Toppmonterat gas kök som vält.

Är det någon som vet hur biltemas eller Optimus Crux Lite beter sig om det välter, är det någon skillnad på dom.
Eller något annat toppmonterat kök som vält.

Vad händer om det brinner och välter.
 
Förutom att du spiller ut maten eller det du lagar är det bara att resa det upp.
Finns en plastställning man fäster i botten på gasolflaskan som ger lite mer stadga om man är orolig.
 
Man ska ju också fundera på var man ställer sitt kök - helt på något icke-brännbart underlag t ex grus så det inte brinner utanför om lågan kommer åt underlaget. Det är torrt i stora delar av Sverige nu - fjorårsgräset är eldfängt.

/Patrik
 
Det tror jag också, men har någon sett det eller varit med om det.
Ja, det har jag både sett och varit med om. Dock bara hemma på garagegolvet när jag använde en toppmonterad brännare för att smälta tenn till ett projekt. Ser läskigt ut kan jag lova med decimeterhöga gula flammor. (En av orsakerna till att jag primärt använder Trangia ute i fält förövrigt eftersom jag vet med mig att jag är lite klumpig)

Vred dock av gasen samtidigt som jag reste den upp igen så jag vet inte om lågan hade återgått till vanlig "bränning" av sig själv eller inte när den rests upp.
 
Det tror jag också, men har någon sett det eller varit med om det.

Det händer ibland att något som drivs med gas vänds fel eller faller och då sker det. Givetvis blir man skärrad men har du läget under kontroll så reser du upp exempelvis den fallna gasoltuben eller vänder ”blåslampan” rätt.

Prova att hålla i det toppmonterade köket i botten av kanistern och vänd det försiktigt till det blir stora gula lågor så förstår du. Lågorna försvinner på en gång när du vänder det på rätt köl.
 
Även om man ska vara snabb att resa köket upp, ska man inte "kassta upp det", då är risken att eldbollen bli än värre.

Har ett sånt här ställ, det passar alla 4 varianter av gas vi har i sverige inkl. den lite smalare variant av 2X0g xxl säljer. Pris och viktmässigt mycket lätt att försvara

 
Biltema har det här stödet med infällbara fötter:
Själv hittade jag några på XXLs reahylla för 10kr styck, samma design som Biltema.vikt 30g.
Kan vara praktiskt om man använder någon av de mindre gastuberna (ex 100g) speciellt i kombination med en bredare gryta eller stekpanna någon gång.
 
Ja. Det blir som flera skrivit relativt stora, orange lågor och de kan uppstå upp till en meter (kändes det som) den omkullfallna flaskan. När (någon :) ) reste den igen i upprätt läge frustade den till och det blev en liten "boll" runt själva brännaren, innan lågorna igen återgick till det normala (har jag hört :) )

Stödben och andra hjälpmedel finns där av en anledning - _men_ skulle du _ändå_ lyckas välta flaskan med stödben på rinner den flytande vätskan snabbare (eftersom botten blir högre än pipen på flaskan). Kan vara något att tänka på.

Själv lämnade den här händelsen mig såpass "skakig" att jag sedan gått över till att använda gasbrännare med ben. För säkerhets skull.
 
Om en toppmonterad brännare på flaska välter är det väl samma sak som att mata brännaren med flytande gas, vilket även indikeras av de gula lågorna som tyder på mer ofullständig förbränning. Jag har svårt att se att det skulle innebära någon större risk annat än att något på marken eller intill kan antändas.
 
Det kan absolut bli problem. Jag har haft något mindre antal liknande vältningar med toppmonterat och lågorna som blir kan bli ganska så jobbiga men inte alla gånger. Beror nog mycket på temperatur och fyllnadsgrad i flaskan.
Om man som jag ofta sitter med brännaren mellan sina utsträckta ben löper man risken att få hett vatten på sig också, men det är ju självförvållat :)

Ska man räkna på nån sorts worst case där du gått några meter bort och inte hinner tillbaks till den välta brännaren innan marken runt köket antänts, har du problem på riktigt. Då måste du vara kall nog att hantera både köket, och den begynnande skogsbranden. Ingen av dem kan vänta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...