Ryggsäck för bushcraft - modifieringar av 35 LK

Hej, alla. Jag hoppas att det här kan anses som varandes i rätt forumdel - om inte får väl tråden flyttas?

Nåväl. Jag har länge velat ha en ryggsäck för "bushcraft" - enklare (så som i enklare utfört) friluftsliv kombinerat med naturnära hantverk. En ryggsäck jag kan ta med mig lite verktyg (som en ihopfällbar såg, yxa, kniv etc.), kök och småpryttlar i - men som jag inte behöver vara överdrivet rädd om. En ryggsäck som håller!

Jag hittade genom någon överskottsförsäljning en gammal militär ryggsäck (35 LK) för 350 kr, som jag tycker passar bra för ändamålet. Dels har den ram (och det tycker jag är praktiskt, och skönt att bära på, speciellt om man bär lite tyngre än bara typ termos och tändstickor med sig) och dels är den toppmatad (vilket jag själv tycker gör det lätt att packa). Dessutom ser jag fördelarna med att kunna fästa saker i ramen.

Alla som någon gång burit 35 LK vet ju om att den har några tillkortakommanden, bl.a. att den saknar avbärarbälte och att axelremmarna inte är särdeles bekväma. Jag har därför nu inköpt ett par andra axelremmar (Särmä, tror jag de heter, från Varusteleka) och ett avbärarbälte (som jag köpte på letro.se) för några hundralappar och ska nu till att "fixa till" min 35 LK.

Jag kollade lite på (framförallt Amerikanska och Brittiska) andra frilufts/bushcraftforum och såg där _mängder_ av människor som gjort liknande - köpt just 35 LK från något överskottslager eller liknande och sedan modifierat dem för att använda dem just som "bushcraftryggsäck". Jag undrar nu om det är lika stort i Sverige, och om det finns fler som - som jag - bestämt sig för att fixa till 35 LK och använda den som "bushcraftryggsäck"?

Om du har gjort det - vilka är dina erfarenheter? Har du några bilder på roliga modifieringar du gjort?

--

Klargörande: Jag vill såhär redan i början av tråden berätta att jag inte är intresserad av alternativ till 35 LK och att diskussioner av typen "du borde köpt en... istället!" eller "jag hade 35 LK på vinterövning en gång och den är skräp" inte - för mig - är särdeles intressanta.

Jag vill veta om du

A) har en 35 LK - och använder den för "bushcraft" och
B) om du har gjort några modifieringar av den och
C) vad du har för erfarenheter av det och gärna
D) se insiprerande bilder av det.

Tack.
 
Hej.
Har också en LK35 som jag köpte från Röda Stjärnan för några år sen. Har också tänkt modda min men inte kommit till skott än. Dels för att jag inte har bestämt mig och dels för attjag tycker den sitter riktigt bra som den är redan.

Det enda jag gjort med den är att klippa till ett liggunderlag från ÖoB för att staga ut sidorna och att ta fram vid diverse rast och vila. Jag tänker mig att jag ska sätta dit avbärarbälte och extrafickor men vet inte om jag ska sy dem rakt på eller sy dit M.O.L.L.E-galler att fästa dem i.
 
Jag köpte en för ett tag sen. Helt ny. Jag är lite lång (194) och insåg att jag behövde en längre ram för att kunna ha ett skönt avbärarbälte jag köpt från England. Så jag tog en gammal skarja-ram och satte dit säck och bälte. Riktigt behagligt. Det känns outslitligt nu. Gillar känslan i LK35 fast det finns bättre ryggsäckar!
 

Bilagor

  • 2020-11-08 12.27.01.jpg
    2020-11-08 12.27.01.jpg
    2 MB · Visningar: 402
  • 2020-11-08 12.26.46-1.jpg
    2020-11-08 12.26.46-1.jpg
    2.4 MB · Visningar: 447
Jag köpte en för ett tag sen. Helt ny. Jag är lite lång (194) och insåg att jag behövde en längre ram för att kunna ha ett skönt avbärarbälte jag köpt från England. Så jag tog en gammal skarja-ram och satte dit säck och bälte. Riktigt behagligt. Det känns outslitligt nu. Gillar känslan i LK35 fast det finns bättre ryggsäckar!

Snyggt! Ja - jag själv är 186 så jag är kortare. Jag har funderat på att byta ram jag med, men mest för att det är lättare med aluminium än originalramen. Har en gammal fjällrävenram som möjligen kan fungera bra. Vi får se hur jag gör.

Ser att du har sidofickor på din rygga? Vad för fickor är det och hur har du fått fast dem? Jag har sett en del som på olika sätt olika fickor från stridsbälte och liknande på sidorna, men tänker att sådana möjligen blir "i vägen" för locket? Jag har emellertid inte prövat än, eller ens äger några fickor att fästa, så jag har inte kommit så långt i mitt modifierande än.... Har du några tips?
 
Hej.
Har också en LK35 som jag köpte från Röda Stjärnan för några år sen. Har också tänkt modda min men inte kommit till skott än. Dels för att jag inte har bestämt mig och dels för attjag tycker den sitter riktigt bra som den är redan.

