Jetboil Stash

Hej!

Tänkte att vi kan snacka om Jetboils nya kök Stash här.

Spontant ser det bra ut tycker jag. Ett kök-kit med värmeväxlare som inte väger dubbelt mot andra skulle jag kunna tänka mig. Är kanske tidigt att fråga om någon hunnit testa det än då det just landat i vissa butiker?! Största nackdelen jag kan se är priset! Att kastrull och brännare inte sitter ihop längre vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till...

/Ingvar
 

Bilagor

  • stash.png
    stash.png
    173.2 KB · Visningar: 146
Varför skulle man köpa detta istället för Optimus Crux?

Bra fråga! Crux är bara brännaren. Men säljs väl i kit med Terra Weekend HE som skulle kunna motsvara. Vikten är 150g lägre med Jetboil men då har man ingen mini-stekpanna. Personligen skulle jag gärna ha Crux-brännaren men kokkärlet inger inte direkt förtroende. Men av det jag ser i Jetboil så är det lite lika där fast tvärt om. Hade gärna haft kokkärlet från Jetboil tillsammans med Crux-brännaren...
 
Jag har Crux Lite/Weekend-kombon sedan många år. Vad är problemet med kokkärlet? Lätt, värmeväxlare och funkar hur bra som helst.
 
Jag har Crux Lite/Weekend-kombon sedan många år. Vad är problemet med kokkärlet? Lätt, värmeväxlare och funkar hur bra som helst.

Är mest min känsla kring flänsarna. Primus hade samma sort i början men bytte till stadigare ganska snabbt. Jetboil har de stadigare. Sen är poängen med flänsarna att ta vara på mer av värmen för att sänka bränsleåtgången och där med sänka totalvikten. Flänsarna på Optimus ökar vikten med ca 75 gram mot den utan. Du får vara ute ganska länge innan du sparat in den ökade vikten av flänsar på Optimus. Även det kärlet utan flänsar Optimus har väger mer än Jetboil Stash komplett.

Tilläggas kanske ska att Jetboil Stash är riktade mot lättviktsanvändare. Vill man ha tungt kök finns massor av andra bra val...
 
Jag har Crux Lite/Weekend-kombon sedan många år. Vad är problemet med kokkärlet? Lätt, värmeväxlare och funkar hur bra som helst.
Terra weekend HE väger 275 g, varav 200 för grytan och 75 för locket/stekpannan.

Stash-grytan väger 120g med lock (är visserligen en dl mindre än terra).
Det som är spännande med stash är enligt mig att det är ett kokkärl med värmeväxlare som är relativt lätt.

Brännaren på 80g är mindre spännande. Synd att de inte säljer grytan separat...
 
OK, jag har aldrig vägt prylarna så då förstår jag.

Funktionen är oavsett det väldigt bra och det har fungerat klanderfritt under många år. Drar knappt någon gas heller.
 
Det var visst 120g exklusive locket. Så säg 125 g med folielock.

Som jämförelse.
Min trangia 27HA-kastrull med trangia mini tamoj väger 105g.
Viktökningen med stashgrytan blir alltså bara 15g.

Om man får ut den där minskningen i gasförbrukning på 30% innebär det, för mig, en gasvinst på åtminstone 5 g per dag. Då blir det alltså en vikt-vinst med stashgrytan redan efter 3 dagar. Plus att koktiden minskar.

Samma jämförelse med Terra Weekend HE, vilken är 90 g tyngre än T27, innebär att jag måste vara ute 18 dagar innan värmeväxlaren har lönat sig.

Knappast lönt att investera i med tanke på priset, men det är kul att det börjar komma lätta värmeväxlargrytor.
 
Om du vill att flänsarna skall göra max nytta måste du begränsa lågan så topparna inte når flänsarna.
Det brukar dom inte nämna när dom förespråkar flänsar.
/John
 
Största nackdelen jag ser direkt är ju avsaknaden av vindskydd? Lågan verkar ju vara helt oskyddad?

(Nu har jag bara kollat bilden i tråden här.)
 
Som nämnts i tidigare trådar, var även uppmärksam på att kylflänsade grytor genererar mer giftig kolmonoxid vid användning än grytor med slät botten, så för användnimng inomhus eller i tält bör man nog undvika dessa
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.