Hyperlite windrider 3400 vs 4400

När man börjar tänka i lätta banor far det lätt iväg. Jag blir mer och mer osäker på om jag ska behålla min Kajka 65 när, i stort sett, allt annat består av lättgrejer.

Mitt fokus har hamnat på Hyperlites säckar. Mina förutsättningar är 7 dagars vandring där jag vill ha med mig bekvämligheter som godis, lite elektronik, nätt stol, lite dricksprit, e-boksläsare o.s.v.

All mat kommer vara hemtorkad.

Jag har klämt på bägge säckar och förevisaren trodde jag skulle klara mig med den mindre modellen men så är han också av det minimalistiska slaget vilket gör mig osäker. Jag vill inte göra avkall på något då jag anser att lägerlivet är minst lika viktigt som vandrandet.

Jag tar tacksamt emot inputs!

(tar gärna emot tips på likvärdiga säckar)
 
Senast ändrad:
Jag har 4400an och är mycket nöjd, dom extra litrarna mot 3400 är ju mest roll-top som man kan rulla ihop om dom inte används. Jag har min på dagsturer också, den blir 50cm hög ihoprullad ner till vart axelremmarna startar. Enda jobbiga att ha den som dagssäck är ju att man får dyka ner i den för att hämta grejer.
 
Det beror ju helt på vilken volym som din utrustning upptar ;)

Det är jättesvårt att berätta för dig vad du behöver för säck, men mitt tips är att ha en så liten säck som möjligt. Säcken ska, teoretiskt sett, vara full när du går iväg. Den ska inte vara 75 % full.
Givet att du får plats med allt är det bättre ju mindre säcken är. Det blir smidigare, det blir lättare, bättre balans när du ätit upp hälften av maten, tar mindre plats i tältet, tar åt sig mindre fukt, o.s.v.
Nackdelen är såklart att man får packa mer noggrant.
Men det kan ju innebära att du får ett behov av ytterligare en säck om du vill bära mer saker i framtiden.


Har du alla annan utrustning klar?
Då är det bara att mäta upp och testa.


Jag vet att all min utrustning som måste vara inuti säcken går att få ner i 15 liter. Det har jag testat i en förvaringslåda som är 14 liter.
Det är sådant som måste hållas torrt. Sovsäck, förstärkningskläder, extra strumpor, hygienpåsen, och sånt.

Resterande utrustning, vilken är lätt/skrymmande/vattentålig förvarar jag utanpå i meshfickorna.
Tältet i ena sidofickan. Kök, gas och regnkläder förvaras i stora meshfickan bak.
I takt med att maten förbrukas kan jag flytta in gas och kök i huvudfacket.

Min matsedel ser ut ungefär såhär:
Frukost 2 dl. Gröt/nötter
Lunch 3,5dl. Nudlar/couscous, ölkorv, grönsaker.
Middag 3,5 dl. Pulvermos, kött, e.d.
Mellanmål 2 dl. Nötmix
Kvällsmål ca 1,5 dl. Snickers, eller fröknäcke eller nåt sånt.
Detta blir 12,5 dl per dag. Räknar med 15 dl i packvolym. 3000-3200 kcal och ca 750 g/dag.
Sen har jag med mig två 33 cl petflaskor med olja respektive sweet chili-sås. Kan förvaras utanpå.

Jag klarar alltså en vecka med 30 liter huvudfack, om jag har sidofickor och meshficka bakpå.


Windriver 3400 har ett huvudfack på 55 liter (utgår ifrån att det då finns plats kvar att stänga den). Dessutom en stor meshficka på utsidan.
Utan att veta något om din utrustning skulle jag tippa på att den räcker för en vecka.

Vill du nörda ordentligt?
Angrip skafferiet och packa om torrvarorna i små plastpåsar. Frukost, lunch, middag, mellanmål, kvällsmål.
Låna hem den lilla säcken och provpacka.
Efter det så vet du med säkerhet om det ryms eller inte. Inget mer gissande =)
 
Jag har 4400:n och skulle inte vilja ha mindre om jag skulle vara ute 7-10 dagar. Inga problem att komprimera den ordentligt när packningen är/blir mindre.
15 liter mer packvolym som väger ca 100 gram mer, jag tyckte valet var lätt.

