Nortent Sverige?

Går det att köpa ett nortent av svensk handlare eller är det import från Norge som gäller?

är intresserad av ett lavvo 6

mvh David
 
Blev så att vi beställde hem ett lavvo 6 med innertält samt även deras titanium kamin direkt från nortent. Hade helst fått känna och klämma innan. Men efter ha läst reviews så verkar vara dom vara den enda som tillverkar en tältkåta som både är lätt, går att elda i med kamin samt den smarta lösningen med 2/3 innertält och 1/3 ”absid” för kamin och utrustning, med två ingångar så man slipper vara runt kamin när man ska in och ur tältet.
ser framemot nästa helgs vårtältning på fjället och även sen i sommar när de blir ett gäng vandringar.

är det nån fler som är intresserad av kvaliten på nortent och senare våra erfarenheter så går det bra att kontakta mig. Efter överenskommelse så kanske det går att få kolla på det också om man är intresserad av att köpa ett eget nortent. Alla vill kanske inte chansa med 18.000kr ”ink. kamin” som vi har gjort.

väl mött
 
Senast ändrad:
Efter en helg med nortent lavvo 6 och deras kamin så är vi mäkta imponerad. Otroligt genomtänkta detaljer. Och allting andas kvalite rätt igenom.
 

Bilagor

  • FA72ABD2-39D9-449B-B2CF-E180A29754E1.jpeg
    FA72ABD2-39D9-449B-B2CF-E180A29754E1.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 186
  • Gilla
Reactions: MAW
Hej zlay3r.

Köpte nyss ett Lavvu 6. (Du såg mitt tält på instagram)
Jag har några funderingar. Jag har inte köpt kamin eller innertält ännu.

Hur länge håller egentligen kamin värmen i tältet. Behöver man sitta eldvakt och slänga på mer ved under natten?
Kollade du upp kaminerna från andra märken? Varför valde du Nortents kamin?

Du skrev att det blir kondens om man inte har innertält. Är inte ventilationen tillräcklig?

Är det någon ide att ha tipi utan innertält i skogen (om man hittar ytan), sommartid. Tänker att det finns så mycket myror. Samma sak att sätta upp det över blåbärsris. Finns ju väldigt mycket mygg som sitter i riset och som kommer surra upp även om man har myggnät. Höst och vår bör ju gå bättre när insekterna sover.

Det var lite snålt med silikon som skickades med! Räckte inte till alla sömmar. Så jag ska köpa lite mer. Är ju inte så dyrt. Upplevde du samma sak?
 
Eftersom alla Lättvikts ”titan eller rostfritt” kaminer är väldigt tunn i materialet. Endast millimeter tjocklek så lagrar inte kaminen värme över tid. Dock så är dom väldigt effektiv så värm sprids nästan omgående från kamin och kaminrör. Och lika så svalnar kaminen ganska fort efter det har brunnit ut. Så det kommer behövas underhållas med ved. Men en stor fördel är att det är väldigt bra drag i kaminen så den är lätt tänd. Och bäst resultat har vi sett att man eldar igång med fullt öppna spjäll och när det har tagit sig så stryper man spjället på framsidan nästan helt stängt, då får man lång brinntid på den ved man har lagt in.
Glöm inte skaffa en bärbar kolmonoxid mätare (kostar ett par 100) som varnar ifall det blir nått galet och kolmonoxid byggs upp i tältet. Speciellt om man ha tänkt slumra till med kaminen brinnande. Eftersom gasen är så lömsk då den är lukt och synfri.

nortents kamin blev det pga smidigheten med inga lösa delar som kan falla bort, låga vikten på 2kg, förskjutningen på skortstensröret som möjliggör att både koka vatten i kastrull och steka med stekpanna samtidigt (vilket många andra kaminer inte tillåter pga utrymmet på toppen) och sist för att det är tre fönster som man kan se elden igenom och dess tre fönster hjälper till att lysa upp tältet på kvällen.

kondens blir alltid i alla tält som använder dessa typer av ytterduk. Men det blir mer eller mindre beroende på hur bra ventilerat tältet är eller om man använder sig av kamin. Innertältet bidrar med att skapa en extra zon. Skyddad mot markfukt och skräp, samt ett myggskydd om man vill ventilera tältet under varma dagar (dvs lämna ytterdörrarna helt öppna) sen så all kondensfukt som fastar på ytterdukens insida riskerar ju alltid att ramla ner om nån rör i tältduken eller om det blåser lite. Då får man små duschar av kondensvatten på sig. Med innertältet så är du och dina sovgrejer/kläder och annat skyddade från detta kondensvatten. Självklart ramlar kondensvatten på innertältet men det håller ute vattnet så länge man inte direkt ligger mot duken eller att innertältet tar direkt i ytterduk, då leds vatten in genom duken.

Ja seamsealern va lite snålt tilltagen. Men vi fick de att räcka hyfsat. Det lilla som kommer in är inte värre än kondensen som kommer finnas på duken.
 
Jag satte upp mitt Lavvo 6 i trädgården igen precis innan det kom världens största ösregn. Så det blev ett bra regntest, och visst läckte det in lite vatten där sömtätningen inte hade räckt till, så det blir köpa mer tätning och lägga på.

Ett tips till den som ska använda sitt Lavvo 6 på en campingplats eller annan plats som inte kräver vandring är att köpa en rund Ø4 m presenning från Skogma och använda som golv. Den passar p-e-r-f-e-k-t men är ju såklart både mer skrymmande och tyngre än ett fint golv från Nortent. Dock bara ett par hundringar.
 
Och jag erbjuder samma som zlay3r.. om någon vill se tältet så kan man komma förbi. Vi bor i Västerås.
 
  • Gilla
Reactions: MAW

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.