Slutet för Viewranger

Om ett år försvinner Viewranger. Jag har använt appen och tjänsten i många år och har köpt kartor. Har använt den till navigering och till att spara språk på dagsturer och vandringar. Jag har också använt den på både iOS och Android, ett utmärkt GPS-verktyg!

Tydligen så kommer karttjänsten bli del av Outdoor Active och appen Viewranger försvinner. Det som blir nytt är att man får betala för premiumkostnad per år för att få vissa funktioner. Det står inte mycket vad som händer med tex kartorna man har köpt och vilka begränsningar det blir om man inte vill betala för premiumfunktioner.

Jag undrar vad det finns för alternativ som man inte gillar nya appen Outdoor Active. Jag har sett att det finns bla Gaia GPS men går det tex att köpa svenska kartor och andra europeiska kartor? Jag är öppen för andra GPS-kartverktyg. Kanske blir Outdoor Active tillräckligt bra för mina behov men jag vill se efter flera alternativ innan jag bestämmer för en viss tjänst.
 
Har du en Android så finns det en uppsjö av appar där kartorna (bl.a dom kartor som finns i Viewranger) är gratis. Locus och Orux är ett par exempel.
 
ajajaj, det lät illavarslande, jag kör viewranger och betalar för premiumkartor idag. Får väl se hur det blir om man ska behöva hitta en annan tjänst.
 
Jag vill helst att GPS-karttjänsten ska finnas på båda plattformar, iOS och Android. Jag använder Viewranger på tex iPad för att studera kartan och plotta rutter och titta på dagens spår när man varit ute på en dagstur. Sedan använder jag antingen en Android- eller en iOS-lur ute på fältet för navigering och för att spara spår.
 
Tråkigt, en sak jag verkligen uppskattat med Viewranger är att det är enkelt att köpa kartor för områden jag besöker tillfälligt (på samma sätt som i en kartbutik IRL). Även om både GaiaGPS och Outdoor Active verkar vara relativt bra alternativ sett till planering och navigering landar man i istället i en abonnemangstjänst. Finns det några alternativ till Viewranger om man vill köpa kartor (över hela världen) till ett engångspris?
 
Tyvärr kan man inte lita på appar osv longterm. Närsomhelst kan det bli nya villkor och avgifter. Jag håller mig till android, och det som funkar både på phone och surfplatta, för jobbigt med två OS.

Jag är tom tveksam till att uppgradera till nya versioner ibland, om den nuvarande funkar bra. Who knows - det kanske blir en massa nya begränsningar och saker som funkar sämre efter en uppdatering ?

Använder bara gratis-appar ---
 
Tyvärr kan man inte lita på appar osv longterm. Närsomhelst kan det bli nya villkor och avgifter. Jag håller mig till android, och det som funkar både på phone och surfplatta, för jobbigt med två OS.

Jag är tom tveksam till att uppgradera till nya versioner ibland, om den nuvarande funkar bra. Who knows - det kanske blir en massa nya begränsningar och saker som funkar sämre efter en uppdatering ?

Använder bara gratis-appar ---

Så är det ju, inget inom "IT" är särskilt beständigt. Det är inte heller någon bra ide att "ligga kvar" på gamla versioner, främst då säkerhetsmässigt. Man får helt enkelt ta att IT-miljön är i ständig förändring.

Jag labbade med gratisappar för just kartor ett tag, men betalversionen var så mycket bättre funktionsmässigt, och det rörde sig om en så pass liten summa så jag orkade inte hålla på. Finns ens dom uppdaterade fjällkartorna att få tag i "gratis" till orux/locus?
 
Så är det ju, inget inom "IT" är särskilt beständigt. Det är inte heller någon bra ide att "ligga kvar" på gamla versioner, främst då säkerhetsmässigt. Man får helt enkelt ta att IT-miljön är i ständig förändring.

Jag labbade med gratisappar för just kartor ett tag, men betalversionen var så mycket bättre funktionsmässigt, och det rörde sig om en så pass liten summa så jag orkade inte hålla på. Finns ens dom uppdaterade fjällkartorna att få tag i "gratis" till orux/locus?

Fjällkartan finns men vad du menar med uppdaterad är jag inte riktigt klar över. Det finns nog ingen uppdatering efter 2016 på Lantmäteriet. Topografiska kartan täcker ju också fjällen och den underhålls (nog) regelbundet av Lantmäteriet. Sedan är ju frågan hur ofta "Örnsätrarn" uppdaterar sin nedladdningsbara fil.

Möjligen kan Calazo ha något men deras kartor kan inte användas i Android-miljö.
 
Jag har Topo GPS, där man betalar engångskostnad för kartor, finns både för iOS och Android. Kan det vara ett alternativ?
 
Senast ändrad:
Fjällkartan finns men vad du menar med uppdaterad är jag inte riktigt klar över. Det finns nog ingen uppdatering efter 2016 på Lantmäteriet. Topografiska kartan täcker ju också fjällen och den underhålls (nog) regelbundet av Lantmäteriet. Sedan är ju frågan hur ofta "Örnsätrarn" uppdaterar sin nedladdningsbara fil.

Möjligen kan Calazo ha något men deras kartor kan inte användas i Android-miljö.

Det finns definitivt nyare kartor, förutom tillägg, se nya toppstugan på keb t,ex. Den finns i min app. Så har man en helt annan vektorisering och rasterisering i view ranger(med kartor från lantmäteriet). Bengt Nolangs karta som jämförelse(den version som fanns på hemsidan idag)
1618905502287.png
 

Bilagor

  • 1618905378039.png
    1618905378039.png
    1 MB · Visningar: 208
Tack för info. Om du går in på "Min karta" på Lantmäteriet så finns t.ex. fångstarmen inte med på samma sätt. Det tyder på att Lantmäteriet inte är dom som har uppdaterat infon. Vet du vem det är som producerar kartan som du har i din app? Är det Viewranger?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...