dessutom utgör dessa två brännare tillsammans en slags enhet av ett redundant system som säkerställer bönkokningen som tillsammans med det stekta fläsket bildar den energi som förhoppningsvis möjliggör fortsatt paddling...
 
Senast ändrad:
Är det bara pastavatten som dimensionerar grytan till 5 l? Man lär ju inte sätta i sig dryga 8 dl mat på en gång annars. Har ni funderat på att lösa problemet "utanför boxen" genom att ersätta pasta med couscous, bulgur och/eller ris? De tillagas inte i mer vatten än den färdiga matvolymen.

Jag vill minnas att vi med lätthet kunde fixa huvudrätt för typ 6-7 hungriga Strövarbarn i Trangias tvålitersgryta, ev. med lite tillbehör i enlitersgrytan på en fristående brännare.
 
Behöver man någon typ av vindskydd runt Primus omnifuel köket?

Det följer med ett enkelt vindskydd som med fördel kan viras runt bränsleflaskan vid transport. Oftast behöver man stadga det med en klämma i toppen och ev nån tältspik/sten på nersidan. Finns även kortare och högre vikbara plåtar som vindskydd att köpa.
Jag använder även köket inbyggt ibland i Trangia 25. Har även en sk. tystbrännarhatt som underlättar sjudning med lugnt pådrag.
Behöver man någon typ av vindskydd runt Primus omnifuel köket?
 
Tack för alla svar!

Pastavatten är det som kräver störst, skulle klara oss på mindre gryta om vi håller oss till gryn i olika former men vill helst inte. Det blir även lite tajt om man gör soppa osv. "Risken" finns att vi till och med bli 7pers.

Att dela upp matlagningen är såklart ett alternativ, men något jag helst skippar då det blir en del extra vikt. Viss redundans har jag redan i det toppmonterade om huvudbrännaren skulle ge upp.

En multifuel känns lite väl overkill då jag sällan är ute i några betydande minusgrader. Blir många turer innan jag hämtar kostnaden på bränslet. Men det är inte uteslutet att jag landar där.

Funderar på att tillverka en stor överdel till vindskyddet av en gammal saftmaja eller liknande. Kan vara ganska klen om jag vilar kastrullen på skrivar eller annat stöd. Det är alltid roligt att bygga :p. Det känns som effekten från trangias brännare ska räcka bara man få till effektiviten eller är det för klent?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
Urwaldjaeger Matlagning i vintertält Kök och brännare 32
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
niking Multifuelskök för seriös matlagning Kök och brännare 107
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...