Stormört

Storfiskeregistret anger gränsen för stormört till 8 hg. Kan ju inte vara så svårt, som liten hade jag ett par på runt 7 hg. Häromveckan metade jag betesmört och fick två på 4 hg på feeder. Kollat lite på youtube och de som går all-in på stormört verkar köra miniatyrvarianter på karpfiske. Dvs sänke med clip, flätad förtyngd kroktafs med flytande pellet eller boilie på en hår-riggad krok, och sen nappalarm. Inte jättedumt.

Men nuvarande rekordhållare ser inte ut att krångla till det utifrån min subjektiva bedömning av farbrorn på bilden.

Hur hade ni gjort för en medveten satsning på stormört?
 
Mäska och bottenmeta/meta.

0,8kg på Mört är inte lätt, måste till rätt vatten för att hitta sådana individer.

Ja, mäsk och bottenmeta är självskrivet. Men många specimenrävar menar att klassiskt pater noster inte duger. Utan bättre med ett bete som har viss flytkraft och befinner sig en bit ovanför botten.

Sen måste man ju sålla bort små- och mellanmört genom betes- och därmed krokval.

Hmm. Detta ska bli kul.
 
Maxvikten brukar andes till 1,5 kilo men det svenska rekordet ligger strax över 1,7 och i Spanien har en mört på dryga två kilo tagits på spö så rimligen bör en hel del klunsar på mer än 8 hekto simma där ute.
 
Maxvikten brukar andes till 1,5 kilo men det svenska rekordet ligger strax över 1,7 och i Spanien har en mört på dryga två kilo tagits på spö så rimligen bör en hel del klunsar på mer än 8 hekto simma där ute.
Jaja hjettat, de vet vi, men hur skulle du gjort? Alltså inte bara chansartat dönat ut en maggot på en nr 16 med platta, det duger inte. Utan hur skulle du gjort för mört of a life time?
 
Jaja hjettat, de vet vi, men hur skulle du gjort? Alltså inte bara chansartat dönat ut en maggot på en nr 16 med platta, det duger inte. Utan hur skulle du gjort för mört of a life time?
Nej, det är nog en rimlig tanke att man bör avvika från det vanliga mörtmetet om man vill ha de största så maggot och pyttekrok går bort. Tusan vet om inte en och annan kilomört tagits på spinn och kastats åter som id? Mete med liten löja som agn? Eller rejäl mask. Kanske mussla?
 
Något jag läste någon gång om mete, och tror det rörde sig om mört, var ”boosters”. I det här fallet var framgången att booster verkade göra betet mindre attraktivt för småfisken men den stora fisken nappade.
Om det var för att det hela gjorde att det smakade något som attraherade stor fisk extra bra eller om det gjorde betet lite mindre intressant så att den stora hann att hugga innan småfisken rensat kroken är ju dock frågan.

Men något som håller både småfisk och kanske sorterar bort oönskade arter är väl målet då.

Där tar väl vad jag har att tillföra dock slut.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.