Tänkte införskaffa min aldra första ryggsäck för vandring och har kollat ut några modeller, finns en del bra erbjudanden nu när det är Black Friday. Är ute efter en säck som är lite större kommer med större sannolikhet vandra mycket själv så vill kunna få med allt och även kanske försöka mig på någon vintertur framöver.

- Fjällräven kajka 85

Fick låna en kajka 65 i sommrast när jag var och vandra. Storlek räkte bra till när vi var två och kunde dela på packningen men är man ensam så kan det bli på gränsen. Gillade den för funktionernas och dels för att den satt bra på ryggen. Men tyvärr så fick jag efter ett par dagars vandrande spänningshuvudvärk om det berodde på att ryggsäck eller om den vart fel inställd för min rygg vet jag ej men har inte någon större lust att äta smärtstillande.

- Osprey aether ag 85

- Osprey Xenith 88

Vad är det för skillnad på dessa Osprey säckar? vilken är att föredra? och vilken storlek på säcken ska man ta? är normalt byggd på 86 kg och 183 lång.

Eller kanske en säck över 80+ är lite att ta i? kanske man ska kolla på 75 liters istället? vill bara att allt ska rymmas med.
 
Om vi börjar med din packning vad fyller den? Matpaketet brukar bli det största när vi talar om vecko eller flerveckorsturer. Tag en flyttlåda, ruta den invändigt i dm rutor lägg dina prylar och utrustning i den och du vet vilken storlek som inte rymmer någon mat. Dagspåsarna brukar vara mellan 0,6 och 1l.
Vinterpackningen är likadan men du behöver även en volymösare sovsäck, värmeplagg från byxor till mössa.
Vi som går året om har oftast en 3 säsongerssäck och en rymligare för vinterpackningen, i mitt fall 61 liter respektive 85 liter, den senare har utrymme för dagstursäcken också även om jag vintertid föredrar att packa i pulkan.
När du labbar med pryttlarna i lådan passa på och väg dem samt tillverka ett excelark så kan du börja fundera på lättare alternativ.

go tur
 
Jag har en Exos 58 och en Xenith 88. Exosen åker med när jag solovandrar eller är i väg med polare och vill vandra lättare(jag är ingen UL-vandrare på något sätt men även jag har fått acceptera att det är skönt med mindre vikt på den åldrande ryggen ibland;)

För sambovandringar så tar jag Xenith-säcken. Jag tar hela tältet och en del annat så sambon kommer ner i vikt på sin ryggsäck. Då uppskattar jag storleken och att jag slipper Tetris-packa grejerna i ryggsäcken. Det har förvisso hänt att den tagits med även på vandringar med vänner om fokus varit mer på lägerlivet och jag packat både en och annan öl och alldeles för mycket mat.

Ok..nu blir det här längre än tänkt.

Du väljer mellan tre säckar och jag har vandrat med två av dem och haft den tredje hemma på test. Det här är BARA mina tankar. Du ska vara nöjd med ditt köp och ska utgå från vad du tycker om, vad du prioriterar och önskar av din ryggsäck.

Kajka 85
Det är en fin säck, inget snack om saken. Jag har vandrat med den och den satt bra på mig och skulle troligen överleva ett kärnvapenkrig utan allt för många skavanker. Däremot så väger den nästan 3,5 kilo och kostar runt 4000 kronor. Jag tycker det är tungt för en modern säck och dessutom dyrt.

Aether 85
Jag hade den hemma och testade den. Jag vet att det inte är samma sak som att ha vandrat runt några veckor med den men jag var inte helt förtjust i bärsystemet. Däremot så väger den ett kilo mindre än Kajka och går att hitta för 2000 kronor. Jag kan inte säga att jag hittade något fel på säcken, jag tyckte bara bättre om bärsystemet på Xenith som sitter skönare på mig.

Xenith 88
Jag är väldigt nöjd med den. Den fick ersätta min gamla Berghaus Atlas(110 liter känns som en monstersäck med moderna mått mätt, men jag hade den i 25 år). Jag tycker bärsystemet är kanon och den kan packas tungt om man skulle vilja det men jag tycker också den funkar bra även om den inte är fullpackad. Av någon anledning så saknar den europeiska versionen möjlighet att göra en dagturssäck av topplocket vilket jag tycker är synd. Jag har även tagit bort en av de små sidfickorna på avbärarbältet och satt dit en större som rymmer det jag vill ha lätt åtkomligt. Jag tycker säcken är välgjord och bärsystemet är kanon för mig. Jag är 180 cm och tog medium. Osprey har en funktion på deras hemsida där man kan fotografera sig själv från sidan och med lite extra pyssel komma fram till vilken storlek man ska köpa, men ta det med en nypa salt och testa själv.

Antal liter
Här törs jag inte råda dig, det är helt hållet beroende på vilka grejer du har och hur mycket av dem du packar med dig. Om du har någon i din omgivning som har en säck så tycker jag du ska låna den och provpacka(om du har alla andra grejer det vill säga) för att du ska få en uppfattning om hur stor säck du behöver.

Tycka till!
 
Tack för svaren! efter att tagit redan på en hel del fakta så bestämde jag mig för att klicka hem en Osprey xenith 75 liter fanns nu för just 200€ här i Finland. Det ända som kan bli en deal breaker är att på kajkan som jag lånade tidigare så kunnde man öppna fronten helt vilket inte man kan göra på varken Xenith eller Aether ag. Xenith kommer du in på sidorna och på Aether ag kan man öppna upp fronten delvis. Men valet föll på Xenith 75 liter (storlek m) får hoppas att man blir nöjd när man får hem den och får prov packa den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
latin_weps Val av ryggsäck!!! Transportera 11
da_flower Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden Transportera 12
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.