Fågelkännare

Gjorde förra veckan en härlig vandring i Oviks- / Anarisfjällen med fantastiska färger och natur. Vid en fikapaus på väg mot Tossåsen kom massor av småfåglar. Det var säkert en bra bit över över 100 fåglar i grupper om 10-15 st. En del mellanlandade en stund i björktoppar. Förmodar att någon här kan berätta för mig vad det är för fågel?
 
Det är nog helt omöjligt att säga om du inte kan beskriva hur de såg ut. Fåglarna har börjat samla ihop sig och även börjat flytta. Så förmodligen var det en grupp fåglar på väg söderut

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
 
Jo förmodligen, men eftersom det var högst upp i översta delen av björkskogen mot kalfjället så antar jag att det inte finns så många arter att välja bland och i den mängden. Därför hoppades jag att någon sett samma sak vid den här tiden på hösten och har en god "gissning".
 
Du har rätt i att det inte finns så många arter att välja mellan, men det är svårt ändå. Du skriver "massor av småfåglar" och då tänker jag på bergfinkar och gråsiskor i den här miljön. Ängspiplärkor är kanske den vanligaste småfågeln i fjällen, men den sätter sig inte så gärna i trädtoppar. Jag antar att vi kan utesluta trastar på storleken, annars tycker jag beteendet stämmer rätt väl på dem, i så fall främst björktrast och rödvingetrast. Ta med en kikare nästa gång!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.