75 eller 90 liters ryggsäck

Försöker bestämma mig vilken ryggsäck jag skall köpa och vilken storlek.
Har tidigare haft Lundhags ryggsäckar som funkat bra.
’Lundhags Gnaur finns bla i 75 och 90 liter och där har jag hittat en 90 liter för 2785 vilket bra mycket billigare än 75 liters varianten.

Ett annat alternativ är fjällräven kajka 75 alt 85 men där finns inga lägre priser.

Några funderingar och förslag på vilken jag borde välja.
’Ryggsäcken skall användas upp till 10 dagar på fjällen.
 
Senast ändrad:
Kajkan är en tung ryggsäck med bra bäregenskaper.
Vid behov lastar jag 30 kilo i min 75:a utan att det känns allt för tungt.
En investering för framtiden.
 
Har en Kajka 85. Mycket bra säck som kan ta tung last utan att det känns tungt. Mycket nöjd med min och rekommenderar den varmt. Räcker gott och väl till 10 dagar. Men som vanligt handlar det om hur ryggan känns på just din rygg. Finns ingen "Fits all" när det gäller ryggsäckar så det bästa är att du testar lite olika.
 
Kan instämma med de ovanstående Kajkan är en robust säck som sitter som gjutet. Gamla ryggan kändes som en riktig pest och pina när man var på fisketur och hade 25kg på ryggen, med kajkan "känns" det lättare tack vare en väl igenomtänkt konstruktion. Rekommenderar att åka till fysisk butik och testa. Få hjälp med att justera den rätt och jämför mot en annan rygga.
 
Alltid kul att köpa ryggsäck men inte helt lätt, många tankar.
Vore jag dig skulle jag bestämma ungefärlig storlek och prova lite olika alternativ i butik och se vilka som känns bra på dig. Själv har jag Osprey och är mycket nöjd med dessa. Såg på en av Peter Perssons filmer att det kommit en ny ramsäck från USA som han ger en god recension. Den är lätt och vädertätad, är själv lite intresserad av dessa så kan inte ge något omdöme ännu.
 
Kul att leta ryggsäck men det inte helt lätt. Har provat Kajka 85 som satt bra och nästa vecka får jag hem en Lundhags Gnaur 90 (bra pris på XXL just nu 2789) som jag skall prova.
 
Om inte säcken blir mycket tyngre skulle jag välja den större av storlekarna. Det är visserligen en liten risk att man tar med mer "bra att ha" saker om man har mer plats, men har hellre lite marginal än tvärt om.
Att det som man ibland hör att sakerna skramlar runt om du har onödigt stor säck har jag svårt att tro, för många större växer på höjden om du packar mer.
Däremot skulle jag slå ett slag för ramsäckar, som tyvärr har blivit ovanligare med tiden. De är oftast inte tyngre, utan snarare många gånger lättare än de "anatomiska" och det blir alltid mer ventilation på ryggen. Att lasten skulle komma längre ut från ryggen stämmer inte alls, för även de anatomiska har ju någon form av ram, fast insydd, och sedan dessutom en massa polstring och skit, som också bygger. Sedan måste de komma upp med en massa hipa namn för olika ventilationslösningar. Ventilationslösningarna är ju bara för att de först har byggt in allt, vilket inte alls behövs på ramsäckar.
 
Det skiljer 150 g mellan 75- och 85-litersmodellerna (enligt uppgift på Outnorths hemsida). Ingen dramatiskt skillnad. Säcken är tung i sig men har bra bärergonomi tycker jag. Jag har en Kajka 75 men var inne på 85 liter då jag tidigare hade en 90 liters ramsäck. Blev dock övertalad om att 75 borde räcka. Det gör det, men ibland har jag tyckt att det är lite tight. Jag har ingen utrustning på utsidan. Hade jag gjort om mitt köp idag hade det troligen blivit den större modellen.
 
Om det skiljer så lite i vikt hade jag nog köpt den större, just för att man ibland inte har tid/lust att precitionspacka efter man rivit lägret. Ibland ska man bryta upp i storm/snö och då är det inte kul att behöva sitta och tokrulla ihop sovsäck mm. Man pressar bara ner det lite behövligt för att komma vidare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...