Cyklar ska vara miljövänliga men ack så fult dom lämnar efter sig i fjällen av dom som inte kan hålla sig till stigen

Jag hörde på morgon-nyheterna att dom funderar på att förbjuda cykling i Jämtlandsfjällen.

Det blir som sagt snabbt relativt fula sår i naturen på vissa ställen.
 
Senast ändrad:
Jag har funderat på en sak. Om det är blött i marken blir det lervälling där cyklarnas spår är. Av någon anledning (som jag inte riktigt förstår) så blir stigen gäggig vid däcksavtrycken, men fotspåren blir bara nedtryckningar och inte mjuk gägga. Fotspåren är iofs kanske ofta lite mot kanten av stigen, cykelspåren ungefär i mitten, är det det som orsakar skillnaden?
 
Jag har funderat på en sak. Om det är blött i marken blir det lervälling där cyklarnas spår är. Av någon anledning (som jag inte riktigt förstår) så blir stigen gäggig vid däcksavtrycken, men fotspåren blir bara nedtryckningar och inte mjuk gägga. Fotspåren är iofs kanske ofta lite mot kanten av stigen, cykelspåren ungefär i mitten, är det det som orsakar skillnaden?

Ja, det var blött på vissa ställen där en del hade varit ute och cyklat!
Vattnet kommer från kallkällor som rinner året om.
Dom visade det i inslaget från nyheterna.
 
Jag har funderat på en sak. Om det är blött i marken blir det lervälling där cyklarnas spår är. Av någon anledning (som jag inte riktigt förstår) så blir stigen gäggig vid däcksavtrycken, men fotspåren blir bara nedtryckningar och inte mjuk gägga. Fotspåren är iofs kanske ofta lite mot kanten av stigen, cykelspåren ungefär i mitten, är det det som orsakar skillnaden?

Tänk dig ytan ett cykeldäck har mot marken, ungefär som en femkrona drygt.
Tänk dig sedan ytan som en känga eller sko har mot marken.

Klart att det blir spår som går ned djupare i naturen av cykeldäck än av kängor.
 
Det fanns en ganska lång tråd på samma tema för ett tag sedan. Jag har letat den men kunde inte hitta den. Minns inte var den var. Någon kanske minns den och vet var man ska leta så slipper vi hålla på upprepa oss. :rolleyes:
 
Har du cyklat MTB någon gång? Verkar inte så.

Du får nog hålla med om att ytan som tyngden fördelas på är mindre för cykeldäck jämfört med vuxen kängsula. Cykeldäckets anliggningsyta mot marken är både kortare och smalare. Men sen finns tidsaspekten - en känga står längre på samma ställe vid promenad jämfört med cykelhjul vid cykling.
Sen spinner och sladdar vandrare mindre än cyklister men det är nog bara i brantare backar det kan göra skillnad.

Jag vet inte vilket som ger "värst" eller "mest" skador på en stig.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.