Liggunderlag för kraftigare människor?

Hejsan,

Har i alla år endast sovit på ett cellplastliggunderlag. Har alltid funkat bra, men börjar tycka att det är lite för hårt och har därför börjat titta lite på uppblåsbara liggunderlag. Och har sökt och läst på forumet utan att hitta svar på en specifik fråga, nämligen vilka liggunderlag som är lämpliga för lite mer vikt.
Väger in på 100 kg på 178cm, där merparten av denna fantastiska muskelmassa sitter runt magen. När jag läser om liggunderlag står det mycket om r-värde, form o färg, packmått etc, men inget om rekommenderad vikt på gubben som ska ligga på liggunderlaget. Kanske är det så enkelt att det är högst personligt vad som är bäst och det måste provas fram, men jag testar med en fråga här i alla fall. Frågeställningen kan inte vara unik bara för mig.

Jag är en tresäsongstältare men merparten av tältnätterna är sen sommar eller tidig höst. Totalt blir det aldrig mer än som högst 10 nätter per år. Jag rör mig i hela fjällkedjan även om jag oftast tältar från Funäsdalen till Sylarna. Sällan mer än 3 nätter per vandring, ryggan är en rymlig Kajka på 85L så plats finns. Dock så kommer jag fortsatt ha med mig skumplastunderlaget eftersom jag gillar att ha stor plats att sitta på vid raster. Kan dock tänka mig att korta ned det till 3/4 längd.
Alltså behöver jag inte fundera på isoleringsvärdet i det uppblåsbara liggunderlaget eftersom jag har ett cellplastunderlaget att använda som isolering.

Kan ni rekommendera något lämpligt? Min egen vikt kan ge två problem som jag ser det; 1) Jag går "igenom" underlaget och ligger på marken ändå eller 2) liggunderlaget spricker/exploderar av tyngden.
Nu är jag ingen gigant viktmässigt sett egentligen så jag är inte så orolig för att det ska smälla, men 1:an är nog inte så otrolig, framför allt på tunnare underlag.
Rimlig budget på ca 1500-1700kr, men är inte strikt låst vi det om det är en superbra pryl. Fast det får ju gärna bli billigare också.
Om det inte hade varit pandemi-tider hade jag knallat iväg till Naturkompaniet, XXL etc och testat. Men nu är det som det är, och får börja med att fråga här.

//lasse
(ps jag fattar att det allra bästa vore att minska midjeomfånget, men det är en helt annan fråga som inte behöver diskuteras i denna tråden ds)
 
Jag delar din frågeställning. Eftersom jag sover på sidan skulle jag behöva ett riktigt tjockt liggunderlag för att inte få tryckpunkter mot marken av axelpartiet. Hittills har jag löst det genom att komplettera ett ganska normalt 3 cm liggunderlägg med tjock mossmark eller granrisbädd. Vid kortare sommarturer har jag använt en modern luftmadrass av PVC från lågprisvaruhusen. En sådan är ganska tung och går lätt sönder, särskilt i kyla. Priset är en hundralapp och sovkomforten suverän. Sömn är avgörande för en bra dag. Mina tips kan vara värda att överväga för en del människor, men för ditt och mitt fall skulle det sitta bra med en enkel tjock luftmadrass gjord i ett lättare och starkare material än PVC.
 
Även jag är en med liknande mått och för mig har en Exped SynMat Basic 7,5 betytt en stor komfortförbättring från både traditionellt liggunderlag och Thermarest.
En tunt liggunderlag som skydd i botten och Exped-liggunderlaget ovanpå ger både isolering (långt över behovet) och komfort.
Med tämligen lite luft i Exped-liggunderlaget ligger vissa kroppsdelar mot det undre liggunderlaget men ger stöd och fyller upp på andra delar.
Sidoläge blir aldrig helt bekvämt, knappt ens hemma i sängen.
 
Hej
Min erfarenhet kommer från ett annat, öm rygg pga inflammationer kräver därför väl vadderat liggunderlag.
Din vikt gör ju att du inte behöver pumpa upp liggunderlaget lika hårt, viktbegränsningar har jag aldrig sett något om. Men då finns det en risk att ligga igenom. Det prasslar inte heller
sea-to-summit-ether-light-xt-insulated-air-mat-large-smoke-1.jpg

och det är lätt att få i luft med den inbyggda luftpåsen som ingår i fodralet på liggunderlaget.
Jag har provat de flesta liggunderlag på marknaden Thermarest 6.8 cm, Expeds 9 cm/7 cm och jag ligger lätt igenom när jag sover på sidan med höftkanten, alt är liggunderlaget för hårt om jag inte gör det.
Det enda som fungerat helt perfekt är Sea summit insulated ether light XT, ca 10 cm tjockt med air sprung cell.s
Det skulle rekommendera varmt till, köp gärna den extra breda modellen Large. Mått
Tjocklek:100 mm, Komfort Vikt:600 g Längd (cm):183 cm Bredd (cm):64 cm
Negativt, är att jag upplever det som lite kallare än beskrivet R-värde på 3.2.
Beställ hem och testa är rådet.
 
