Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste?

Ska bestiga Kebnekaises sydtopp innan slutet av Augusti och blir inte helt klok på vilka kläder som behövs.

En del folk pratar om dunjacka som ett måste om vi t.ex. skulle fastna uppe vid toppstugan.

Jag har tänkt ta med underställ (merinoull), löpar tröja, houdini power houdi, icebreaker 260 och min skaljacka.

Bör jag lägga till en dunjacka på detta?
 
Jag personligen skulle ta med en lätt dunjacka. Väger inte mycket och tar (komprimerad) inte mycket plats heller.
Troligast behöver du inte dunjackan, men om det skulle hända något vore det ju olyckligt att sitta och frysa. Och än olyckligare att behöva ringa fjällräddningen för att man har snålat vid packningen. Det är snö och is på Kebnekaises topp!
 
I min mening bör man alltid ha med sig utrustning som håller en varm om man blir tvungen att stanna några timmar. Den situationen är ju trots allt inte mer än ett feltramp bort.

Det skulle i detta fall innebära regnkläder och ett isolerande lager till huvud och överkropp.
En tunn dunjacka med luva är liten och lätt, men det funkar såklart också bra med en tjockare tröja och en mössa.

Kök, vatten, en påse frystorkat och litet mellanmål gör såklart också nytta i en sådan situation.
 
För att göra det tydligt har vi med oss mat, vantar, mössa, termos med varmt vatten och det mesta andra som rekommenderas. Var just dunjacka som gjorde mig osäker men införskaffar en nödfilt så det finns om något händer!
 
Har aldrig fattat poängen med nödfilt. Vindsäck bättre isf om man verkligen vill vara förberedd. Jag var uppe på Kebs sydtopp i förra veckan och hade med mig tunn dunjacka på 500gr. Man ska som skrivits ovan ta med tillräckligt med grejer för att klara sig immobiliserad i några timmar vid t e x skada. Gäller allt friluftsliv och inte bara Keb. Och såklart tänka utifrån att vädret kan slå om till riktigt dåligt.
Kök tycker jag inte man behöver släpa med upp, jag hade en stor färdiglagad lunch och ett halvt kilo godis 😊
 
Dunjacka är ju inget magiskt, men ett värmelager för överkroppen bör tas med, sen om det är fleece syntet eller dun spelar mindre roll. Jag var uppe för 2 veckor sen, noll sikt runt 5 grader och 15-20 m/s. Det blev att dra på alla kläder vi hade med 🥶
 
Jag åker ingenstans utan min dunjacka. Mer värme per gram har jag inte hittat. På natten förvandlas den till kudde.
 
Jag har en relativt lätt och billig dunjacka av märket Everest köpt hos Stadium. Den är otroligt skön att ta på sig när det är lite ruggigt. Kombinerad med en tunn vindjacka ger den en mycket hög komfort till en relativt låg vikt och till ett relativt lågt pris.

/Birger
 
Jag passar på att rekommendera Decathlons dunjacka Trek 100.
549 kr och väger 300 g i storlek XL.
Otroligt prisvärd och välsydd (dock liten i storlekarna så gå upp en storlek).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.