Fiske är meditation

Ordet meditation kommer från latin och betyder i kort ordalag att röra sig mot mitten , mot centrum. Åtskilliga gånger i ensamhet har jag plötsligt vaknat upp och insett att jag varit med om en tidsförskjutning. Hade jag stått med halva kroppen i vattnet just på den platsen i ett par timmar? , eller var det tio minuter? Inget minne av vad jag har tänkt på eller någon upplevelse av att det kalla vattnet gjort sig påmint när dyningar och pålandsvind dragit in mot min heta kropp. Varken drömmande , sovande eller vaken. I hinduisk filosofi dyker ordet upp , det som uppstår efter att ha undersökt andningens rörelse tillräckligt många gånger med kroppen i en stilla position. Turiya. Rent medvetande. Det här tillståndet kan lätt förknippas med "Flow" något som fiskaren skapar en relation till. Att kusten lockar fram ett sånt tillstånd är nog egentligen inte så konstigt ju mer jag reflekterar över det. Horisonten är en kraftig symbol och representerar målet och riktning och landar i en Shamanens viktigaste nycklar. Intention. Utan intention finns ingen riktning och därför inget mål. När horisonten försvinner och mynnar ut i en visuell oändlighet lockar det fram aspekten av varandet. Det fransk ordet Mare (hav) kan och kommer nog från Maria , den heliga modern. Redan under medeltiden sjöng man om Ave Maria Stella vilket är havets stjärna. Och om Maria är havet så är det inte så konstigt att Jesus då är solen. Båda behövs och är beroende om det ska bli en fotosyntes. Det psykologiska aspekterna av vatten återfinns i prefreudiansk drömtydning och symboliserar känslor. Känslorna väller fram precis som havet. Det är det feminina elementet.

Ser du en flugfiskare så är det symbolen av magikern och spöet är trollstaven. Fiskarens återkommande rörelse är också något man hittar i traditionell meditation och yoga. "Cast and retrieve" är själva ramen för meditationen. Det är disciplinen och det är den viktigaste aspekten av magikerns träning (disciplin och ordet disciple = lärjunge har en tydlig relation. The pendelum of Swing är porten till hypnos.

En reflektion kring mitt egna fiske.




Flugfiske01.jpg
 
Visst är det så. Jag säger som bonde som träffade prästen och svarade på frågan varför han inte var i kyrkan i söndags. - Jag tycker det är bättre att jag drillar en Harr och tänker på Gud än sitter i körka och tänker på fiske.
;)
 
Så kan det va med allt man slukas upp av. Det är inget unikt för just fisket. Datorspel, bokläsning, dagdrömmeri, vandring, ...you name it!
 
Så kan det va med allt man slukas upp av. Det är inget unikt för just fisket. Datorspel, bokläsning, dagdrömmeri, vandring, ...you name it!
Visst tusan är det skillnad. Nu är jag visst lite partisk, men vetskapen om att jag snart åter får smyga vid ån och utan att röja mig ljudlöst skicka ut min slända i det svarta virvlande bakvattnet. I hopp om att kanske den här gången överlista henne. Den gamle.
Jag har sett henne en gång. Fått kika oinbjuden på hennes vackra prickiga kropp. Där i ån visade hon upp sig, men bara för en kort ögonblick då en ljussttråle ogenerat genom bladverket skingrade mörkret vid hennes ståndplats, där stod hon nästan osynligt i skuggan av stenen spanade efter döende sländor.

Dataspel Phu...
 
Visst tusan är det skillnad. Nu är jag visst lite partisk, men vetskapen om att jag snart åter får smyga vid ån och utan att röja mig ljudlöst skicka ut min slända i det svarta virvlande bakvattnet. I hopp om att kanske den här gången överlista henne. Den gamle.
Jag har sett henne en gång. Fått kika oinbjuden på hennes vackra prickiga kropp. Där i ån visade hon upp sig, men bara för en kort ögonblick då en ljussttråle ogenerat genom bladverket skingrade mörkret vid hennes ståndplats, där stod hon nästan osynligt i skuggan av stenen spanade efter döende sländor.

Dataspel Phu...

Fiske är trevligt, men det är barnskola jämfört känslan att smyga mot björn fastskälld av rutinerade hundar i tät terräng. Den här valsen kan vi dra till allas och envars intressen. Dataspel har för övrigt gett mig mer än fiske någonsing gjort :D

Meditation är att göra det man tycker om, för min del är det nog vandring som kan fånga mig längst tid, hela dagar, bara gå, helt plötsligt är man hungrig och inser att det gått 4h och man bör sätta sig en stund.
 
Fiske är trevligt, men det är barnskola jämfört känslan att smyga mot björn fastskälld av rutinerade hundar i tät terräng. Den här valsen kan vi dra till allas och envars intressen. Dataspel har för övrigt gett mig mer än fiske någonsing gjort :D

Meditation är att göra det man tycker om, för min del är det nog vandring som kan fånga mig längst tid, hela dagar, bara gå, helt plötsligt är man hungrig och inser att det gått 4h och man bör sätta sig en stund.
Ja visst är det! Sedan kan man träffa på nalle ute i skogen en sen sommarkväll 2010 vid 22.30 ungefär. Här var det riktigt nära och det slutade lyckligt!:)
Här var det riktigt nära.jpg

Ca 60 m mellan mig o nalle och långt till bilen.:)
 
Ja visst är det! Sedan kan man träffa på nalle ute i skogen en sen sommarkväll 2010 vid 22.30 ungefär. Här var det riktigt nära och det slutade lyckligt!:)
Visa bilaga 36633
Ca 60 m mellan mig o nalle och långt till bilen.:)
Vad använder du för spö och bete för att få dom där och så undrar jag om du tar den med nackgrepp eller fångar du den i håven?

Skämt åsido skämt åsido :D, spännande möte med björnen!
Jag hoppas på att också få se en vild björn någon gång på lagom nära avstånd, trots att det finns här och folk ser dom flera gånger varje år så har jag aldrig stött på en.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4
Trekkforlife Fiske i fjället? Fiske 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.