Gåstavar vs. treckingstavar

Vad är det egentligen som skiljer dem åt?

Jag har börjat gå promenader som stavar, dels som motion och dels som en slags självpåhittad rehab, vilket det funkar mycket bara för. Köpte ett par billiga på Lidl för att testa. Men nu är jag hooked, gummifötterna börjar bli utslitna och jag vill ha bättre. Hittills rör det sig alltså om kvällspromenader i stan, blandat asfalt och grusade stråk och parker.

Men jag tror nog jag kommer att vilja använda stavar i skogen också framöver, eftersom jag går så mycket bättre med dem. Därav min undran. Jag kan inte se någon skillnad på de stavar som klassas som Nordic Walking och de som klassas som trecking. Verkar mest vara frågan om vad butiken är inriktad på. Man kan hitta samma stavar i olika kategorier.

Teleskopstavar vill ja ha, det vet jag. Nu har jag snöat in på dessa inte helt billiga Leki av någon anledning.
Vissa sajter klassar dem som både Nordic Walking, hiking och t.o.m. trail running & speed hiking. Kan det vara så väl att en stav funkar för allt? Nu tänker jag varken speed hajka eller trailrunna, men ändå. 😋
 
Att gå med stavar har gjort friluftslivet så mycket bättre för min del. Inga problem med knäna längre och nästan omöjligt att snubbla ;)
Jag tror det bara är olika hur butikerna kategoriserar stavarna.
Funktionen är ju väldigt lik oavsett :)
Vad jag har kunnat se finns det olika tunga stavar och med eller utan dämpning (vad det nu ska vara bra för).
Kolfiber låter spontant lätt men känsligt.
/OJ
 
Vet inte om det är någon större skillnad på dem. Själv kan jag gå i god för Black Diamonds tredelade teleskopstavar som vi använt nära på 10 år på vandringar, inte minst i svenska och norska fjällen. Själv använder jag Trail Ergo Cork då jag uppskattar de lite mer vinklade handtagen i naturmaterial, men dessa blir samtidigt lite längre ihopskjutna. Trail är likvärdig och lite billigare.
Båda modellerna är robusta och har fått bekänna färg under tuffa förhållanden i stenskravel och vid vad. BDs flick-lock stängning har visat sig pålitlig och lätt att reglera även med handskar, dessutom inga tendenser till att ändra inställning. Ett par Gipron stavar med twist-lock stängning har vi kasserat, de sjönk ihop någon cm per dag och var en evig brottningsmatch att packa ihop.
Själv håller jag fast vid aluminium i stavar pga att de tål tuffare användning och inte är lika sköra som kolfiber (kan spontanbrista vid belastning efter ett slag eller repa). Både gummipluppar och reservspetsar i hårdmetall finns om man behöver byta. Så mycket som vi använt våra stavar i stenskravel ser hårdmetall spetsarna nära på oanvända ut.
 
Handtagen och remmarna.
Man kan läsa om detta på Lekis hemsida. Tex:
Det där verkar vara just det företagets definition.
Mina stavar har ungefär den typen av rem (som på längdskidstavar), men marknadsförs som treckingstavar.
Så mest en fråga om marknadsföringssnack tror jag ;)
/OJ
 
Min bild är att gåstavar använder man mer för att "skjuta på". De är alltså långa, man drar dem framåt och sätter ner dem bredvid sig själv och trycker den på för att få mer skjuts. Dessutom skjuter man på med den ena samtidigt som man drar fram den andra. De är ju till för att ge mer fart och använda mer av kroppen (så man bränner mer energi).

Vid trekking använder man dem väl ofta mer för stöd, d.v.s. man sätter dem i marken en bit framför sig och ut åt sidorna, och stödjer sig mer på dem än använder dem för "påskjut". De är inte så mycket för att "ta i" med utan mer för balansen?
(Hittar ingen bra video på det)

Detta gör ju då att t.ex. längd och utformningen av "spetsen" blir lite annorlunda.

Men sen vet man ju inte hur olika tillverkare använder beteckningarna.
 
Jag använder definitivt mina stavar både till att skjuta på/låta överkroppen hjälpa till och till att hålla balansen.
Walking eller trekking? Vet inte.
/OJ
 
Handtagen och remmarna.
Man kan läsa om detta på Lekis hemsida. Tex:

Hittade detta.


LEKI Nordic Walking poles differ from regular trekking poles in one main area: the grips and straps. The Nordic Walking straps stay wrapped snugly round the hands and are clipped to the slimmer grip of the pole by a quick release system. This allows the pole to be swung from the hand, with the downward pressure from the arms quickly applied to the pole when the it reaches the desired position.

If Nordic Walking technique is attempted with trekking poles the grip has to be held firmly in the hand which then prevents the quicker motion of the hand when the walker gets under way. The effort from the arms then cannot be applied to the pole until the grip is released, resulting in a clumsy, stilted action.


Och i FAQen:
Can I use Nordic Walking poles for Trekking?
Nordic Walking poles feature a narrow profile "cross country"-style grip with adjustable and releasable straps. This grip is not suited to Trekking as it is not designed to carry the same load as those on trekking poles. The top of the grip also has no wide platform to rest the hand on and to protect the user in case of a fall.

Can I Use Trekking poles for Nordic Walking?
LEKI Nordic Walking poles are slightly modified versions of their world famous trekking poles. Some users have been known to "have a go" at Nordic Walking with their Trekking poles, but quickly abandon this due to the (necessarily) more cumbersome nature of the grips and straps on these poles.



Fast nu är det ju så att många Nordic Walking-stavar bara har en enkel rem också (mina t.ex., men har även sett dyrare).

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, men det känns spontant som att välja bra Nordic Walking är bäst för mina syften och de kan "duga" i skogen också. Jag far inte fram i hög fart, utan lodar mest omkring och spanar efter svamp, bär och fåglar. Känns som större risk att det blir fel om jag börjar med treckingstavar.
:unsure:
 
Senast ändrad:
Själv håller jag fast vid aluminium i stavar pga att de tål tuffare användning och inte är lika sköra som kolfiber (kan spontanbrista vid belastning efter ett slag eller repa). Både gummipluppar och reservspetsar i hårdmetall finns om man behöver byta. Så mycket som vi använt våra stavar i stenskravel ser hårdmetall spetsarna nära på oanvända ut.

Ja, jag kanske ska vara tråkig och välja alu istället. Den modell jag är sugen på finns i alu också. Finns t.o.m. i en blandning av alu och kolfiber, hur nu det går till. Har aldrig tordas välja cykelkomponenter av kolfiber av de skäl du nämner, men fick väl för mig att jag skulle vara lite modern nu.
 
Skall du ut och "Power gå" går det ju att förlänga stavarna lite så du kan skjuta från med dem om det är det du tänker på? Själv använder jag dem mer som extra stöd (och känselspröt) när jag vandrar så har dem inställda på lite kortare längd (90-graders armbågsvinkel) och placerar dem lite framför mig vid isättning, dvs mindre för att skjuta ifrån med.
 
Här hittade jag en intressant genomgång.
De rekommenderar alltså större andel kolfiber ju duktigare man är. Men noterar, som Leki också gör, att stor andel kolfiber kan göra dem för styva.

Kanske sån där blandning är bra då? Är de mindre bräckliga än ren kolfiber?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Fjädrande gåstavar? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.