Det enda jag gjort med den är att klippa till ett liggunderlag från ÖoB för att staga ut sidorna och att ta fram vid diverse rast och vila. Jag tänker mig att jag ska sätta dit avbärarbälte och extrafickor men vet inte om jag ska sy dem rakt på eller sy dit M.O.L.L.E-galler att fästa dem i.

Jag har själv funderingar på det här med fickor på sidan. Jag har inte tänkt klart än, men tänkte att det kanske går att göra någon lättare fästanordning med remmar, som skulle kunna användas till att antingen A) ha fickor eller B), då fickor inte behövs - kunna brukas att t.ex. fästa verktyg/skidor/stavar/tältpinnar motsv. i? Har som sagt inte tänkt klart än, men såg igår ett par sidofickor som verkar fästas i kompressionsremmar (motsv) på ryggsäckar, som jag tänkte att jag kanske skulle kunna använda på något sätt när jag tänkt färdigt.

 
Jag har själv funderingar på det här med fickor på sidan. Jag har inte tänkt klart än, men tänkte att det kanske går att göra någon lättare fästanordning med remmar, som skulle kunna användas till att antingen A) ha fickor eller B), då fickor inte behövs - kunna brukas att t.ex. fästa verktyg/skidor/stavar/tältpinnar motsv. i? Har som sagt inte tänkt klart än, men såg igår ett par sidofickor som verkar fästas i kompressionsremmar (motsv) på ryggsäckar, som jag tänkte att jag kanske skulle kunna använda på något sätt när jag tänkt färdigt.

Äsch det jag gjorde var inget märkvärdigt. Jag gjorde som typ alla andra och sydde dit fickorna från stridsselen. Jag var lite tveksam först för jag tyckte att dom verkade lite för små. Men efter ett tags användande är jag nöjdare för det passar bra med tältpinnar och linor till tarpen, kniv, såg och ett första förband lättåtkomligt. Jag sydde på dem rätt lågt så att inte själva luckan på ryggsäcken ska ta emot.
 
Jag anar att mer än halva nöjet ligger i själva projektet, men om det är så mycket som måste ändras och bytas, är det verkligen rätt ryggsäck för ert användningsområde? Filosofer har ju bråkat om man kan säga att det är samma kvast om man bytt ut borst och skaft några gånger. Men, att ändra och byta kan ju vara kul i sig, förstås.
 
Jag anar att mer än halva nöjet ligger i själva projektet, men om det är så mycket som måste ändras och bytas, är det verkligen rätt ryggsäck för ert användningsområde? Filosofer har ju bråkat om man kan säga att det är samma kvast om man bytt ut borst och skaft några gånger. Men, att ändra och byta kan ju vara kul i sig, förstås.
Jag tror att du är inne på nåt nu. Ibland är resan roligare än själva målet. :) Det är rätt avkopplande att modifiera och kolla på hur andra gjort. De flesta har väl något som de lägger alldeles för mycket tid på.
 
Jag tror att du är inne på nåt nu. Ibland är resan roligare än själva målet. :) Det är rätt avkopplande att modifiera och kolla på hur andra gjort. De flesta har väl något som de lägger alldeles för mycket tid på.
Tveklöst, med tiden börjar jag mer och mer känna att strikt rationella beslut är överskattade (och förmodligen inte så rationella som man tror i alla fall). På fritiden kan man gott pyssla med det som känns rätt och kul.
 
Jag sydde på sidfickor från stridsselen och sydde fast remmar på framsidan att fästa förstahjälpenväskan i (MOLLE) samt ett avbärarbälte. Var ett väldigt roligt projekt där jag sydde allt för hand vilket resulterade i en del blodiga fingrar :D Behövde dock något mer lättviktigt för framtida projekt så gav bort LK35:an till en kille i England som ville ut i skog och mark men saknade ryggsäck.
 

Bilagor

  • 1AA9B41E-C625-4CBC-8B1F-E0027DF32B6E.jpeg
    1AA9B41E-C625-4CBC-8B1F-E0027DF32B6E.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 329
  • FC6FC110-AFA6-4D03-B9C9-87B871AC1946.jpeg
    FC6FC110-AFA6-4D03-B9C9-87B871AC1946.jpeg
    695 KB · Visningar: 334
  • C62DC9F7-EE31-4FCD-8640-7743997C5FDB.jpeg
    C62DC9F7-EE31-4FCD-8640-7743997C5FDB.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 301
  • 5E40CAE7-0EB0-45E1-A692-AD7E5D82EA32.jpeg
    5E40CAE7-0EB0-45E1-A692-AD7E5D82EA32.jpeg
    620.7 KB · Visningar: 341
  • 965271FF-DA95-44AB-A804-427A2563668D.jpeg
    965271FF-DA95-44AB-A804-427A2563668D.jpeg
    1 MB · Visningar: 300
  • 85FD96C9-52C7-41DD-A4B2-ABDDD36C8389.jpeg
    85FD96C9-52C7-41DD-A4B2-ABDDD36C8389.jpeg
    455.2 KB · Visningar: 302
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
michaelbarrett Tarp for Bushcraft Bushcraft 14
ålänning Bushcraft med barn Bushcraft 0
Joe Nice Kaffefilterhållare i farten Bushcraft 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.