När går ett rep av?

Jag var ute och cloggade idag. Jag brukar använda ett gammalt grottrep. Med betoning på "gammalt". Jag tror att jag köpte detta rep nån gång i slutet av 90-talet. Grejen är att repet är fortfarande i utmärkt skick. Inga skador på manteln alls.
Tanken slog mig att detta rep i princip skulle kunna överleva mig själv.
Frågan är ju om ett sådant rep nånsin havererar så att säga. Så länge det inte nöts mot något riktigt,riktigt vasst så kommer det alltid att hålla tror jag.

Är det inte samma med ett vanligt rep som man använder till topprepsklättring? Så länge repet inte har några synliga skador så borde det ju hålla i princip i evighet. Eller vad säger ni?
 
Det finns andra sätt som rep skadas på än enbart mekanisk nötning. UV-strålning är väl den mest vanliga orsaken att rep (nylon) försvagas. Sen kan kemikalier också påverka hållfastheten utan att det syns.
 
Det finns andra sätt som rep skadas på än enbart mekanisk nötning. UV-strålning är väl den mest vanliga orsaken att rep (nylon) försvagas. Sen kan kemikalier också påverka hållfastheten utan att det syns.

Jo. Men tar man hand om sitt rep och förvarar det på ett bra ställe så är nog UV-strålningen ett litet problem.
Jag har för mig att reptillverkarna rekommenderar att kassera ett oanvänt rep som legat nedpackat i över sex år.
Dom säger att nylonen åldras typ.
Jag tycker det är jäkligt extremt. Att ett sånt rep skulle vara farligt att använda känns väldigt overkill. Men tillverkaren vill ju ha ryggen fri naturligtvis.
 
Killgissar lite.

Förstemansfall är kanske största begränsningen för klätterrep. Elasticiteten minskar i ett åldrat rep och i ett som utsatts för maxpåfrestning. Då blir fångrycket större dvs risk för skador på klättrare och det kanske också ökar risken för att mellansäkringar och sele fallerar.

Tror att det går att få fram bra fakta om detta om du söker lite. Lägg gärna in vad du hittar.

Thure
 
Jag kan inte referera till några källor, men har vid tidigare tillfällen sett uppgifter från undersökningar där gamla fasta rep som har hängt ute o exponerats för UV-strålning i flera år studerats. Det visade sig att påverkan inte alls var så stor som tidigare trotts. Ett statiskt rep som förvaras väl o som enbart används för cloggning borde ha en mycket lång livslängd, typ din egen. Topprepsklättring är lite annorlunda, tror jag. Har sett uppgifter om att många småfall under relativt kort tid "stressar" repet o kan sänka dess prestanda avsevärt. Detta gällde dynamiska rep o de är ju vanligast att använda när en toppar.
 
Jag har läst några studier, men det är drygt 10 år sedan. Om jag minns rätt är det i princip fall över skarp kant och påverkan av batterisyra som fått rep att gå av. Batterisyra är väldigt lömskt eftersom man inte ser det direkt (finns förstås säkert andra kemikalier som är obra..)
 
Om jag får fortsätta med lite initierat killgissande, så är en stor anledning till att man vill kassera gamla rep att man vill veta att de även klarar rejäla ledfall. Och då handlar det inte bara om att själva repet ska hålla utan att påfrestningen på en enskild säkring inte ska bli för hög.

Cloggning betyder dels betydligt mindre energi i fallen, dels att det alltid är ett stabilt ankare som är den kritiska punkten, inte en ensam mellansäkring.
 
Om jag får fortsätta med lite initierat killgissande, så är en stor anledning till att man vill kassera gamla rep att man vill veta att de även klarar rejäla ledfall. Och då handlar det inte bara om att själva repet ska hålla utan att påfrestningen på en enskild säkring inte ska bli för hög.

Cloggning betyder dels betydligt mindre energi i fallen, dels att det alltid är ett stabilt ankare som är den kritiska punkten, inte en ensam mellansäkring.

Jo. så är det väl .Dom största riskerna är väl om man använder gamla rep till att leda med. Men då kan man ju använda dom till att topprepsklättra. Jag brukar även använda äldre rep till att göra permanenta toppankare. Lägga runt träd och sånt. Det optimala är naturligtvis att köra med dubbla rep för att öka säkerheten.
 
Nu har jag aldrig haft ett rep som ser fint ut efter 10 år, möjligen några slingor. Tillverkarna borde ju ha ganska god säkerhetsmarginal på sina rekommendationer. Men personligen byter jag ändå ut så fort jag har en frågeställning kring om prylarna kan ha kvalitetsförsämring. Rep och sele är ju de viktigaste detaljerna en har och lämnar ingen god känsla att fundera över kvaliten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rakman Går det att ha stegjärn till dessa skor? Klättring allmänt 8
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Lantbo Utveckla ett strenbrott för klättring Klättring allmänt 12
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
e8mikael Någon som saknar ett par klätterskor? Klättring allmänt 0
Mike C Saknar du en offset kil sedan... ett bra tag sen? Klättring allmänt 2
Ghost Ett problem med Petzl Klättring allmänt 5
SWEPADDLER Tvätta ett par LaSportiva Miura Klättring allmänt 9
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Jonas Paulsson Svensk gradering - snart ett minne blott? Klättring allmänt 23
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
Johan R Vill slå ett slag för tävling i tranås Klättring allmänt 0
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
sesami Troll, ett bra märke eller? Klättring allmänt 5
kotten. Ett stort bakslag for aventyrssverige Klättring allmänt 0
klätterpojken gå ner i vikt ett par kilo Klättring allmänt 4
Daavid Kilplacerin- Ett hantverk Klättring allmänt 4
zap Ett tips... Klättring allmänt 0
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.