Oavsett storleken så är det bra ryggor.

Edit: Har du råd, köp de för ryggsäckarna måttanpassade packpåsarna också, de är riktigt bra!
 
Jag är lite nyfiken på er som är HMG-ägare och som har använt en HMG-säck i fjällen. Hur har det fungerat? Hur har ryggsäcken hållits hittills? Var det en bra/dålig investering? Varför valde ni HMG-rygga?
 
Jag har haft min 4400 Windrider Large i 3 år tror jag, så använt den uppskattat 3 veckor, våra årliga fjällvandringar brukar vara mellan 5-8 dagar.
Enkel, avskalad rullstängningssäck med 3 nätfickor utanpå. 2 stag i ryggen, relativt smala/lite stoppade bärremmar och fast bärbälte. Håller bärvikten på under 20kg vilket den klarar galant utan att bli obekväm.
Tyget suger inte fukt och är vattentätt vilket är dess största fördel imo. Jag upplever inte säcken som svettig trots det vattentäta tyget och avsaknad av luftspalt mot ryggen, tror mycket har med just att tyget inte tar upp vatten. Skönt att tryggt kunna skippa regnskydddet. I nätfickorna packar jag bara sånt som tål vatten, tarp, regnkläder och dylikt. Tält bär jag ovanpå rullstängnigen, har även kompletterat med gummicord så jag kan fästa cellplastliggunderlag stående bak på ryggan. De små fickorna på bärbältet har vattentäta blixtlås, behövs dock oftast 2 händer för att manövrera dessa.
Remmar och spännen i bra kvalitet, inget som glider upp vid normalt bruk.

De måttanpassade packpåsarna som finns i olika storlekar tillför ytterligare en barriär mot vatten och tillåter maximalt utnyttjande av sockens innandöme. Jag har 3 st, 2 stora och en liten. 1 stor för sovsäck, uppblåsbart liggunderlag/kudde, 1 stor eller liten för alla extrakläder beroende på hur mycket jag har med, och den sista då för mat.

Efter 3 år inga skador alls på säcken.
Allt material känns robust och hållbart, sömmar och dylikt är väl utförda.

En av de bästa ryggor jag ägt, har hunnit prova på en hel del genom åren.
Jag saknar inga funktioner på den och den har inget extra lull som väger och som jag kan reta mig på.
 
Det beror ju helt på vilken volym som din utrustning upptar ;)

Det är jättesvårt att berätta för dig vad du behöver för säck, men mitt tips är att ha en så liten säck som möjligt. Säcken ska, teoretiskt sett, vara full när du går iväg. Den ska inte vara 75 % full.
Givet att du får plats med allt är det bättre ju mindre säcken är. Det blir smidigare, det blir lättare, bättre balans när du ätit upp hälften av maten, tar mindre plats i tältet, tar åt sig mindre fukt, o.s.v.
Nackdelen är såklart att man får packa mer noggrant.
Men det kan ju innebära att du får ett behov av ytterligare en säck om du vill bära mer saker i framtiden.


Har du alla annan utrustning klar?
Då är det bara att mäta upp och testa.


Jag vet att all min utrustning som måste vara inuti säcken går att få ner i 15 liter. Det har jag testat i en förvaringslåda som är 14 liter.
Det är sådant som måste hållas torrt. Sovsäck, förstärkningskläder, extra strumpor, hygienpåsen, och sånt.

Resterande utrustning, vilken är lätt/skrymmande/vattentålig förvarar jag utanpå i meshfickorna.
Tältet i ena sidofickan. Kök, gas och regnkläder förvaras i stora meshfickan bak.
I takt med att maten förbrukas kan jag flytta in gas och kök i huvudfacket.

Min matsedel ser ut ungefär såhär:
Frukost 2 dl. Gröt/nötter
Lunch 3,5dl. Nudlar/couscous, ölkorv, grönsaker.
Middag 3,5 dl. Pulvermos, kött, e.d.
Mellanmål 2 dl. Nötmix
Kvällsmål ca 1,5 dl. Snickers, eller fröknäcke eller nåt sånt.
Detta blir 12,5 dl per dag. Räknar med 15 dl i packvolym. 3000-3200 kcal och ca 750 g/dag.
Sen har jag med mig två 33 cl petflaskor med olja respektive sweet chili-sås. Kan förvaras utanpå.

