Bygga fågelholkar! Behöver tips och råd.

In sommar ska jag bygga fågelholkar! Är det någon fler som håller på med det och har några tips på bra holkar som man kan bygga för olika fåglar?

I mitt område så finns det mycket rovfåglar som man ser dagligen och det är hackspettar och så finns det ekorrar.
Jag vill gärna skydda holkarna mot dessa så gott det går! Finns det några bra knep för att skydda holkarna?

Tänker naturligtvis inte ha pinne utanför hålet och sådant. Går det att sätta plåt på framsidan så dom får svårare att hålla sig fast utanför? Vad finns det mer för åtgärder man kan ta till?

Är det viktigt att man måste tömma holkarna på innehåll? Jag har sett många som gör holkar som man kan öppna och tömma ur. Hur ofta tömmer man i så fall?
Ska man vara noga med att "mönstra" insidan så att ungar kan klättra ut när det är dags eller räcker det med ohyvlat bara?

Vilka lägen bör man sätta holkarna med hänsyn till sol, vind och sådant?
Dom ska först och främst upp i träd i skogen men även på byggnader.

Tacksam för alla tips och råd om att bygga holkar! :)
 
Jag har byggt av Ytterpanel 120x22 o 140x22.
Jag byggde 4 st förra året så dom har suttit uppe i snart 10 mån och blivit fria från människodoft.:)
120 mm på sidor o botten.
140 mm fram, bak samt tak.
Jag kan gå ut imorgon o ta foto men då får jag plumsa i 30-40 cm snö.
 
Vill du få mer artistisk inspiration så sök efter SM i fågelholk, t ex här ser du många vackra alster:
Enligt lokalmedia deltar en del skolklasser i denna tävling. Kanske mer vckra än praktiska och djursäkra.

Jag brukar tömma på hösten då det säkert inte bor kvar någon, men har ibland glömt och nästa års hyresgäster har fått ärva tidigare års inredning. Tänk på att inte hantera tämningsresterna eftertänksamt, det finns flera sjukdomar som fåglar klarar som inte vi människor vill ha (salmonella mm). Min holktömningsfunktion är att man kan fälla fram fronten, men du kan ju också sätt gångjärn eller motsvarande på taket.

Skydd mot ekorre och hackspett vet jag inget om.

/Patrik
 
Som skydd mot hackspettar har jag använt holkringen "Knut". Har fungerat bra. Köpte direkt från tillverkaren Montagelego i Fristad. Finns även att köpa hos Naturbokhandeln.
 
Vi har ett par holkar med formplyfa på taket och ganska krafting lutning. Jag har sett både katt och ekorre halka av och falla till marken. Har även en uppklippt plasthink runt en trädstam där en katt envisades med att klätta upp.

Läste nån artikel att holkar inte ska placeras på solsida. Det är tydligen svårt för småttingarna att hålla sig svala inuti en holk.

/M
 
In sommar ska jag bygga fågelholkar! Är det någon fler som håller på med det och har några tips på bra holkar som man kan bygga för olika fåglar?

Tacksam för alla tips och råd om att bygga holkar! :)

Här har du några foton men utan mått. Jag gjorde 4 st likadana och satte dom på norrsidan om björkarna så att fåglarna och ungarna får lite skugga och inte är mitt i varmaste eftermiddagssolen. :cool:
IMG_20210416_124744555_HDR.jpg

IMG_20210416_124754937.jpg

IMG_20210416_124834921_HDR.jpg

Lycka till!:)

Snödjupet var djupare än vad jag trodde. Ca 50 cm och en jäkla skare som bar mig.
IMG_20210416_125034637.jpg
 
Senast ändrad:
Spikband är nog det lättaste för att skydda mot både ekorre och hackspett. Sätt runt hela holken med ungefär samma avstånd som håldiametern då hackspetten oftast öppnar holken vid botten där ungarna finns, ekorren gnager bara upp öppningen. En annan variant är att göra stora holkar fast med små hål så att om de får åverkan kan en större fågeltyp ha en chans att utnyttja holken. När jag byggde som mest så fanns det en finsk sida med måttabeller men flr småfågel botten 10x10 till 12x12 och hål på 28 eller 32 mm. Höjd upp till nedre delen av hålet kan vara 15 cm med 28 mm hål men djupare holk lockar fåglar bättre och det tar längre tid innan avståndet mellan skräpet och hålet blir lågt. Jag har bara byggt en holk som går att öppna och den var för knipa, jag var bara intresserad av att kunna kolla om den haft fågel. Än så länge har det bara varit vad jag tror är blåmes där.😁
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dabac Fågelholkar och hackspettar Vilda djur 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.