Budgethammock

Tjena! Först och främst ber jag om ursäkt om det redan finns en tråd om detta som jag inte lyckats hitta.
Har fått upp ögonen för att lämna tältet hemma nästa tur(till våren). Tänkte införskaffa en hammock bara för att se om det är något för mig. Vill inte lägga tusenlappar på något jag kanske inte använder sen så letar nu efter något budgetalternativ runt 500-lappen.

Lagom inför blackfriday finns exempelvis
Mackenzie för 399kr https://www.xxl.se/mackenzie-hiking-hammock-with-tarp-hangmatta-gron/p/1172985_1_style
Inte fått så bra recensioner på hållfasthet men tänker att den kan vara bra för att prova en säsong. Plus är att en liten tarp ingår.
Urberg för 395kr https://www.outnorth.se/urberg/mosq...ueSM0uNigRzdzjBtFDUWIxoCuWsQAvD_BwE#GrapeLeaf
Osäker på kvalitén men ser lite robustare ut? Verkar vara lite smalare och längre än övre alternativet. Ingen tarp. Myggnätet ser bättre ut.

Vad tror ni som kan hängmattor om någon av dessa? Är det pengar i sjön eller blir någon bra som nybörjarhängmatta?

Tack för att du tog dig tid att läsa, hoppas du tar dig ännu mera tid att svara :)
 

Tack för ditt tillägg 😁
Blir lite fundersam, den länkade från Amazon står att den är till 2 personer, men den både väger mindre, är kortare och smalare än de andra. Priset var ju på plussidan också!
Men vad är rimliga mått på matta till en person undrar jag då?
 
De bör va 3 meter långa och helst inte mer än 1,2-1,4 breda skulle jag säga som är 180. Mackenzin är ok att sova i ändå då den stretchar en del, men andra tycker den är kort. Dålig kvalitet, men ändå prisvärd för 399.
 
Min Hennessy är 330 cm lång, och så mycket kortare än det hade jag nog inte velat ha. Absolut inte under 3 meter. Jag är 185 cm lång.
 
Tack för era svar!
Är 160 så då låter det som att MacKenzie funkar längdmässigt iallafall. Fattar att den är av sämre kvalitet, men vad innebär det konkret? Kan man räkna med att den håller på en flerdagarstur eller behöver man i det fallet ha backup med? Hur länge/mycket har ni kunnat använda era?
 
Tack för era svar!
Är 160 så då låter det som att MacKenzie funkar längdmässigt iallafall. Fattar att den är av sämre kvalitet, men vad innebär det konkret? Kan man räkna med att den håller på en flerdagarstur eller behöver man i det fallet ha backup med? Hur länge/mycket har ni kunnat använda era?
ja, den håller ett par säsonger. Det jag reagerade på va de enkla sömmarna som myggnätet var fäst med. Sen bytte jag ut jag ut ridgelinan mot en fast tältlina istället. Själv råkade jag riva sönder myggnätet när jag skulle sätta mig, så klippte bort det efter ett tag och kör med ett separat istället.

Har man en för stor/bred hammock, så får man lätt det överblivna tyget i ansiktet. Och man ska sova diagonalt för att slippa bananformen.
 
Senast ändrad:
ja, den håller ett par säsonger. Det jag reagerade på va de enkla sömmarna som myggnätet var fäst med. Sen bytte jag ut jag ut ridgelinan mot en fast tältlina istället. Själv råkade jag riva sönder myggnätet när jag skulle sätta mig, så klippte bort det efter ett tag och kör med ett separat istället.

Har man en för stor/bred hammock, så får man lätt det överblivna tyget i ansiktet. Och man ska sova diagonalt för att slippa bananformen.

Tack för utförligt svar!
Det blir nog till att prova en MacKenzie och förstärka/byta ut ridgelinan direkt :)
 
hejsan...ridgelina är nåt du sätter dit själv..finns inte från början. den fixerar själva hammocken till ett häng på typ 83%.
nackdelen med mackenzien är kvaliteten samt att allt väger lite väl mycket . så skippa karbinhakarna, knyt istället...
mvh
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...