Jag klarar alltså en vecka med 30 liter huvudfack, om jag har sidofickor och meshficka bakpå.


Windriver 3400 har ett huvudfack på 55 liter (utgår ifrån att det då finns plats kvar att stänga den). Dessutom en stor meshficka på utsidan.
Utan att veta något om din utrustning skulle jag tippa på att den räcker för en vecka.

Vill du nörda ordentligt?
Angrip skafferiet och packa om torrvarorna i små plastpåsar. Frukost, lunch, middag, mellanmål, kvällsmål.
Låna hem den lilla säcken och provpacka.
Efter det så vet du med säkerhet om det ryms eller inte. Inget mer gissande =)

Tack för många bra tips! Jag är ju den där lägerlivskillen som inte vill försaka bekvämligheter och där kanske vi skiljer oss åt? Men jag ska låna hem den lilla och provpacka
 
Jag har 4400:n och skulle inte vilja ha mindre om jag skulle vara ute 7-10 dagar. Inga problem att komprimera den ordentligt när packningen är/blir mindre.
15 liter mer packvolym som väger ca 100 gram mer, jag tyckte valet var lätt.

Oavsett storleken så är det bra ryggor.

Edit: Har du råd, köp de för ryggsäckarna måttanpassade packpåsarna också, de är riktigt bra!

Kloka ord. Det blir ju ett annat sätt att bära jämfört med Kajkan och dess alla finurliga utrymmen. Den lätta världen attraherar (tyvärr rent ekonomiskt) oerhört.
 
Jag har 4400an och är mycket nöjd, dom extra litrarna mot 3400 är ju mest roll-top som man kan rulla ihop om dom inte används. Jag har min på dagsturer också, den blir 50cm hög ihoprullad ner till vart axelremmarna startar. Enda jobbiga att ha den som dagssäck är ju att man får dyka ner i den för att hämta grejer.

Det är ju det där dykandet som jag får vänja mig med jämfört med Kajkan:)
 
Jag är lite nyfiken på er som är HMG-ägare och som har använt en HMG-säck i fjällen. Hur har det fungerat? Hur har ryggsäcken hållits hittills? Var det en bra/dålig investering? Varför valde ni HMG-rygga?

Min var ny för 2020 men blev en 20 dagar ute ungefär, tyngsta startvikt 17kg var inga problem bekvämlighetsmässigt. Inte en skråma på säcken så långt. Min rygg är alltid blöt av svett även utan ryggsäck så det är ingen skillnad :p
Med två fack på bältet och tre rätt stora nätfack så har den inte känts direkt svåråtkomlig/naken. Regnskydd har varit skönt att slippa, men packpåsar krävs, dom är inte vattentäta. Jag hade vatten i botten efter en riktigt eländig dag, verkar ha kommit in underifrån när man ställt av den i blöt mark. Uppifrån kom inget in.
 
Tack för många bra tips! Jag är ju den där lägerlivskillen som inte vill försaka bekvämligheter och där kanske vi skiljer oss åt? Men jag ska låna hem den lilla och provpacka
Det beror nog helt på vad man avser med ordet bekvämligheter.

Jag har ett rejält tält, varm dunsäck, torra varma kläder till kvällen, dunjacka, kök, mat, ja allt som behövs enligt mig.
Skulle jag teoretiskt vilja lyxa till det ytterligare skulle det bli på matsidan. 500g godsaker extra per dag. Det skulle nog kräva kring 10 liter extra för en vecka.
Utöver det vet jag inte vad jag skulle kunna ta med mig som lyxade till det ytterligare. Inte heller har jag några specialintressen som kräver att jag har med mig en massa saker.

Jag vet ju inget om din utrustning annat än att " i stort sett allt annat består av lättgrejer".
Packar du någorlunda lätt och minimalistiskt borde du klara dig fint med 55L huvudfack plus stora meshfickor på utsidan om du ska vara ute en vecka. Har du en jättestor syntetsovsäck blir kanske kalkylen en annan.


Viktskillnaden mellan de två du tittar på är nära på försumbar, men grundfrågan kvarstår: Om man får plats med allt i en 50-literssäck, varför då ta en 70-literssäck? =)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.