Min rygg som också blivit mindre benägen att gilla att sova på hårt underlag trivs bra på Expeed downmat 9 XP LW. Den ligger lite över din budget på normalpris men har du tur kan du nog hitta ett Expeed 9cm (billigare utan dun - t ex synmat). Jag väger 90 kg 186cm men vikter hyfsat jämfördelad på längden och sover gott på den. Att du skulle spräcka det med din vikt tror jag inte är så sannolikt om du inte kastar dig ner på det. 178cm kanske skulle funka utan tillägget LW också -det är kanske lite mer bredden du vill åt som du beskriver din kroppsform.
Har läst på utsidan om de som haft problem med kolapsade kanaler i sina expeed men jag har inte sett det på mitt (ännu i alla fall). jag gillar också att det det blåses upp med packpåse (XP) för att slippa pumpa med handkraft eller vänta på självuppblåsande.

Lycka till!

/Patrik
 
100kg ska aboslut inte vara några problem rent hållbarhetsmässigt.

Mitt exped dog kanalkollaps-döden under 2020. Det var säkert 10 år gammalt, men var inte så jättemycket använt och förvarades preussiskt.

Efter det bytte jag till ett thermarest neoair xlite. Det är enligt mig lättare och skönare, och det bästa jag provat hittills.
Fälttestat med upp emot 120 kg sedan 2019. Åtminstone 25 nätter.
Har aldrig legat igenom det.
Temperaturmässigt har det funkat ner till nollan. Kallare än så har jag inte testat.
Det enda som är sämre mot exped är att kanalerna går åt andra hållet. Man kan inte ligga och balansera ute på kanten (kanalernas kortsida) för där ger kanalerna inget stöd. Kanalorienteringen gör också att liggunderlaget ålar sig litet. Inget som inte uppvägs av de övriga fördelarna.

Ordinarie pris är över din budget, men det reas ut då och då för kring 1700 kr.
 
Det enda som fungerat helt perfekt är Sea summit insulated ether light XT, ca 10 cm tjockt med air sprung cell.s
Det skulle rekommendera varmt till, köp gärna den extra breda modellen Large. Mått
Tjocklek:100 mm, Komfort Vikt:600 g Längd (cm):183 cm Bredd (cm):64 cm
Negativt, är att jag upplever det som lite kallare än beskrivet R-värde på 3.2.
Beställ hem och testa är rådet.

Tack, det ser intressant ut. 10cm tjockt är nog inte helt fel, ska titta närmare på det.

Har läst på utsidan om de som haft problem med kolapsade kanaler i sina expeed men jag har inte sett det på mitt (ännu i alla fall). jag gillar också att det det blåses upp med packpåse (XP) för att slippa pumpa med handkraft eller vänta på självuppblåsande.

Lycka till!

/Patrik

Tack Patrik. Har läst samma trådar om kvalitetsproblem på just Exped, vilket gör mig lite tveksam. Ska titta närmare på det i alla fall.

Efter det bytte jag till ett thermarest neoair xlite. Det är enligt mig lättare och skönare, och det bästa jag provat hittills.

Ordinarie pris är över din budget, men det reas ut då och då för kring 1700 kr.

Tack, ska titta på det liggunderlaget. Sommaren är en bit bort så jag kan avvakta kommande reor :)
 
193cm, 87kg och har även jag (och inte minst min kropp) tröttnat på cellplastunderlag varför jag provat olika uppblåsbara liggunderlag. Jag sover på sidan, så även jag beöhver ett relativt tjockt liggunderlag för att inte punktvis ligga igenom det. Min erfarenhet är att av traditionella "självuppblåsande" med skumkärna så går gränsen vid 38mm (1,5"), ex Thermarest Prolite Plus Large, tunnare ligger jag igenom. Tjockare 50mm (2") funkar ändå bättre och bekvämare, men blir lite tyngre att bära på.
Förutom ovan liggunderlag från Thermarest har jag även de senaste åren sovit skönt på ett Exped Synmat 7 LW som är mycket bekvämt och sväljer bra ev ojämnheter under tältet. Just Exped har även en MW modell som borde passa bra för dina mått.
Oron för punka eller andra skador på ett uppblåsbart liggunderlag finns altid där, så jag är noga att aldrig använda liggunderlaget utanför tältet, inte ha det för hårt uppblåst (speciallt inte i ett solvarmt tält) och har med mig lagningssats. Ett tips kan vara att kolla tillverkarnas garantier, där Thermarest oftast har livstids garanti, och Exped 5 år på ex Synmat medan kortare 2 år på UL versionerna. Det kan ju vara en indikation på hur mycket de tror på sina produkter och tillverkningsprocesser;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
Fabrikörn Liggunderlag Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.